Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Bevarade

kim99x skrev:

Absolut att det kan vara ett problem för historiker, men från ett personligt plan.helt ointressant :D

Förstår om du tycker det är ointressant.

Personligen tycker jag diskussionen om vad som är bäst (digitalt/analogt) är TOTALT ointressant och meningslös...

/ Fredrik

:D

Re: Re: Re: Bevarade

Skott skrev:

Förstår om du tycker det är ointressant.

Personligen tycker jag diskussionen om vad som är bäst (digitalt/analogt) är TOTALT ointressant och meningslös...

/ Fredrik

:D

Jasså..ändå deltar du i diskussionen :confused: :D

"Varför inte bara använda Photoshops kornfilter?"
därför att det filtret är så jävla fult så du kan inte ana!!! det blir lika mycket korn i högdagrar som i gråpartierna och det ser inte så snyggt ut. Frågade bara för att få tips om någon visste om något bra ph plugin filter för ändamålet.

MVH///Jonas

kim99x skrev:
Men som du skriver oxå EFTER FEM ÅR..poången var att du skulle kopiera innan fem år :D
Om du tänker efter lite så förstår du nog vad jag menar. Om flera exemplar ur en uppsättning skivor går sönder efter period X så kan väl knappast period X betraktas som allra sämsta fall och vara den tid man bör ha som riktmärke för sin backupstrategi? Det är ju samma sak som att säga att man accepterar att förlora en viss andel av sina bilder. Måndagsexemplar eller ej är irrelevant eftersom det inte finns något sätt att avgöra huruvida det är ett sådant eller ej.

Typ exempel borde NASA vara där man inte kan läsa gamla data längre, och NASA uppfattar jag som en väldigt kompetent organissation.
-----------------------------------------
Jag vet inget om Nasas datasystem eller vilken sorts data de inte kan läsa eller har förlorat.
Men det hade varit intressant att veta! berätta!

Senast för någon vecka sen var det en kompis som frågade hur man öpnade en gamal pascal-fil kompilatorn finns ju inte kvar så speciellt användbart är ju programmet inte även fast man kan öppna filen i notepad.
Det är väl inget problem att köra och använda pascal? men pascal varken är eller har varit någon direkt "hit" då.. hihi.. :p

Men ta istället ett exempel som bitmap/.bmp, grafikfilen har funnits i hur många år som helst och kommer alltid kunna användas! "Försvinner" formatet finns det alltid program som kan läsa filen och konvertera den..

----------------------------------------
Lagring på internet: Nej tack!
De har säkert kompetent folk som kan sköta sina servrar men det finns ju inget som garanterar att dessa företag finns kvar. (de kan ju faktist gå i konkurs när som helst) framförallt skulle jag inte välja några gratistjänster för data som är känslig.
Jag är enig, - men ifall detta används i tillägg till lagring hemma är det en bra lösning!
Tex för den "vanliga" användaren utan kunnskaper. De lagrar bilderna på hårddisken och samtidigt har de ett bildarkiv på Internet som kan kommas åt vart som helst i världen! :D

Inget varar för evigt, nej inte mina analoga bilder heller. Fast analoga bilder kan man titta på om 100 år även om de har liggat och skräpat på någon vind.
Du kan också titta på en digital bild om 100år, fast med lika god bildkvalitet! ja, om du har skött om dina bilder då!

Du säger att alla som inte 'orkar' borde samla frimärken. Betyder det att du har konverterat alla dina gamla VHS eller musikkassetter?
Vad jag menade var detta:
De som inte bryr sig om sina bilder och gör det som behövs för att lagra dem på ett tryggt och ordentligt sätt kommer ju förr eller senare att förlora dem. Vad är då vitsen med att fotografera? det är likadant med analog, varför fotografera när man inte bryr sig/ orkar sköta om bilderna? :cool:

Re: Re: Re: Re: Bevarade

kim99x skrev:

Jasså..ändå deltar du i diskussionen :confused: :D

Mina inlägg har dock inte syftat till att utnämna ett system som bättre än det andra. Att diskutera systemens olika för- och nackdelar tycker jag kan vara intressant men detta är nog inte rätt forum för en sådan diskussion....

/ Fredrik

jimh skrev:
Om du tänker efter lite så förstår du nog vad jag menar. Om flera exemplar ur en uppsättning skivor går sönder efter period X så kan väl knappast period X betraktas som allra sämsta fall och vara den tid man bör ha som riktmärke för sin backupstrategi? Det är ju samma sak som att säga att man accepterar att förlora en viss andel av sina bilder. Måndagsexemplar eller ej är irrelevant eftersom det inte finns något sätt att avgöra huruvida det är ett sådant eller ej.

allt jag är säker på..är att INGA av mina cd-skivor pajat..så jag är så nöjd så :)

Självklart ska man kopiera innan period X !
stora säkerhetsmarginaler är aldrig fel :D

Re: Re: Re: Re: Re: Bevarade

Skott skrev:

Mina inlägg har dock inte syftat till att utnämna ett system som bättre än det andra. Att diskutera systemens olika för- och nackdelar tycker jag kan vara intressant men detta är nog inte rätt forum för en sådan diskussion....

/ Fredrik

NOG verkar det som om du är intresserad iaf :D

Nu kommer ni att hata mig för vad jag säger...
Vårt samhälle är påväg in i ett nytt skede som kallas: slit och släng. En bild som vi fotograferar idag är bortglömd imorgon, som såpakändisarna... Det är den utvecklingen vi går mot varesig ni vill eller inte. Men om hundra år eller mer kommer vi att hata oss själva för att vi inte dokumenterade vår nuvarande tid.

dig skrev:
Vårt samhälle är påväg in i ett nytt skede som kallas: slit och släng. En bild som vi fotograferar idag är bortglömd imorgon, som såpakändisarna... Det är den utvecklingen vi går mot varesig ni vill eller inte. Men om hundra år eller mer kommer vi att hata oss själva för att vi inte dokumenterade vår nuvarande tid.

Slit och släng är inget nytt :D tänk bara på alla e-mejl..vem sparar dessa?

om hundra år är jag död ;) men den som är aktsam med sina bilder kan ha kvar dem om hundra år oxå..precis som med analoga bilder så kommer 99.8 % försvinna..så klart :rolleyes:

--------------------------------
Gamla tidningar slänger jag, men inte ett bra fotografi! :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bevarade

kim99x skrev:

NOG verkar det som om du är intresserad iaf :D

Jo, att diskutera enskilda för- och nackdelar med de olika systemen kan vara intressant.

Men att hela tiden hävda att det ena systemet är bättre än det andra på alla sätt och vis är meningslöst och ointressant.

/ Fredrik

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bevarade

Skott skrev:

Men att hävda att det ena systemet är bättre än det andra på alla sätt och vis är meningslöst och ointressant.

/ Fredrik

Saningen måste komma fram! (digitalt är bäst):D

dig skrev:
därför att det filtret är så jävla fult så du kan inte ana!!! det blir lika mycket korn i högdagrar som i gråpartierna och det ser inte så snyggt ut. Frågade bara för att få tips om någon visste om något bra ph plugin filter för ändamålet.
Japp, det håller jag med om. Svaret var inte riktat så mycket till din ursprungsfråga, den anade jag var seriöst menad och försökte ju också besvara i det tidigare inlägget även om det inte hjälpte.

Mitt svar var närmast riktat mot idén att öka färgmättnaden för att på så sätt förstärka CCD-bruset för att simulera korn. Då är Photoshopkorn snyggare IMHO.

jimh skrev:
Mitt svar var närmast riktat mot idén att öka färgmättnaden för att på så sätt förstärka CCD-bruset för att simulera korn. Då är Photoshopkorn snyggare IMHO.

Det håller jag inte med om..men smaken är olika ;)

Jag är ledsen Kim jag har verkligen försökt att inte blanda mig i men nu rämnar fördämningen och jag måste fråga en sak.
Du säger att du får plats med 5-700 bilder per CD-skiva och att du förvarar dessa CD skivor i ett brandsäkert skåp - är inte det lite overkill? Jag menar hur bra kvalitet kan de vara på dessa bilder? När jag scannar min analoga skit så landar varje okomprimerad RGB bild på 35 MB och varje svartvit följaktligen på drygt elva MB. Det känns som något för back-up men jpg eller vad det nu är för format är väl inget att spara på - eller?
Observera att jag är väldigt analog så det kan vara jag som missuppfattar det hela.

Jag är ledsen Kim jag har verkligen försökt att inte blanda mig i men nu rämnar fördämningen och jag måste fråga en sak.
Du säger att du får plats med 5-700 bilder per CD-skiva och att du förvarar dessa CD skivor i ett brandsäkert skåp - är inte det lite overkill? Jag menar hur bra kvalitet kan de vara på dessa bilder? När jag scannar min analoga skit så landar varje okomprimerad RGB bild på 35 MB och varje svartvit följaktligen på drygt elva MB. Det känns som något för back-up men jpg eller vad det nu är för format är väl inget att spara på - eller?
Observera att jag är väldigt analog så det kan vara jag som missuppfattar det hela.
------------------------------
En 35MB scannad bild motsvarar kanske en digital bild på 8MB (beroende på kamera)... då pratar vi okomprimerad..

Det är sedan svårt att se skillnad på en jpg (med låg komprimering) och tex en tiff fil. med jpg kan du säkert få filen i 1-2MB utan att bilden ser ut att ha någon förlust.

Men ifall du kanske har behov för stora utskrifter av bilderna senare är det ju bättre att lagra original bilderna med tex tiff och istället använda någon annan komprimering på tiff filerna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar