Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera!??

Produkter
(logga in för att koppla)
hm, är det ett dåligt val

att inte köpa en kamera med automatisk dammreduciering o allt vad det heter..
 
att bearbeta bilderna

kanske är dumt direkt i kameran, när man kan göra det på datorn, men på vissa kameror har jag läst att man kan göra det. Olika "filter" och färger (svartvitt mm)..har inte läst att man kan göra det med canon?
 
Du klarar dig fin-fint utan både automatisk dammborttagning och möjligheter till manipulering av bilden direkt i kameran. Damm är normalt inte ett stort problem och bearbetar bilder gör man med stor skärm, dvs i datorn.

Per.
 
Ett nikonhus som bara tar AFS är inget för mig...

Om man har gamla Nikonobjektiv, utan inbyggd motor, är det dumt att köpa ett hus utan motor, ananrs spelar det inte så stor roll.
 
Paddington skrev:
Fast jag har skrivit det förr, ett Nikonhus som bara tar AFS är inget alternativ för mig. 50/1,8 & 85/1,8 är mycket fina och billiga optiker.
**********
Som jag pratade om igår med mannen. Jag har troligtvis läst samma sak tio gånger, men varje gång jag läser det igen, så förstår jag en ny sak ;)

Du har säkert sagt det, men än är det grekiska (som för övrigt ska utsättas för om 8 dagar)... Ett nikonhus som bara tar AFS är inget för mig... vad menas med det?
8 dagar....ja ja hoppas du får en trevlig resa.

MF = manuell fokus = du vrider på optiken för att sätta skärpeplanet där du vill ha det.

AF = autofokus = Kameran vrider in skärpeplanet efter den punkt/punkter du siktar på motivet med.

Text på Nikons optiker:
AF innebär att kamerahuset vrider runt optiken.
AFS innebär att optiken har en egen motor i sig som vrider runt optiken.
Sigma kallar sitt för HSM istället för AFS.
Tokina kallar sitt för ? istället för AFS.

D40/D40x/D60 får endast AF med optiker som heter ngt med AFS eller HSM.
 
Anna...

Du har inte funderat på att bestämma dig ngn gång, så att du hinner lära känna kameran innan du åker.
Välj den som känns skönast oavsett om det är 450D eller D60.
 
Re: Ett nikonhus som bara tar AFS är inget för mig...

AndyK skrev:
Om man har gamla Nikonobjektiv, utan inbyggd motor, är det dumt att köpa ett hus utan motor, ananrs spelar det inte så stor roll.
Det var inte riktigt sant.

I princip alla fasta ljusstarka optiker saknar AFS, utom macro. Men zoomar finns det gott om.

Begagnat finns det inte så mycket ljusstarka AFS-objektiv ännu att få tag i, faktiskt inte på många år.

Det handlar om hur mycket man vill betala.
 
Re: Anna...

AndyK skrev:
Du har inte funderat på att bestämma dig ngn gång, så att du hinner lära känna kameran innan du åker.
Välj den som känns skönast oavsett om det är 450D eller D60.
Jag håller med och står valet mellan dessa 2 så hade jag valt Canon.
 
Jag håller med och står valet mellan dessa 2 så hade jag valt Canon.

Och jag hade valt D60... ;)
 
Anna, reser en del personligen och träffat flertalet resenärer på bl a senaste resan som köpt en systemkamera någon vecka innan de åkte utan att kunna hantera denna. De var iofs ute på långresor, men ändå så tror jag att man tappar en hel del om man inte lärt sig kameran innan avgång.

Om du ska köpa en kamera innan resan, köp den nu nikon eller canon, du blir nöjd med båda. FÖrstår inte att du orkar dividera om de båda då du fått alla svar som kan tänkas behöva i tråden. Blir bara det svårare när saker upprepas.

Kolla fotosidans fotoskola, kolla på böckerna jag länkade till och LÄR dig.

Mvh Daniel
 
jodå, jag skulle

gärna ha bestämt mig i förra veckan om jag hade vetat :)! Men jag velar fram och tillbaka.

Det jag egentligen önskar är:
1) att kamerna är snabb. När jag vill ta ett kort så ska kameran göra det, basta ;)
2) batteritiden ska vara lång
3) skulle vara kul att "leka" med bilder med skärpan (för att uttrycka mig enkelt) och där faller vad jag förstår alla kompakter ifrån.

Sen vill jag såklart att det ska vara en bra kamera. Att den ska vara lätt att förstå sig på.

Den får gärna vara liten och smidig så att den kommer med överallt och att mannen orkar med den ibland. Det får gärna vara lätt att hitta begagnade (och nyare inte alltför dyrt) tillbehör till den.

Jag vill gärna kunna ha den flera år utan att känna att den är för "ute".
 
Med dina krav så fungerar båda kamerorna bra, så ta den som känns bäst i handen bara. Du lär inte få ett bättre svar än det ändå.

Mvh Daniel
 
Re: jodå, jag skulle

Paddington skrev:
3) skulle vara kul att "leka" med bilder med skärpan (för att uttrycka mig enkelt) och där faller vad jag förstår alla kompakter ifrån.

Jag vill gärna kunna ha den flera år utan att känna att den är för "ute".
3 Det är precis därför D40/D60 faller bort som val. Du missar chansen till bländare 2/1,8/1,4/1,2.

Spelar ingen roll vilken du väljer, inget hus blir sämre pga tiden som passerar.
 
Re: jodå, jag skulle

Paddington skrev:
Det jag egentligen önskar är:
1) att kamerna är snabb. När jag vill ta ett kort så ska kameran göra det, basta ;)
2) batteritiden ska vara lång
3) skulle vara kul att "leka" med bilder med skärpan (för att uttrycka mig enkelt) och där faller vad jag förstår alla kompakter ifrån.

Sen vill jag såklart att det ska vara en bra kamera. Att den ska vara lätt att förstå sig på.

Den får gärna vara liten och smidig så att den kommer med överallt och att mannen orkar med den ibland. Det får gärna vara lätt att hitta begagnade (och nyare inte alltför dyrt) tillbehör till den.

Jag vill gärna kunna ha den flera år utan att känna att den är för "ute".

Dessa krav uppfylls alla av både Canon 450D och Nikon D60. Ta den som är snyggast! Eller det system som dina kompisar har! Och gärna den av de två som är skönast att hålla i.

Per.
 
Vilken......

Lättast att använda för nybörjare: D60
Lättaste att växa i (när du lärt dig hur systemkameror fungerar): 450D
Finesser/funktioner: 450D
Bildkvalitet: D60 (enligt min smak)
Tillbehör (nytt): Dött lopp
Tillbehör (begagnat): Fördel 450D
Ergonomi: Beror på dina händer vad du tycker är skönast.

Du kan hålla på och fråga här i evigheter utan att få ett riktigt bra svar. Hade ngn annan skrivit denna listan hade den säkert sett anorlunda ut.

Bestäm dig nu! Sen är det bara att lära sig den så du har nytta av den på semestern.
 
det

känns som om jag kommit fram till detsamma.
Egentligen vill jag nog ha en Canon 450 D, men med Nikons pedagogiska upplägga och bildkvalitet..
 
vi ska köra

en prisjagningsjakt ikväll, skulle vara skönt att "få det gjort någon gång".

vad är det som gör att "man inte kan" växa i en Nikon D60 som i en Canon 450 D egentligen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.