Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)
,Jag skall sälja min Minolta A1 absolut inte för att den är dålig utan en fantastisk kamera, andningen är att jag skall gå ett steg längre köpa Canon D10 systemkameran, Minolta har absolut allt man kan önska, du kommer inte att sakna någonting, ring mig på tel. så skall jag ge mitt omdömme om kameran, hemtel 036-160539
mobil 0705-583703
Rolf

Du kommer att sakna den Rolf ;-)
tänk att inte kunna komponera bilden på displayen... tänk att inte kunna förse dina bilder med ljudanteckningar... tänk att vara tvungen att bära på en kappsäck med linser... tänk att inte ha inbyggd bildstabilisering... tänk... o allt det byter du mot en bildkvalitet som förmodligen är påtagligt bättre när du printar i A2 eller större...

Det kostar att ligga på topp! Är bara att gratulera den som köper din kamera med batteripack o allt!

KGS skrev:
tänk att inte kunna komponera bilden på displayen...
Trevligt att kunna göra..men inget avgörande tycker jag.
KGS skrev:
tänk att inte kunna förse dina bilder med ljudanteckningar...
Helt ointressent funktion tycker jag.
KGS skrev:

tänk att vara tvungen att bära på en kappsäck med linser...
inte alls tvång, man kan gå ut med bara en zoom om man så önskar.
KGS skrev:

tänk att inte ha inbyggd bildstabilisering...
Inga som helst problem, det finns IS-objektiv.
KGS skrev:

tänk... o allt det byter du mot en bildkvalitet som förmodligen är påtagligt bättre när du printar i A2 eller större...
Du får påtagligt bättre bildkvalitet i alla storlekar med en 10D (jo, jag har många kopior att jämföra med)

Suck

Snart tror väl nån att ja e emot 10D... som jag ju faktiskt tycker är det bästa man kan köpa om man vill satsa på en digitalsystemkamera redan idag

/kg som inser att ironi måste utmärkas mycket tydligt

sagan skrev:
Fint! Phil lyssnar på oss!

Han var inte alls lika lyrisk som Steve

Steve är väl alltid lyrisk...

Steves digicam är förbaskat bra när man vill titta på kamerornas funktioner, bra bilder på kamerorna. Hans tester ger jag dock inte mycket för eftersom jag tycker att han är alltför vag & slätstruken i sina omdömmen...

Phil är helt klart bäst på själva testerna.

Intressant att A1 hade lägsta brusnivån i klassen! Den ngt låga upplösningen lider ju även 7:eek:rna av.

Larsa

larsaz skrev:
Steve är väl alltid lyrisk...
larsaz skrev:
Hans tester ger jag dock inte mycket för eftersom jag tycker att han är alltför vag & slätstruken i sina omdömmen...
larsaz skrev:
Phil är helt klart bäst på själva testerna.

Japp, precis vad jag skrev tidigare oxå.

larsaz skrev:
Den ngt låga upplösningen lider ju även 7:eek:rna av.

Ja, man tycker Minolta borde ha gjort någonting åt det nu..de e trots allt fjärde generationen.

Angående 8mp..så är jag mycket nyfiken att se hur mycket upplösning sony kan pressa ur sin 8mp sensor på 2/3" och hur de ska kunna hålla bruset nere på en rimlig nivå.

sagan skrev:
Tja, du kom med argument för A-1 så jag tyckte jag skulle bemöta dem och ge min syn på saken...jag var faktiskt inte medveten om någon ironi.

Ironin låg väl i att han nog inte alls kommer att sakna funktionerna eftersom han säkert gör ett mycket genomtänkt val, just för att vinna i bildkvalitet. Själv har jag (som kanske framgått) andra önskningar o prioriteringar... bara så...

/kg som också valt

sagan skrev:
Angående 8mp..så är jag mycket nyfiken att se hur mycket upplösning sony kan pressa ur sin 8mp sensor på 2/3" och hur de ska kunna hålla bruset nere på en rimlig nivå.

Hoppas de bygger en större sensor istället... eller både och... men helst inte förrän till nästa jul... *s*

Hej Stefan.

Jag har en Minolta A1, kameran är absolut outstanding, den har precis allt du önskar, slutresultatet blir precis så man tänkt sig, väl-exponerade bilder skärpan på rätt ställe, alla
tänkbara inställningar och för att inte tala om
bildstabiliseringen ovärdelig i dåliga ljusför-hållande, den uppfällbara sökaren vid macrotagning, nu är det så att jag skall köpa en
Canon D10 för jag har 5 st. Canon L-optik och har
sedan jag köpte minoltan blivet ännu mer biten på
det digitala

Rolf

[annons borttagen av forumvärd]

KGS skrev:
Hoppas de bygger en större sensor istället... eller både och... men helst inte förrän till nästa jul... *s*

Då blir det en helt annan kamera, eftersom de inte kan använda samma objektiv då..sen beror det på om sony vill leverera en sån sensor.

PS
Annonser ska inte läggas ut i forumet
DS

Det halverar ju upplösningen och du får exakt samma effekt om du gör det efteråt i ett bildbehandlingsprogram, så det är en helt meningslös funktion.

sagan skrev:
det är en helt meningslös funktion.

hoppla hoppla det finns inga meningslösa funktioner ;-) varje knapp, varje ratt, varje lampa har sitt berättigande *s*

Skämt åsido, men digital zoom kan funka när man letar efter motivet. Är det en vit älg eller är det en ko där i skogsbrynet? på med digitalzoomen o du har en halvtaskig kikare... när du sen tar bilden kan du lika gärna låta bli att nyttja den...

Okej, men då kan du ju lika gärna ta en bild och sen förstora upp till 10X i displayen efteråt.

men tänk om jag kommer hem med en fjällko o missar den vita älgen medan jag fumlar med att förstora bilden EFTER jag plåtat kossan... näru, ibland ere bra... fast du KAN förstås ha med dej en kikare också, det gör väl varken till eller från när du ändå släpar på alla andra systemtillbehör ;-)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar