Annons

Min första systemkamera!??

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon har haft fokusmotor i objektiven sedan 1987. Alla objektiv som passar på en EOS-kamera har alltså fokusmotor. Nikon har börjat övergången till fokusmotor i objektiven. Av de objektiv till Nikon som t ex Cyberphoto har i sitt sortiment så har 55 av 123 objektiv fokusmotor -- och funkar alltså med AF på D40/D60. Jag tror inte du kommer att lida någon större brist på lämpliga objektiv även om du köper en D60.

Ja, det är bara Nikonobjektiv som heter VR (Canon som heter IS) som har stabilisering.

Skillnaden i antalet punkter för exponeringsmätning respektive autofokus spelar i praktiken ingen större roll.
 
så alla

objektiv från canon har inte heller bildstabilisering (för dom har det inte heller i kamerahuset)?

varför välja utan?

Det står att jag inte kommer ha problem att hitta med VR, men är inte det gällande nya objektiv efs det nyss lanserats?
 
har jag förstått det här rätt nu och frågor

Spelar det någon roll i praktiken om autofokusmotorn sitter i huset eller i objektivet?

Varför övergår man till att sätta dom i objektiven, kan jag börja undra? Bättre?

Bildstabiliseringen sitter alltid i objektiven på nikon och canon?

Meeen, alla objektiv har det inte på båda märkena? Man måste välja IS eller VS? En följdfråga. Varför vill man ha utan???

Autofokusmotor sitter sedan 1987 på Canons objektiv alltså, medan Nikon precis har börjat. Man måste väl ha en sån på kameran?? Alltså måste man köpa med motor i objektivet? Och i så fall borde beg.marknaden vara jätteliten för D60:n?

Så man behöver inte bry sig om af-motorn när man köper canonobjektiv, däremot om det är IS (varför finns det utan) samt man måste passa sig när man väljer till nikon för där kan man råka på både och (och det fungerar tydligen att sätta på båda?) och man måste välja med VS (återigen, varför välja bort?)
 
jag kan inte uttala mig om alla märken, men jag kan gott rekommendera Canon...

Varför? (mina högst personliga idéer)
- stort utbud tillbehör
- objektiv finns i princip 3 prisklasser: budget, mellan och pro
- därutöver en uppsjö av icke-originaloptik

Inbillar mig att stabilisator i huset inte kan slå att ha det i objektivet. Om en lins väger 1kg+ lär knappast ett stabiliserat hus kunna uppväga det?

Kvalitetsmässigt skulle jag tro att alla märken är OK, så vad du än väljer lär du få mycket nöje. Strunt i allt tekniksnack, bra bilder handlar väldigt lite om fokuspunkter och allt annat yada yada :)
 
AF-motorn sitter numera (inte bara hos Nikon och Canon) normalt i objektivet eftersom det är bättre; snabbare och exaktare.

Antiskakfunktionen (VR eller IS) sitter hos Nikon och Canon i objektiven eftersom det är bättre. Det gör nämligen att även det du ser i sökaren blir stabiliserat. Att det inte sitter i alla objektiv beror givetvis på att går att göra billigare objektiv utan. Dock gör både Nikon och Canon en hel del ganska billiga objektiv med VR/IS. Även oberoende objektivtillverkare (Sigma t ex) gör prisvärda objektiv med VR/IS. Och fokusmotor.

För övrigt håller jag med Jomans:
vad du än väljer lär du få mycket nöje, strunt i allt tekniksnack, bra bilder handlar väldigt lite om fokuspunkter och allt annat yada yada
 
Re: Varför Pentax

Paddington skrev:
om man får välja? Är den billigare initialt eller är den bättre på något vis?

Vilka objektiv är billigaste?

För det var min första DSLR, och skulle antagligen varit min enda om jag inte varit teknik-kåt. Den var relativt lätt att använda (k10d), hade battreigepper till vilket gjorde ergonomin till en dröm. Den inbyggda anti skaken är något man tog förgivet iom. att det var den första SLR'en jag hade, så man saknar den ibland nu med DSL utan den funktionen, kunde ta handhållet skarpa biler på stillstående motiv på 1/15 - 1/8 sek på 50mm bränvidd.

ska du inte åt Canons L-objektiv eller Nikons specialare så klarar du dig med Pentax hävdar jag.
 
Nu börjar det bli paradi, på hur mycket trådskaparen frågar, totalt ovidkommande vid val av kamera, kompakt eller D-SLR!
Hon har redan frågat, i en annan tråd, "Kan man utvecklas alls med kompaktkamera?"

Solklart enbart rundsnack, en resa påstås bli av, - öluffa i Grekland om 11 dagar och innan dess måste hon ha köpt en kamera ...

Vem orkar surra vidare?
 
Re: har jag förstått det här rätt nu och frågor

Paddington skrev:
Spelar det någon roll i praktiken om autofokusmotorn sitter i huset eller i objektivet?

Varför övergår man till att sätta dom i objektiven, kan jag börja undra? Bättre?

Bildstabiliseringen sitter alltid i objektiven på nikon och canon?

Meeen, alla objektiv har det inte på båda märkena? Man måste välja IS eller VS? En följdfråga. Varför vill man ha utan???

Autofokusmotor sitter sedan 1987 på Canons objektiv alltså, medan Nikon precis har börjat. Man måste väl ha en sån på kameran?? Alltså måste man köpa med motor i objektivet? Och i så fall borde beg.marknaden vara jätteliten för D60:n?

Så man behöver inte bry sig om af-motorn när man köper canonobjektiv, däremot om det är IS (varför finns det utan) samt man måste passa sig när man väljer till nikon för där kan man råka på både och (och det fungerar tydligen att sätta på båda?) och man måste välja med VS (återigen, varför välja bort?)
Detta var snurrigt.

1987 bytte Canon fattning och kallade den EF. Den nya fattningen fick elektriska kontakter till objektiven. Samtidigt blev alla Canon FD (Manuella optiker) oanvändbara på EF.
En fördel som det gav är att i dag är Canon ensamma om att ha objektiv med 1,2 som minsta bländare.

Nikon har än i dag sin gamla fattning som gör att gamla manuella gluggar fortfarande går att använda(inte alla). AF sköts då med en pinne som sticker in i objektivet. Nikon D40 saknar den pinnen(och dess motor). AFS(Sigma heter HSM) innebär att det sitter en motor i objektivet.

Ultraljudsmotorerna/ringmotorerna är:
Snabba
exakta
starka

Nej det spelar egentligen ingen roll var AF-motorn sitter.

Ja, IS/VR finns endast i vissa optiker. Det är precis därför du får så många som tycker att du inte skall välja Nikon/Canon.

IS/VR vara eller icke vara.
Jag har inga optiker med VR.
VR hade givetvis inte varit i vägen på ngt sätt men jag har aldrig saknat det.
Jag suktar efter ljusstarkare än 2,8.
Sökaren blir så ljus & fin, tiderna snabbare så då behöver jag inte VR men det klart ett 50/1,4 VR hade inte varit fel, om pengarna fanns.

Hade jag däremot haft optiker med bländare 4 eller 5,6 skulle jag definitivt också skrikit efter VR. Men sådana har jag aldrig köpt för jag tycker sökaren blir rena natta.
 
Eftersom du bor i sthlm så rekomenderar jag lite snabbt fotokungen, har i dagsläget inne än D60 med två nära heltäckande objektiv

http://www.fotokungen.com/default.aspx

Eller om du hittar detta paket inne hos ngn fotohandlare, mkt populärt tele objektiv därför lite svåråtkomligt

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7677133

Och som tidigare nämnts så är en bra bok att rekomendera, Scott Kelby's böcker som redan tipsats om rekomenderar även jag

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609150

PS: EF-s är en typ av objektiv som tex passar Canon 450D å Canon 40D mer än så betyder det lyckligtvis inte.
 
Jomans skrev:
jag kan inte uttala mig om alla märken, men jag kan gott rekommendera Canon...

Varför? (mina högst personliga idéer)
- stort utbud tillbehör
- objektiv finns i princip 3 prisklasser: budget, mellan och pro
- därutöver en uppsjö av icke-originaloptik

Inbillar mig att stabilisator i huset inte kan slå att ha det i objektivet. Om en lins väger 1kg+ lär knappast ett stabiliserat hus kunna uppväga det?

Kvalitetsmässigt skulle jag tro att alla märken är OK, så vad du än väljer lär du få mycket nöje. Strunt i allt tekniksnack, bra bilder handlar väldigt lite om fokuspunkter och allt annat yada yada :)

Har jag blixten och batterigreppet på väger det upp en lins som väger 1kg+, även med SR avslaget.

Micke.
 
Viktigt och viktigt... Det är lättare att kolla bilderna när du ska redigera. Ofta kan datorns standardprogram inte läsa RAW, så med en JPG-kopia kan du snabbt kolla igenom vilka bilder som inte blev bra. Har du bara RAW så måste du öppna varje bild i ditt bildbehndlingsprogram för att kunna kolla dem.
 
Re: är det viktigt att kunna ta jpeg och raw samtidigt?

Paddington skrev:
undrar jag.

Nej, det är inte vikitgt att kunna få RAW och JPEG samtidigt direkt ur kameran, men både Canon och Nikon erbjuder det.

Varför frågar du?

Per.

PS. Kan det vara den här passusen ur kameratestet du syftar på? "D60 stöder märkligt nog inte kombinerad lagring av RAW-filer (NEF) och JPEG-filer i annan kvalitet än JPEG med maximal komprimering.". Det kan se ut som om D60 inte kan ge RAW+JPEG om man läser slarvigt, men det står bara att JPEG blir i lägsta kvalitet när man tar bilder i RAW-format. DS
 
Senast ändrad:
slutfunderingar (förhoppningsvis)

...

Nikon D60
- klarar man av att lämna den pedagogiska revolutionen? ;)
- klarar man av att låta bli att den har över 400 "mätpunkter" (med säkerligen ett förenklat ord). Den sägs ju klara allt enl. användare ;).

Canon 450 D
- kommer jag begripa menyerna ;)?
- finns inbyggt damm och annat-ta-bort? Stod inte om i testet, men tror jag minns fanns.
- Nikon står det Iso 3200 på och Canon 1600 - bra eller dåligt?


förresten, såg klipp från youtube igår då de pratade om spotmätning och IR-fjärrstyrning (huvudvärken hägrar ;)).. undrar om det var i samband med nikon? Men det kanske alla kameror har vad vet jag..:)
 
Re: canon 450 D - lätt att begripa

Paddington skrev:
för en som inte fattar nåt ;)? Typ som man fått höra att Nikon D60?
Jag tror inte den ena är svårare än den andra.

Däremot desto fler knappar på kamerans hus desto mindre knepiga pillerier i menyer blir det.

Kamerorna blir hela tiden allt mer användarvänliga. Tillverkarna snor också varandras bra saker. Så utvecklingen går mot att allt blir likadant i slutändan.

Att sedan förstå menyer och använda kameran tror jag är lika svårt vilken du än väljer.

Fast jag har skrivit det förr, ett Nikonhus som bara tar AFS är inget alternativ för mig. 50/1,8 & 85/1,8 är mycket fina och billiga optiker.
 
D60 har väldigt exakt exponering (400 mätpunkter), men det har säkert Eos 450D också (har inte testat den).
ISO 3200 på D60 är ett "nödläge", inget att använda till vardags, men med brusreducering kan ISO 1600 användas. 450D har ngt sämmre brusreducering på ISO 1600 enligt mig (eller den tar bort bruset, men smetar ut detaljerna istället).
 
Re: Ett bra test!!! Äntligen hittat!

Paddington skrev:
http://bildochljud.custompublish.com/index.php?cat=50611&kategori=&testid=3939

Det testet har allt jag funderat på ;) Glad! Är bild och ljud pålitliga testare?

Har inte Canon dammborttagning enl. testet?
och en sak till.. den har bara känslighet till ISO 1600 medan andra till 3200, kanske inte gör något?
I vissa kameror kan sensorn skakas lite av kameran själv om jag har förstått det hela rätt. Och det funkar säkert till en viss gräns om tillverkaren säger det.

Men damm som verkligen sitter fast måste du i alla fall ta bort själv.
 
Fast jag har skrivit det förr, ett Nikonhus som bara tar AFS är inget alternativ för mig. 50/1,8 & 85/1,8 är mycket fina och billiga optiker.
**********
Som jag pratade om igår med mannen. Jag har troligtvis läst samma sak tio gånger, men varje gång jag läser det igen, så förstår jag en ny sak ;)

Du har säkert sagt det, men än är det grekiska (som för övrigt ska utsättas för om 8 dagar)... Ett nikonhus som bara tar AFS är inget för mig... vad menas med det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.