Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
men tänk om jag kommer hem med en fjällko o missar den vita älgen medan jag fumlar med att förstora bilden EFTER jag plåtat kossan... näru, ibland ere bra... fast du KAN förstås ha med dej en kikare också, det gör väl varken till eller från när du ändå släpar på alla andra systemtillbehör ;-)
Jag har "kikare" (100-400L IS USM, motsv. 640mm bildvinkel).

sagan skrev:
Jag har "kikare" (100-400L IS USM, motsv. 640mm bildvinkel).

Precis såna grejor skulle jag också plötsligt behöva om jag skaffade en systemkamera o det skulle bli brutaldyrt... o tungt... en sån pjäs kostar väl flera hundra...

/kg som kör alltiett o en gammal Volvo

Jag gav 13 000:- för den begagnat (värd varje krona och mer därtill)..vikt 1.36 kg, brukar ha ett enbensstativ på den (objektivet har stativfäste).

Låprisalternativ finns (som är bra) en begagnad 100-300L f/5.6 (mycket skarp) gav jag 2650:- för.

jag tar en hel del "vanliga" inomhusbilder. Vanliga tråkiga vardagsbilder som bara är till för att dokumentera barnens uppväxt ....ja ...något sånt ;o)

Men så vill jag ju ha en riktigt bra kamera som jag kan ta "fina" bilder med!

Jag har ju nästan bestämt mig för A1 nu, men är det någon som har några vanliga inomhusfoton, tagna med blixt som jag kan få se, för att titta på kvaliten???

Jag vill ju köpa en kamera som jag kan använda till allt, inte behöva köpa en "pocketkamera" nu på en gång bara för att denna inte klarar inomhusbilder bra!!!

malinFF skrev:
Jag vill ju köpa en kamera som jag kan använda till allt, inte behöva köpa en "pocketkamera" nu på en gång bara för att denna inte klarar inomhusbilder bra!!!

Den klarar inte av inomhusbilder sämre än någon annan kamera, snarare tvärtom eftersom den har en bildstabilisator som gör att man kan använda längre tider.

Samma disskussioner förekommer i Canons 300D-forum där vissa tycker att deras kompakter var bättre i dåligt ljus, om inget fel föreligger i kameran så antar jag att problemet består i att man inte kan hantera den nya kameran & förväntar sig för mycket.

Man ska dock inte tro att en dyr fin kamera automatiskt löser allt, det är trots allt fotografen som tar bilden. Man kan köpa hur fin utrustning som helst & ändå misslyckas hur mycket som helst.

Om man inte har grundläggande kunnande i foto så föreslår jag att man genom böcker mm lär sig grunderna, i princip allt som gäller gammal hederlig filmbaserad fotografi gäller även digital fotografi.

Larsa

malinFF skrev:
jag tar en hel del "vanliga" inomhusbilder. Vanliga tråkiga vardagsbilder som bara är till för att dokumentera barnens uppväxt ....ja ...något sånt ;o)

Jag tror du kommer bli nöjd Malin, jag kan lägga ut några inomhusbilder tagna med inbyggd blixt ikväll... är på utgående just nu. Ett bra tips är att komplettera kameran med en extern blixt. Både 3600 o 5600 är bra pjäser, den nya 2500 är rätt mycket billigare, men hur bra den är vet jag inte, men förmodligen rätt mycket bättre än den inbyggda.

Jag skulle bli jätteglad om du ville visa några blixt-bilder!
Om man nu vill ha de möjligheter som finns med A1 (manuella inställningar osv) men ändå skulle vilja ha en kamera som kunde ge kort skärpedjup och bra blixtbilder, och inte vill släpa runt på olika objektiv (vilket jag _vet_att jag inte kommer att göra) finns det några alternativ till A1?
Snöar man in sig om man bara tittar på Nikon, Minolta eller Canon? En säljare försökte lura på mig nya Fuji (hade väl inte kommit in då, men han pratade varmt för den) Är Fuji, Sony osv något att ha? Jag är dock inte intresserad av att gå upp en prisklass, det räcker med dessa 10´!!!

Jag har nyligen köpt en A1 och är verkligen en nybörjare både vad gäller systemkameror och definitivt digitala systemkameror.

Inomhusljus ISO100, Neat Image behandlad (Ted)
http://www.pbase.com/image/22980507/large

Inomhusljus ISO100. Neat Image behandlad
http://www.pbase.com/image/22980501/large (Siri)

Inomhusljus ISO100, inte behandlad
http://www.pbase.com/image/22248141/large (IKEA)

Inomhusljus ISO200, inte behandlad (sambon Kim)
http://www.pbase.com/image/22483170/original

Inomhusljus ISO200, behandlad i Neat Image (Max)
http://www.pbase.com/image/21963524

Den funkar

Ja nu har jag en Minolta A1, jag har precis börjat använda den, men jag har varit ute en del dagar o kvällar för att lära mig kameran, o jag kan säga med glädje att den funkar så som jag vill, jag va ute o tog en del landskapsbilder i dimman & det gick bättre än jag trodde, nu är inte jag nåt proffs men det känns bra att ha A1:an för den begränsar mig iaf inte =)
Jag har mycket all lära mig på kameran ännu, men det känns bara bra för det är juh en del av upplevelsen..

Till Malin

http://w1.220.telia.com/~u22010522/stadshusdimma.jpg

ooops det där var en utomhusbild, tagen idag...

http://w1.220.telia.com/~u22010522/malin

här finns några inomhusbilder de flesta med blixt (enbart inbyggd blixt). Har inget litet barn så det fick bli hunden *s*

Arbetsrummet är taget i befintligt ljus och i blixt. Befintligt ljus är 0,5 sekunders slutartid och fri hand... nedskalningen har givit jpegeffekter i det svarta, originalet har teckning ända bort till skrivbordet...

Den som heter morktrum.jpg är tagen rakt in i ett kolsvart rum.

Bilderna är nedskalade till 800x600, en del är beskurna o sen nedskalade. Har inte gjort nåt annat med dem. Vill du ha originalen så får du ge mej en mailadress som kan ta emot 3 MB filer i stora mängder ;-)

Alla bilderna är tagna nu ikväll...

Alternativ till A1 under de förutsättningar du ger är en Canon som heter Pro 90 IS, eller Olympus 2100 UZ, båda har 10x Zoom och bildstabilisering... båda är lite äldre modeller, Olympusen har 2 megapixel o Canonen 2,6. Canonen presterar riktigt bra, ger t o m skapligt kort skärpedjup! Vet inte var man får tag i den idag, men den bör vara hyfsat mycket billigare än A1.

Hälsningar

KG & Aette

Senast ändrad:
Tack KG & Dennis för att ni visade lite blixt/inomhusbilder!
Det blir en A1 för mig, förhoppningsvis redan i helgen! Tror att jag pallrar mig iväg till Expert och handlar, har aldrig beställt över nätet och 9995:- hos Expert är väl överkomligt!

Mycket överkomligt! om du inte drabbas av digital hypokondri för att nån amerikan sett artifakter så kommer du trivas bra med A1. Själv ser jag dem inte, o jag har verkligen försökt sen jag läste hans recension. AS´en är den funktion som gör att det inte finns några konkurrenter i prisläget... så ere bara. Hade nya Sonyn haft nån form av bildstabilisering hade den varit intressant med sina 8 megapixlar, men jag byter gärna 2-3 megapixel mot AS!

/kg som betalade 11400 via nätet...

Finska pinnar?

A1:s AS är riktigt bra faktiskt! Blev verkligen imponerad av hur den kompenserade för den långa slutartiden.

Aningen grötig meny, men det släpper efter några timmar!

Priset jag fick den för var ju inte illa heller: 7200 kr med 256mb CF...i Singapore! =)

Re: Re: Finska pinnar?

Perfekt när Minolta har världsgaranti, då gäller det att passa på! =)

/Soft - Den som väntar på någe gott väntar alltid förlänge.

Så har då FOTO testat A1:an.

Många plus med bildstabiliseringen som kronan på verket.

På minussidan kan man läsa:
Sämre skärpa än konkurrenterna.

Märkbart brus i skuggpartier.

Sammanfattning:
Prioriterar man en allt-i-ett-kamera med många
finesser är A1 värd att överväga.

Prioriterar man bildkvalitet finns andra kameror
som gör jobbet bättre.

Själv är jag lite nyfiken vad Sony DSC F828 kan prestera. Borde vara dax snart.

Japp!

FOTO brukar dimpa ner i brevlådan på fredagar men denna gång blev det en dag tidigare :)

Fyra sidor Canon 300D test och två och en halv för A1:an.

Fina zoomar för feta plånböcker.

I nästa nummer testar de Olympus E-1 och Velvia/Astia 100F.

Stephan som gillar att läsa om foto.

Sabud skrev:
FOTO brukar dimpa ner i brevlådan på fredagar men denna gång blev det en dag tidigare :)

Fyra sidor Canon 300D test och två och en halv för A1:an.
Jädrans! Jag försöker som bäst välja mellan just dom kamerorna. Är dessutom barnsligt förtjust i Christian Nilssons tester.
När kan en icke-prenumerant tänkas få tag i tidningen? Lätt inte innan helgen, va?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar