Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jacob vP skrev:

Håller helt och hållet med.

Likadant med återgivning från låg till högdager. Bilder från digitalkameror (>20.000 kr) brukar väl upplevas som ganska platta ut, om man jämför med film. Det kan ju lätt åtgärdas om man hostar upp stålar för en ordentlig digital kamera/bakstycke.

/Jacob vP

de äldre modellerna..ja..de nyare modellerna:

Minolta Dimâge 7i

Nikon CoolPix 5000

Sony DSC-F707

nej...

kim skrev: "nja..syftet var inte att säga att digitalt är bäst, med denna tråd..syftet är att klargöra att 5 megapixlar är tillräcklig upplösning för att vara ett fullgott alternativ till småbild!"

Sitt nu inte bara och räkna mega mucho pixlar.
Det finns ju fler faktorer som man måste ta med.
En del har det redan skrivits om.
En annan är att en del ser sitt fotograferande som ett skapande där en inte så oviktig del i det hela är att ha ett riktigt orginal att luta sej tillbaka på. Ett dia, t ex, är någonting konkret, medans en digital bildfil är så abstrakt den kan bli. Cd skivor Zip och sånt räknas inte. Dom är ju i grund och botten bara ett fotoalbum.
En del analogister tycker nog det är viktigt att verkligen fysiskt kunna hålla i, titta på sin bild.

"de äldre modellerna..ja..de nyare modellerna:

Minolta Dimâge 7i

Nikon CoolPix 5000

Sony DSC-F707

nej... "

Äh! Kom igen nu....
;)

/Jacob vP

Jacob vP skrev:

Sitt nu inte bara och räkna mega mucho pixlar.
Det finns ju fler faktorer som man måste ta med.
En del har det redan skrivits om.
En annan är att en del ser sitt fotograferande som ett skapande där en inte så oviktig del i det hela är att ha ett riktigt orginal att luta sej tillbaka på. Ett dia, t ex, är någonting konkret, medans en digital bildfil är så abstrakt den kan bli. Cd skivor Zip och sånt räknas inte. Dom är ju i grund och botten bara ett fotoalbum.
En del analogister tycker nog det är viktigt att verkligen fysiskt kunna hålla i, titta på sin bild.

klart att det inte handlar bara om antal pixlar..precis som med analogt så handlar det inte bara om filmval ;)

tråden gällde FORTFARANDE att analoganhängare sa sig inte vilja gå över till digitalt, fören de var på 10-15 megapixlar..inget annat!!!

... lugn och fin... :p

Jag tror inte det BARA är antalet pixlar som får analogisterna att hejda sej lite. Även om det är det dom säjer.

/Jacob vP

Jacob vP skrev:
... lugn och fin... :p

Jag tror inte det BARA är antalet pixlar som får analogisterna att hejda sej lite. Även om det är det dom säjer.

/Jacob vP

DET är fullt möjligt! men det är iaf vad denna tråd handlar om :D

Tänk till innan. Om man som allt flera jobbar med digitala bilder, så sparar man inte tusentals på hårddisken utan att ha en backup. Jag själv bränner alltid 3 likadana cd-skivor utifall någon falerar. Om jag tar 100 ellet 500 bilder på en tävling så är kostnaden för att bränna 3 eller 6 cd ganska små (15-30kr). Det är det väl värt?

Hoppas du inte har uppskruvade förväntniingar på kameran, som jag hade på 7:an! Min gamla casio var överlägset bättre än minoltan. Bara för att det är en Casio betyder det inte att det är dåliga prylar. Jämför den gärna, optiken, snabbheten och användarvänligheten. Själv köpte jag mig en Canon som jag inte ångrar.

Lelle70

vi är helt överens angående lagring och och fördelen med digitalbilder :)

vad gäller Dimage 7 så hade den många svagheter, vilket var just anledningen till att jag inte köpte den ;)

på Dimage 7i har dessa svagheter försvunnit..kolla in denna länk http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1710&viewID=

men håller den inte vad som utlovas..så får jag väl skicka tillbaks den ;)

mvh/Kim

Kim, kan du nämna ett par nackdelar med dimagen kanske......? Jag är nämligen bara ett par knapptryck ifrån att handla en själv.......tack vare dig:rolleyes: och det har jag verkligen inte råd med !....*ler*

Jag har bara en liten fråga till er som kan mycket om digitalteknik, hur får jag till stora och snygga korn på en digitalkamera bild bäst. Något tips var jag kan hitta ph plugin filter som inte är så fult. Jag saknar kornet på digitalfotografier mm...

www.silveroxide.com

Uppdatering: Jag hade bara för mig att de hade en bättre kornalgoritm än photoshop, men när jag gick in och kollade visade det sig att de inte hade någon alls, pluginen fixar bara den spektrala känsligheten.

Lagringen... suck

Jag hoppas att jag får fel i mina rellativt negativa profetsior om digitallagring kommer att slå fel. För o de inte gör det så kommer många digitalnissar att gråta blod om 5-10 år.

Tyvärr så kan man konstatera att ingen lagringsmetod för digitallagring är varesig säker eller tidsbestänndig vilket leder till en stänndig uppdateringscirkus.
Man kan också konstatera att det inte har blivit gjort på sina ställen (doomsdaybook, NASA osv osv).

niklassthlm skrev:
Kim, kan du nämna ett par nackdelar med dimagen kanske......? Jag är nämligen bara ett par knapptryck ifrån att handla en själv.......tack vare dig:rolleyes: och det har jag verkligen inte råd med !....*ler*

nämen vad trevligt!
japp..man måste ju offra sig för konsten :D

nackdelar..nä..inte om du pratar om Dimage 7i ;)
men om jag hittar några efter köpet så ska jag meddela..fördelen med en elektronisk sökare är ju att kameran kan göras mindre och lättare..och kvalitén har förbättrats på 7i modellen..en annan fördel är att 100% av bildytan syns i sökaren..vilket inte alltid är fallet med optiska sökare.

mvh/Kim

Re: Lagringen... suck

Walkerboh skrev:
Jag hoppas att jag får fel i mina rellativt negativa profetsior om digitallagring kommer att slå fel. För o de inte gör det så kommer många digitalnissar att gråta blod om 5-10 år.

tja..man får väl bränna om skivorna då och då ;)
vad gäller plastfilmer så är det inget vidare vid brand:D om man lagrar bilderna på en dvd-skiva så får man plats med 1000-tals bilder och kan ha en back-up i bankfack ;)

mvh/Kim

dig skrev:
Jag har bara en liten fråga till er som kan mycket om digitalteknik, hur får jag till stora och snygga korn på en digitalkamera bild bäst. Något tips var jag kan hitta ph plugin filter som inte är så fult. Jag saknar kornet på digitalfotografier mm...

om jag vill ha korniga s/v bilder så ökar jag färgmättnaden kraftigt först, och gör sedan om bilden till s/v..det ger en kornig bild iaf :)

mvh/Kim

Re: Re: Lagringen... suck

kim99x skrev:

tja..man får väl bränna om skivorna då och då ;)
vad gäller plastfilmer så är det inget vidare vid brand:D om man lagrar bilderna på en dvd-skiva så får man plats med 1000-tals bilder och kan ha en back-up i bankfack ;)

mvh/Kim

Hej Kim

Att du är förespråkare av digitaltekniken råder det inget tvivel om men säg mig upplever du inga brister med digitallagringen?

Jag tror att många bilder hemma hos folk kommer att försvinna om 5-10 år. Det är få som orkar att bränna nya skivor hela tiden (varje år) för att uppdatera sitt arkiv. Jag tycker att detta är ett problem värt att ta upp och inte vifta bort det.
Dina cd/dvd kan också brinna, ätas upp av hunden ...
Det är klart att det är kanon att kunna ta backup på sina bilder och förvara dem i bankfack men alvarligt talat hur många gör det och hur många har raid-system i sin dator. Jag har det (raid) men förvarar inga brända skivor i bankfack. Men jag ser mig själv inte som normal användare med tanke på att datorer har varit mitt intresse sen 83-84 nån gång.

Eller säger du emot bara för att vara motvals. ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar