Re: några korta frågor
Paddington skrev:
som jag fått..
* är redan sugen på makroobjektiv..
* vad använder man för objektiv för att få mer korta skärpelägen???
* På sportinställningen där kameran tar flera bilder i en följd, där är ingen blixt o bilderna blir mörka och suddiga inomhus?
* Det finns lite olika att välja mellan.
Canon: 60 och ett 100 som skall vara fantastiskt bra.
Tamron 90 som också är testvinnare och hyffsat pris.
Sigma 150 & 180
Finns säkert fler val.
Köps med fördel begagnade om de finns.
Vid begagnatköp har jag bara ett viktigt tips, känns inte kommunikationen bra med säljaren så köp inte. I Stockholm kan du säkert möta säljaren på ett fik och titta och prova objektet innan affären görs upp.
Det man måste bestämma sig för är vilket arbetsavstånd man vill ha till motivet. Ngn macrointresserad kan säkert råda mer när du vet vad och hur du vill fota. Ett annat sätt att välja är att om du har en optik som är 18-55 så köper man ett macrotele för att komplettera brännvidderna. Man väljer alltså inte 60, även om just 60 troligtvis också är en lagom & bra porträttoptik.
* korta skäpelägen? kan du mena kort skärpedjup?
I så fall väljer man optik efter största möjliga bländare. När det gäller zoomar så blir det 2,8-zoomar. Fast och ljussttark optik är ett gift i längden. Billigast är ett 50/1,8. Om du nu verkligen vill ha ett macro så har de ofta en största bländare 2,8, det kanske är perfekt för dig.
* Enklast köper man ljusstark optik och får därigenom lite snabbare tider. Blixten hinner inte ladda upp sig så jag föreslår att du till en början skruvar upp ISO istället. Eller tar EN bild i rätt ögonblick. Sedan läser du manualen och kommer gar-anterat(märkligt, det gick inte skriva som 1 ord) att få en massa olika uppslag som du kommer att testa i oändlighet.