Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jimh skrev:
OM jag inte hade bestämt mig för att inte delta i den här totalt meningslösa debatten så skulle jag fråga om de där är representativa för kameran. Visst fanns det detaljer men inte i nivå med ett välexponerat dia i en scan dual 2 och definitivt inte skäl för några förbehållslösa superlativ om det enas eller andras överlägsenhet. Men nog räcker det till.

som sagt, bilderna är obehandlade och till stor del felexponerade..kolla hellre in

http://www.dpreview.com/gallery/minoltadimage7_samples1/

så blir bilderna när man behandlar/efterbehandlar kameran/bilderna rätt :p

roinek skrev:

Har inte sett nått, följer med rätt många amerikanska och engleska news och WEB grupper samt i tidnignar, och alla verkar ha tystnat gällande Dimage kamrorna, stendött ämne.

Sista inläggen handlade om att de förbrukar batteri värre än el-värme, har själv ingen input alls.

Det lär finnas en ny i version av 7:an med dubbelt så bra focushastighet att tillgå.

Roine

Här kan du läsa massor om Dimage 7 -->

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=minolta_dimage7

Sååå mycket batterier drar den inte..en laddning räcker upp till 180 bilder.

Japp, Dimage 7i är kameran jag beställt..den har totalt fått 30 förbättringar, optik och ccd samma dock.

inte från 7i, men det ska inte vara någon skillnad mot 7:an vad gäller bildkvalité
--------------------------------
bilderna på pbase är ifrån 7i! :)

Peter_o skrev:
inte från 7i, men det ska inte vara någon skillnad mot 7:an vad gäller bildkvalité
--------------------------------
bilderna på pbase är ifrån 7i! :)

Japp ;)

synd att det var obehandlade och felexponerade bara..:D

En filmscanner fungerar precis som när man gör ett diaduplikat. Belys från ena sidan och registrera på den andra. Bara det att en analog kamera gör det bättre. Vilket dina digitalkameror också borde göra eftersom du hävdar att de är bättre än en scanner. Fast så var det det där med små motiv...

Både scannern och kameran har till uppgift att registrera ett motiv. Den ena gör det bättre än den andra bara, fast tar längre tid på sig.

/Maverick

det verkar dock vara bedrövligt många som har problem med batterierna.

Är batteri kap förbättrad på 7i? Annars kommer väl batterikapasiteten vara ännu sämre.. än på 7:an

Oscar skrev:
det verkar dock vara bedrövligt många som har problem med batterierna.

Är batteri kap förbättrad på 7i? Annars kommer väl batterikapasiteten vara ännu sämre.. än på 7:an

Som sagt..en laddning räcker upp till 180 bilder ;) så det är ingen fara.

varför skulle batterikapasiteten vara sämre en på 7:an? :confused:

värmeproblemet ska enligt uppgift vara löst, hur det är med batteritiden vet jag ej, antagligen lite bättre.

Senast ändrad:
jimh skrev:
ett välexponerat dia i en scan dual 2
-----------------------------------------

Ger kanonfin bildkvalité ;)

Senast ändrad:
SinusLinus skrev:

Det är ju då felen avslöjar sig när det är lite svårare...

Japp, felen på fotografen..att han/hon inte kan sin kamera ordentligt :p

samma sak som med analogt, det gäller att kunna sin sak om det ska bli bra :eek:

Dimage7/7i hanterar sådant ljus mycket bra, kolla in testbild på --> http://www.cyberphoto.se/

så här skriver de om de om den typen av ljus med Dimage 7:

Solsken. Bra vitbalans, bra skärpa och bra exponering. Detta trots stora kontraster. Jag hade förväntat mig att metallröret skulle fräta ut helt, men kameran lyckades riktigt bra.

Senast ändrad:
En filmscanner fungerar precis som när man gör ett diaduplikat. Belys från ena sidan och registrera på den andra. Bara det att en analog kamera gör det bättre. Vilket dina digitalkameror också borde göra eftersom du hävdar att de är bättre än en scanner. Fast så var det det där med små motiv...

Både scannern och kameran har till uppgift att registrera ett motiv. Den ena gör det bättre än den andra bara, fast tar längre tid på sig.

/Maverick
---------------------------
jag räknar med att den var till mig.. :)

En bil, en båt och ett flygplan är inte samma sak..

hade bara tänkt bet några rkn när jag satte på datorn. men fastnade som vanligt på fotosidan, jag tycker inte alls diskussionen är meningslös som många skrivit - den behövs och den tillför kunskap iaf för oss som inte är proffs - nu närmar sig pingsten "hänryckningens tid" så jag har ett förslag! om vi alla går ut och plåtar och sedan lägger ut våra bilder på fotosidan - så kan vi jämföra och sätta betyg på - motiv, känsla, digitalt analogt osv. själv har jag bara 3,3 mega pixels, ups - men känslan och viljan att förmedla är intakt.:)
P.S jag provade att skicka en digitalbild till Foto Labo och jag tror ingen kan se om bilden (A4) är digital eller analog, jag har jobbat med foto under 12 år för länge sedan.

Bilder har jag gott om inlagda..2 mp..kanonfina i A4 de oxå ;)

Nä, inte 17 är diskussionen är meningslös..du helt rätt :p
en hel del intressant har faktiskt kommit fram :rolleyes:

mvh/Kim

ok, maverick..
jag har nu letat fram den diskussion som startade det hela med skanner/digitalkamera/analog... detta skrev du:
*
Jag finner det hela lite märkligt att en scanner skulle ligga så mycket efter i digitalteknik jämfört med en digitalkamera. Det brukar ju vara så att man använder den teknik som fungerar bäst och mig veterligen sitter det inga digitalkameror i scannrarna.
*
Tekniken är ungefär samma på en digitalkamera och en skanner (med ccd)

Jag har inte sagt en skanner ligger efter i digitalteknik!

det jag säger är att när du skannar ett dia tex så jobbar du med något som redan har gått igenom många processer..

med en digitalkamera fotograferar du ju digitalt, dvs du slipper att gå igenom en till process.

= därför är det möjligt att få ett bättre resultat!

Sedan byggs prylarna till det de ska användas för, en digitalkamera är gjord för fotografering men det går säkert använda den till att skanna bilder också, men varför göra det när det finns skanner..

*jag pratar om professionella digitalkameror*

Nä, inte 17 är diskussionen är meningslös..du helt rätt
en hel del intressant har faktiskt kommit fram
--------------------------
vad?
att vi aldrig kommer få bli medlem i en fotoklubb! :p

Peter_o skrev:
Nä, inte 17 är diskussionen är meningslös..du helt rätt
en hel del intressant har faktiskt kommit fram
--------------------------
vad?
att vi aldrig kommer få bli medlem i en fotoklubb! :p

Vi är ju medlemmar i en fotoklubb! ;)

Så varför fixar inte en scanner eller en digitalkamera att kopiera ett dia på enkelt och bra sätt när de analoga kamerorna gör det?

Mvh
Maverick

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar