Annons

Min första systemkamera!??

Produkter
(logga in för att koppla)
miste om på nikon..

Skärpedjupskontroll, spegeluppfällning, pc-synkkontakt och Live View saknas men är mer ovanligt än vanligt bland på kameror i samma klass som D60 och finns normalt bara på dyrare kameror.
1) är menyerna på Canon 450 D på svenska?
2) detta ovan, vad är det man går miste om "på svenska"?

Man kan garanterat växa i båda kamerorna, så köp den som känns näst, inte svårare än så.

Har du varit i butik och testat kamerorna borde du veta om det var svensk meny?

ja det är svensk meny i båda modellerna du funderar på.

Mvh Daniel

Re: vi ska köra

Paddington skrev:
vad är det som gör att "man inte kan" växa i en Nikon D60 som i en Canon 450 D egentligen?
Ingenting. Det enda man möjligen kan komma att irritera sig över så småningom är att man till Nikon D60 inte kan t ex köpa ett 50/1,8 för en tusenlapp -- med fungerande autofokus. Det kan man till Canon 450D. Och vill man ha en telezoom typ 80-400 får man hålla sig till tredjepartstillverkare.

Vad jag menade att det är svårare att växa i en D60 är att när man bli bättre så blir man snabbare och ser kanske saker man vill fota. Msåte man då in i en massa menyer för man behöver ändra ngn inställning, istället för att bara direkt trycka på en knapp så kan man känna sig lite handikappad.
Men om man har lite tålamod och istället vill ha hjälp av kameran är D60 kanon.

Finns till och med ett Sigma 50 1.4 med motor till D60 om man vill ha det.

Instämmer på föregående att du ska välja den som känns skönast å ligger bäst i handen.

Kika så att du får objektivet med bildstabilisering alltså IS eller VR då dessa är bätre optisk.

Paketen med normal o telezoom ser jag som mkt prisvärda å länkade till det tidigare.

Å köp en Scott Kelby bok när du ändå är igång:)

jag

har varit och testat men batterierna har ju varit slut på kamerorna!

En sista sak (månne).
Nikon saknar skärpedjupskontrollen. Det verkar ha med vad som ska vara skarpt resp. oskarpt.

Men säljaren sa att man med det objektiv som medföljer kan bestämma om tex bakgrunden ska vara suddig när jag tex tar en bild på något (min son, eller vad som helst i förgrunden). Stämmer inte det?

Och om man vill ha tvärtom. Suddia grässtrån i förgrunden och skarpt i bakgrunden.. fixar man inte det utan skärpedjupskontroll?

Och för övrigt. Är det så att allt sånt måste ske manuellt eller räcker det med förinställda val (typ porträtt landskap etc) till en början? Åt båda hållen; dvs oskärpa i förgrunden vs i bakgrunden.

Låter säkert helt okunnigt denna fråga och säkert helt obegriplig, men det känns lite obegripligt ;)

Med skärpedjupskontrollen kan du i förväg i sökaren se hur skärpedjupet/bakgrundsoskärpan blir med den av dig eller kameran valda bländaren. Utan den kontrollen ser bara hur det blir med största bländare i sökaren.

Olle

ok

tack..
men visst kan man ta suddiga förgrunder eller bakgrunder utan den och utan särskilda specifika objektiv?

Och måste man göra det manuellt?

Re: ok

Paddington skrev:
Med spotmätning som hos 450D väljer du vad som ska vara skarpt innan du trycker ned avtryckaren helt.
Du kan också öka bländaren med tumhjulet innan du trycker ned helt, då blir skärpedjupet kortast möjliga

Re: ok

Paddington skrev:
tack..
men visst kan man ta suddiga förgrunder eller bakgrunder utan den och utan särskilda specifika objektiv?

Du som vill experimentera med skärpedjupet borde väl uppskatta den funktionen, inte för att bilderna kanske blir annorlunda av att den finns eller inte, utan för att det kan vara kul?

Om du är det minsta intresserad av makrofotografering av tex växter och insekter tycker jag du skall fundera till över den förbättrade ergonomi som live view kan tillföra. Man kan då slippa krypa som en mask på marken vid låga motiv.

Skärpedjupsknappen tror jag inte du kommer att använda till vardags. Snarare om det är ngt speciellt du ska fota som t.ex. ett landskap eller ett lite konstnärligare porträtt, situationer där du har lite mer tid på dig.

Fredrik183 skrev:
Om du är det minsta intresserad av makrofotografering av tex växter och insekter tycker jag du skall fundera till över den förbättrade ergonomi som live view kan tillföra.
.. och skärmen ska vara vinklingsbar som hos Powershot S3 och S5, för med min 450D får jag åter lägga mig på marken oavsett live view.

molusk skrev:
.. och skärmen ska vara vinklingsbar som hos Powershot S3 och S5, för med min 450D får jag åter lägga mig på marken oavsett live view.

Hm, ja jag skall inte säga. Har ingen erfarenhet av 450D. Men med min kompakt utan vinklingsbar skärm fixar det sig genom att endast gå ner på knä.

Hej Anna,

Med all respekt, är det fotohobby som sådan eller är det en möjlighet att dokumentera en resa som du skall göra, som avgör om du skall köpa en Systemkamera?

Jag har läst och följt tråden, som ibland innehåller djupa diskussioner om de olika kamerornas funktioner och ibland lite platt fall som att ”finns menyerna på svenska”.
Jag tror att du är stressad av att försöka skaffa den bästa kameran som kan köpas för så liten peng som möjligt, samtidigt som dina erfarenheter av Systemkameror är rätt liten.

Mitt råd är nog att inte köpa en kamera nu, utan försöka hitta en fotoklubb att gå med i eller gå en fotokurs innan du bestämmer vilket system du skall använda!
Oavsätt om du väljer Canon eller Nikon, kan du inte välja fel.
Är det så att du har ett gediget foto intresse kommer den kamera som du köper nu att vara för långsam, ha alldeles fel egenskaper och vara hopplöst omodärn om några år!

Är det så att du skall dokumentera en resa så kan du, lugnt köpa en billig kompakt kamera.
Då kan du njuta av resa och inte vara stressad av att ”hela tiden ta bra bilder” med den nya Systemkameran .

Med vänlig hälsning
Johan

AndyK skrev:
Skärpedjupsknappen tror jag inte du kommer att använda till vardags. Snarare om det är ngt speciellt du ska fota som t.ex. ett landskap eller ett lite konstnärligare porträtt, situationer där du har lite mer tid på dig.

... och då duger det säkert att kolla skärpedjupet sekunden efter på skärmen!

Per.

Re: miste om på nikon..

Paddington skrev:
Skärpedjupskontroll, spegeluppfällning, pc-synkkontakt och Live View saknas men är mer ovanligt än vanligt bland på kameror i samma klass som D60 och finns normalt bara på dyrare kameror.
1) är menyerna på Canon 450 D på svenska?
2) detta ovan, vad är det man går miste om "på svenska"?

Skärpedjupskontroll:
Skärpa har man alltid och endast i ett tunnt plan.
Skärpedjupet är det som man upplever som skarpt framför & bakom skärpeplanet.
Genom att blända ner så ökar skärpedjupet.
Genom att öppna bländaren så minskar skärpedjupet.

För att få effekten i ett porträtt där endast ansiktet är i skärpa och bakgrund & förgrund i oskärpa så krävs stora bländaröppningar.
Då talar vi om bländare från 1,4 till 2,8.
Just dessa bländare blir dyra för NIkon D40/D60 eftersom de är sällsynta som AFS, under 2,8 finns de knappt ngt att välja på.

Om man vill att även miljön runt omkring skall vara skarp väljer man bländare 8 till 16.

spegeluppfällning:
Använder du om du har kameran på stativ och du vill ta bort den lilla vibrationen som kamerans spegel orsakar när man tar en bild.

Sigma kommer med fler och fler fasta gluggar med stor bländare och motor. Det lär inte dröja länge förrän alla gluggar både från Nikon och tredjepart har inbyggd motor.

jag vill

kunna ta bilder långt längre än vad resan räcker såklart. Jag har ju tagit så mkt bilder hittills så datorn snart kraschar. Jag älskar att fotografera.

Och en ny kamera ska vi ha ändå innan resan, men att köpa både kompakt och system ingår inte i vår budget. Varför inte satsa på en system.
Och att frågorna sträcker sig från om menyval till svenska till avancerade frågor är just för att jag inte haft en enda föraning om en enda sak innan jag påbörjade den här diskussionen. Det medför att även "simpla" självklara frågor och svar för andra inte är det för mig.

Mvh Anna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar