Re: har jag förstått det här rätt nu och frågor
Paddington skrev:
Spelar det någon roll i praktiken om autofokusmotorn sitter i huset eller i objektivet?
Varför övergår man till att sätta dom i objektiven, kan jag börja undra? Bättre?
Bildstabiliseringen sitter alltid i objektiven på nikon och canon?
Meeen, alla objektiv har det inte på båda märkena? Man måste välja IS eller VS? En följdfråga. Varför vill man ha utan???
Autofokusmotor sitter sedan 1987 på Canons objektiv alltså, medan Nikon precis har börjat. Man måste väl ha en sån på kameran?? Alltså måste man köpa med motor i objektivet? Och i så fall borde beg.marknaden vara jätteliten för D60:n?
Så man behöver inte bry sig om af-motorn när man köper canonobjektiv, däremot om det är IS (varför finns det utan) samt man måste passa sig när man väljer till nikon för där kan man råka på både och (och det fungerar tydligen att sätta på båda?) och man måste välja med VS (återigen, varför välja bort?)
Detta var snurrigt.
1987 bytte Canon fattning och kallade den EF. Den nya fattningen fick elektriska kontakter till objektiven. Samtidigt blev alla Canon FD (Manuella optiker) oanvändbara på EF.
En fördel som det gav är att i dag är Canon ensamma om att ha objektiv med 1,2 som minsta bländare.
Nikon har än i dag sin gamla fattning som gör att gamla manuella gluggar fortfarande går att använda(inte alla). AF sköts då med en pinne som sticker in i objektivet. Nikon D40 saknar den pinnen(och dess motor). AFS(Sigma heter HSM) innebär att det sitter en motor i objektivet.
Ultraljudsmotorerna/ringmotorerna är:
Snabba
exakta
starka
Nej det spelar egentligen ingen roll var AF-motorn sitter.
Ja, IS/VR finns endast i vissa optiker. Det är precis därför du får så många som tycker att du inte skall välja Nikon/Canon.
IS/VR vara eller icke vara.
Jag har inga optiker med VR.
VR hade givetvis inte varit i vägen på ngt sätt men jag har aldrig saknat det.
Jag suktar efter ljusstarkare än 2,8.
Sökaren blir så ljus & fin, tiderna snabbare så då behöver jag inte VR men det klart ett 50/1,4 VR hade inte varit fel, om pengarna fanns.
Hade jag däremot haft optiker med bländare 4 eller 5,6 skulle jag definitivt också skrikit efter VR. Men sådana har jag aldrig köpt för jag tycker sökaren blir rena natta.