Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera!??

Produkter
(logga in för att koppla)
ja du...

...


jag önskar jag kunde svara... annat än förut.
jag vill ha canon 450 D pga att det verkar vara lättare att växa i den, "bättre" i testet (jag läste), större begagnadmarknad, men Nikon D60 för den verkar så pedagogisk och att den tar "finare" bilder (men enl. testet så sas det inte det)... Önskar valet kunde kännas självklart, men det gör det inte. Snart får jag köpa en trist kompaktkamera istället :/
 
Angående "fina" bilder så är jag rätt säker på att du kan få lika fina bilder med både Nikon och Canon. Skillnaden, som jag har fattat det, är att Nikon har satt upp skärpa, färgmättnad m.m. redan i fabriken, medan Canon har valt en mer neutral väg som standard. Självklart kan du själv i kameran fixa mer färgstarka och skarpa bilder även med Canon om du inte vill hålla på och greja så mycket med dem i datorn efteråt.

Glömde svara på detta: Du undrade om menyerna i 450D finns på svenska och ja, det gör de.
 
Senast ändrad:
Re: ja du...

Paddington skrev:
...


jag önskar jag kunde svara... annat än förut.
jag vill ha canon 450 D pga att det verkar vara lättare att växa i den, "bättre" i testet (jag läste), större begagnadmarknad, men Nikon D60 för den verkar så pedagogisk och att den tar "finare" bilder (men enl. testet så sas det inte det)... Önskar valet kunde kännas självklart, men det gör det inte. Snart får jag köpa en trist kompaktkamera istället :/

Att Nikon tar finare bilder kan du glömma. Vill du ha en Canon 450D, köp den. Bilderna kommer inte bli "finare" bara för att du köper en kamera du inte vill ha. I värsta fall blir den stående istället för att du inte tycker om den.

Du kan inte säga att någon kamera i den klassen tar "finare" bilder. Egentligen inte någon kamera alls tar "finare" bilder än andra. Möjligen kan man tycka att kvadratiska bilder från en mellanformatkamera är finare.

Alla kameror i samma klass producerar likadana bilder. Du kommer inte se någon skillnad. Om du ska "växa" i den, så kommer du till slut att fotografera i RAW och då spelar det föga roll vad du har för kamera, då handlar det endast om att du ska tycka den är bekväm att arbeta med och uppfyller de krav du har för att ta fotot, själva bilden kommer se likadan ut oavsett kamera efter postproducering.
 
det är

bara en fundering kvar tror jag som jag har ...

hur kan canon i testet vinna i bildkvalitet mot nikon som har över 400 mätarpunkter?
 
Lyssna inte på tester. Du har snöat in på detaljer som inte kommer spela dig någon som helst roll.

Ska du sitta och titta på vad andra kameror har kommer du aldrig att kunna köpa en kamera. Om Nikon har en sak som inte Canon har så kommer du inte sakna den på Canon, eftersom du aldrig använt den. Och när du börjar jämföra småsaker kommer du aldrig kunna bestämma dig.

Gå och köp en Canon och fotografera istället, gör inte som allt för många här gör, sitt och fundera på tekniska saker som egentligen inte spelar ett dugg roll.

Satt du och jämförde klockhastigheter på PCI-Bussarna på olika moderkort? Eller olika märken av lasrar till din DVD spelare? Det är på den nivån folk skriver här, du ska fokusera på att få en kamera i handen du kan ta bilder med och jag garanterar att oavsett om du tar en Nikon eller Canon så kommer det ploppa ur förträffliga bilder ur båda två. Prova att surfa runt på dessa två sidor och kolla vilka bilder som är dåliga/bra, på grund av kameran.

D60:
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ment=D60&location=&sort=ptime+desc&maxrows=60

400D:
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ent=400D&location=&sort=ptime+desc&maxrows=60

Notera att det är 400D och inte den bättre 450D. Lovar att du inte kommer säga "GUD VILKEN DÅLIG KAMERA X ÄR!! DET SYNS JU PÅ BILDERNA!"
 
Re: det är

Paddington skrev:
bara en fundering kvar tror jag som jag har ...

hur kan canon i testet vinna i bildkvalitet mot nikon som har över 400 mätarpunkter?
För canon kunde ändå exponera rätt troligtvis.
 
jo..

jo.. nu kom jag ihåg hur jag skulle formulera frågan. Om Nikon i slutändan har bättre bildkvalitet än övriga (men inte synbart i testet) (jag har försökt leta efter testbilder utan resultat), är det då det som är det viktiga..
Ja, nu ska jag sluta!
 
Re: jo..

Paddington skrev:
jo.. nu kom jag ihåg hur jag skulle formulera frågan. Om Nikon i slutändan har bättre bildkvalitet än övriga (men inte synbart i testet) (jag har försökt leta efter testbilder utan resultat), är det då det som är det viktiga..
Ja, nu ska jag sluta!

Slumpgenerator är nog bäst för ditt kameraval.
 
Re: jo..

Paddington skrev:
jo.. nu kom jag ihåg hur jag skulle formulera frågan. Om Nikon i slutändan har bättre bildkvalitet än övriga (men inte synbart i testet) (jag har försökt leta efter testbilder utan resultat), är det då det som är det viktiga..
Ja, nu ska jag sluta!

Vet inte om du missade mitt svar lite ovanför där jag förklarade det där. Du kan som sagt själv bestämma hur bilderna ska se ut direkt ur kameran. Det där du läst gäller rätt säkert bara när de har jämfört bilderna utifrån standardinställningarna och det betyder ingenting eftersom de går att ändra efter eget önskemål.
 
*Andy äger en Nikon D60*

Gå nu och köp en Canon Eos 450D. Du kommer inte ångra dig. Den tar garantarat bilder av den kvalitet du är ute efter, om inte bättre. Gillar du hur den känns i handen så är det skäl nog för att köpa den.
Det finns ju alltid en kamera som är bättre på något och en som är bättre på en annan grej.
 
Re: hade dom

Paddington skrev:
inte tagit bilderna under samma förutsättningar?

Det går att ändra inställningarna för tex färgmättnad i kameran. Man kan också göra det i ett bildbehandlingsprogram efteråt om man fotograferar RAW. Tror det sagts tidigare i tråden att fabriksinställningarna skiljer mellan Nikon och Canon, men det går ju justera själv som man vill ha det.
 
okej,

men då så ;) så verklighetstroget som möjligt antar jag man vill ha.. eller?

Hoppas jag får till inställningarna innan jag åker.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.