Annons

Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)
Jesus..jag som tyckte sonys pris på sitt motljusskydd var i överkant..
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LSF-H58

KGS skrev:
Har inte provat varken fisheye eller teleförlängare till Dimage 7/A1, provade en vidvinkeltillsats, men den är avsedd för Dimage 5 mfl kameror, på sjuan ger den kraftig vinjettering. Sök på e-bay får du se... där finns massor av kul tillbehör som inte säljs i Sverige.

Jo, precis som jag skrev så har jag testat och kollat in de flesta konvertrar till 7i (alla jag kunnat hitta)..mycket nedslående.

Precis som med allt annat kan man göra sin hobby precis hur dyr som helst... eller drägligt prisvärd om man håller ögonen öppna o inte MÅSTE ha det bästa hela tiden. Larzas tråd om digital hypokondri e rätt bra. Ska försöka att inte hamna i det träsket, dvs när man låter grejorna ta överhanden (helt) o skyller alla misslyckade bilder på dem...

Fast visst, hade min A1 varit lite snabbare o optiken ljusstarkare o något skarpare så hade min senaste bild varit helt perfekt... för jag gör alltid allting rätt...

/kg som blandar ironi o allvar. Gissa hur!

Klart man kan göra den hur dyr som helst..det är helt upp till var och en hur mycket man vill lägga ned.
Det är inget nytt fenomen, det har alltid funnits folk som lagt ner förmögenheter på sin hobby..inget fel i det.

Det avgörande valet här är systemkamera eller inte systemkamera.

skulle jag falla för en 300D så skulle jag lägga till de där tre, fyra tusenlapparna o få en riktig kamera istället... dvs 10D... nästa höst så ska Aette bytas... få se vad Nikon har kommit med då. Men just NU, bäst till rimligt pris (men fortfarande alldeles för dyr) är...

/kg som låter er gissa vilt...

EOD

KGS skrev:
Det ser jättekul ut när han är ute på promenad med familjen, han ser ut som värsta proffset.

Man är ju knappast "proffs" om man går omkring med ett fast 200mm tele som 'standard'objektiv.

Tala om att göra kameran hopplöst obrukbar i princip..

Nä det objektivet har han inte köpt än... hans "normal" är nån zoom av brutalt slag, åtminstone storleksmässigt... han e inte dum, han har bara för mycket pengar *S*

Nu, efter att ha läst er diskussion, så har jag ju ännu fler frågor....
28-200 räcker utmärkt till mig, behöver inget bättre objektiv...

men, skärpedjupet- går det inte att ta med kort skärpedjup??? Varför inte??? Det känns betydligt viktigare!

och kan ngn förklara den manuella fokuseringen? Är den verkligen svår att ställa in?

Ska tillägga att min kamera är en analog systemkamera från 70-talet- helt manuell där det är jättelätt att ställa in skärpan, man vrider en ring på objektivet så att motivet blir skarpt!
Är den manuella fokuseringen inte bra/lätt att använda så får det bli en annan kamera.

Jag vill ha en digital kamera nu...får så länge stå ut med jobbets lilla digitala kamera utan en enda manuell inställningsmöjlighet..bläää...
jag hade tänkt köpa kameran (A1) idag, men nu blir jag ju tveksam!!!

malinFF skrev:
men, skärpedjupet- går det inte att ta med kort skärpedjup??? Varför inte??? Det känns betydligt viktigare!

och kan ngn förklara den manuella fokuseringen? Är den verkligen svår att ställa in?

En liten CCD gör det svårare att få kort skärpedjup. I gengäld har du ett rejält skärpedjup vid t ex makrofoto.

Manuell skärpa är betydligt lättare att ställa in på A1 än på tidigare modeller. Du kan förstora sökarbilden till 8x o ställa in skärpan i det läget. Det funkar utmärkt om du har gott om tid, dvs ditt objekt inte kutar runt. Eftersom du kan använda både LCD´n o den elektroniska sökaren (som har ljusförstärkning vid dåligt ljus) så bör det inte vara nåt problem.

Men prova! Jämför sökarbilden på LCD o i okularet med vad du är van vid o vad du vill ha. Dagens elektroniska sökare är inte perfekta. Kolla om nån av fotosidans medlemmar med A1 finns nära dej o prova kameran. Eller om din fotohandlare låter dej klämma ett par timmar på egen hand...

Det finns en A1 till salu på fotosidans radannonser. Nästan ny (förstås). Med batterigrepp o allt... kanske kan vara värd att satsa på.

Lycka till!

/kg som inte hittade nåt bättre, men ser möjligheter till ytterligare förbättringar

sagan skrev:
Phil gör mycket grundligare tester än vad de andra göra..han testar mer eller mindre allt och han testar närapå alla modeller som kommer ut.
När hans recention kommer, så kommer det vara den bästa som finns att läsa...men visst är det sent..t.o.m FOTO ska testa den i nästa nr.
Phil fick kanske fingrarna ur ****** när han läste er diskussion?
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagea1/

Fint! Phil lyssnar på oss!

Han var inte alls lika lyrisk som Steve (precis som jag förutsa ;-), Conclusion: Recommended

sagan skrev:
Fint! Phil lyssnar på oss!

Han var inte alls lika lyrisk som Steve (precis som jag förutsa ;-), Conclusion: Recommended

Han hann före FOTO... alltid nåt. Nåja, vi kör väl aldrig annat än raw, eller? o nackdelarna låg uppenbarligen i nåt program för omräkning till jpeg. Sånt gör man väl inte i kameran? e ju som att köra med digital zoom... A1 e ju t o m snabbare på att behandla RAW än JPEG...

/kg som ska testa jpeg-läget i sommar

Ja, förutom den (relativa) låga upplösnigen så är det väl inga större problem om man plåtar i RAW..det mesta verkar ju riktigt bra i övrigt, det skulle vara mitt förstaval oxå om jag skulle köpa en "allt-i-ett" kamera.

KGS skrev:
o nackdelarna låg uppenbarligen i nåt program för omräkning till jpeg. Sånt gör man väl inte i kameran? e ju som att köra med digital zoom...

Tydligen inte i en A-1:a, nope..inga problem på en 10D..blir hur fint som helst i jpg.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Tydligen inte i en A-1:a, nope..inga problem på en 10D..blir hur fint som helst i jpg.

Faktum är att jag inte ser nån skillnad på raw o jpeg fine, eller ens jpeg superfine filerna när jag tar in dem i datorn... det är lite kul att kunna ställa om alla parametrar i efterhand med rawfiler, men tusan så mycket pyssel, så om du lovar att inte berätta för nån så kör jag i jpeg normalt. Men problemen Phil pekar på verkar ligga i mjukvaran och Minolta har gjort rejäla mjukvaruuppdateringar förr så...

Och skulle jag just nu känna mej tvungen att bära på en massa utrustning utöver vad en A1 innebär så e en 10D förstavalet just nu. men jag tror att det mycket snart kommer att finnas mer att välja på...

/kg som inser att ironin inte gick fram ;-)

Ja, det är en kul grej med digitalkameror..det blir bara bättre och bättre utan att man behöver köpa en ny, är inne på Firmwareversion nr 3 på 10D nu...hann ha 3 olika på 7i oxå.
Klart det kommer mer att välja på...det kommer ju nya kameror hela tiden...härligt :)

Du kan ju ta en titt på Olympus E-1, det är ju en D-SLR med mindre objektiv = mindre att släpa på jämfört med övriga D-SLR:er.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Ja, det är en kul grej med digitalkameror..det blir bara bättre och bättre utan att man behöver köpa en ny, är inne på Firmwareversion nr 3 på 10D nu...hann ha 3 olika på 7i oxå.
Klart det kommer mer att välja på...det kommer ju nya kameror hela tiden...härligt :)

yupps bättre än med en bil, fast man gör väl så på såna också... uppgraderingen på min ursjua gav i stort sett en 7i, ett år efter sjuans introduktion. Det var som att få en ny kamera nästan. Nya sätt att mäta ljus, nya funktioner i massor, mattskivor, blixtkontroll o t o m snabbare autofokus. O än lever vi med version 1.00 i våra A1:eek:r.

/kg som just nu plåtar insidan av linsskyddet!!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar