Typ exempel borde NASA vara där man inte kan läsa gamla data längre, och NASA uppfattar jag som en väldigt kompetent organissation.
-----------------------------------------
Jag vet inget om Nasas datasystem eller vilken sorts data de inte kan läsa eller har förlorat.
Men det hade varit intressant att veta! berätta!
Senast för någon vecka sen var det en kompis som frågade hur man öpnade en gamal pascal-fil kompilatorn finns ju inte kvar så speciellt användbart är ju programmet inte även fast man kan öppna filen i notepad.
Det är väl inget problem att köra och använda pascal? men pascal varken är eller har varit någon direkt "hit" då.. hihi..
Men ta istället ett exempel som bitmap/.bmp, grafikfilen har funnits i hur många år som helst och kommer alltid kunna användas! "Försvinner" formatet finns det alltid program som kan läsa filen och konvertera den..
----------------------------------------
Lagring på internet: Nej tack!
De har säkert kompetent folk som kan sköta sina servrar men det finns ju inget som garanterar att dessa företag finns kvar. (de kan ju faktist gå i konkurs när som helst) framförallt skulle jag inte välja några gratistjänster för data som är känslig.
Jag är enig, - men ifall detta används i tillägg till lagring hemma är det en bra lösning!
Tex för den "vanliga" användaren utan kunnskaper. De lagrar bilderna på hårddisken och samtidigt har de ett bildarkiv på Internet som kan kommas åt vart som helst i världen!
Inget varar för evigt, nej inte mina analoga bilder heller. Fast analoga bilder kan man titta på om 100 år även om de har liggat och skräpat på någon vind.
Du kan också titta på en digital bild om 100år, fast med lika god bildkvalitet! ja, om du har skött om dina bilder då!
Du säger att alla som inte 'orkar' borde samla frimärken. Betyder det att du har konverterat alla dina gamla VHS eller musikkassetter?
Vad jag menade var detta:
De som inte bryr sig om sina bilder och gör det som behövs för att lagra dem på ett tryggt och ordentligt sätt kommer ju förr eller senare att förlora dem. Vad är då vitsen med att fotografera? det är likadant med analog, varför fotografera när man inte bryr sig/ orkar sköta om bilderna?