Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
kim99x skrev:

Sååå mycket batterier drar den inte..en laddning räcker upp till 180 bilder.

beror ju på vad man jämför med, jag fick ut kring 450-550 bilder på ett batteri i min d30. Även G1/G2 hade bra mycket bättre batteritider än d7.

Peter_o skrev:
Nä, inte 17 är diskussionen är meningslös..du helt rätt
en hel del intressant har faktiskt kommit fram
--------------------------
vad?
att vi aldrig kommer få bli medlem i en fotoklubb! :p

Så du menar att du inte kan vara med i en "vanlig" fotoklubb bara för att du använder digitalkamera??
I min fotoklubb finns det åtminstone en medlem som bara använder en digitalkamera; inget annat.
Och, han använder "bara" en 2.1 Mpixels om jag inte missminner mig. Och fina bilder blir det.
Vad spelar det för roll egentligen?? Använd det ni har å sluta klaga.

Så du menar att du inte kan vara med i en "vanlig" fotoklubb bara för att du använder digitalkamera??
I min fotoklubb finns det åtminstone en medlem som bara använder en digitalkamera; inget annat.
Och, han använder "bara" en 2.1 Mpixels om jag inte missminner mig. Och fina bilder blir det.
Vad spelar det för roll egentligen?? Använd det ni har å sluta klaga.
----------------------------------
Det var ett skämt! :D

Så varför fixar inte en scanner eller en digitalkamera att kopiera ett dia på enkelt och bra sätt när de analoga kamerorna gör det?
--------------------------------
Det gör de!

men frågan är varför du menar det är bättre att digitalisera en kopia än att arbeta med original?

är en kopia bättre än ett original?

Re: Re: Re: Lagringen... suck

Walkerboh skrev:

Jag tror att många bilder hemma hos folk kommer att försvinna om 5-10 år. Det är få som orkar att bränna nya skivor hela tiden (varje år) för att uppdatera sitt arkiv.
Eller säger du emot bara för att vara motvals. ;)

Detta var det starkaste inlägget hittills FÖR digitalkameror.
Us

Jag tror att många bilder hemma hos folk kommer att försvinna om 5-10 år. Det är få som orkar att bränna nya skivor hela tiden (varje år) för att uppdatera sitt arkiv.
Eller säger du emot bara för att vara motvals
--------------------------------
Ni tror liksom att alla fotografier idag finns kvar hemma hos folk? ni tror att ni behöver bränna nya skivor varje år?

den vill jag vända på:
varför använda analog när bilderna blir kraftigt försämrad i kvalitet för varje timme?
varför använda analog när bilderna är totalt värdelösa om 20-30år?

När ni kan faktiskt bevara bilderna med lika bra kvalitet för alltid! :D

Peter_o skrev:

Det gör de!

men frågan är varför du menar det är bättre att digitalisera en kopia än att arbeta med original?

är en kopia bättre än ett original?

Inte de försök jag har sett. Min egen scanner fixar det inte, fotohandlarns scanner fixar det inte och jag har aldrig sett ett försök där man gjort en kopia via digitalkamera mig veterligen.

Anledningen att man vill göra det kan t ex vara att man vill arkivera digitalt eller restauera gammla diabilder. Men när inte scannerns resultat inte ens påminner om det den scannar avseende färg, färgomfång och upplösning så försvinner poängen en hel del.

Har man en bra diabild så vill man naturligtvis att hela färgomfånget och upplösningen ska komma med även i digital form, så att man kan printa ut de ~70x100 som en diapresentation i regel är.

/Maverick

Blir analoga bilder "totalt värdelösa efter 20-30 år"? Det hade jag ingen aning om....

HJÄLP! PANIK! Måste genast digitalisera mina egna 15 år gamla bilder, mina föräldrars 50 år gamla bilder, min farmors 70 år gamla bilder och om jag inte minns fel så finns det även någon bild på hennes far tagen omkring sekelskiftet 1800/1900. De ska bli skönt att lägga över dessa totalt värdelösa bilder som dessutom blir kraftigt försämrade i kvalitet för varje timme på en CD-skiva med fantastiskt lång hållbarhet....

/ Fredrik (som egentligen förstår vad Peter menar).

:D

kim99x skrev:

tja..ni nöjer er inte ens med bildbevis..vad ska man säga? men fakta är fakta, kvalitédigitalkamera bilder är överlägsen analog..så är det helt enkelt, vare sig ni vill tro det eller ej ;)
En bra sak behöver inget försvar, den talar för sig själv. De' e' bra Kim kämpa på i motvinden, digitalkamerorna behöver m y c k e t försvar.....
Us

Herman_D skrev:

beror ju på vad man jämför med, jag fick ut kring 450-550 bilder på ett batteri i min d30. Även G1/G2 hade bra mycket bättre batteritider än d7.

D30 använder dyra BP-511 Li-Ion, inte sant? :rolleyes: D7 använder vanliga R6 ni-mh mycket billigare..men oxå mindre kraft.

Men jag sa heller inte att Dimage 7 hade kanonbra batteritid, men helt oki..men ännu bättre hade ju varit än fördel så klart..två satser batterier räcker alltså till ca 300 bilder..det räcker bra! :p

Sonnaren skrev:

En bra sak behöver inget försvar, den talar för sig själv. De' e' bra Kim kämpa på i motvinden, digitalkamerorna behöver m y c k e t försvar.....
Us

Helt fel..jag har så mycket medvind så det knappt är sant! :D
Det finns liksom inget att snacka om, Digitalt är så mycket bättre..att det finns folk som förnekar saningen är väl inget nytt? :p

kim99x skrev:

Helt fel..jag har så mycket medvind så det knappt är sant! :D
Det finns liksom inget att snacka om, Digitalt är så mycket bättre..att det finns folk som förnekar saningen är väl inget nytt? :p

Möjligt....har själv mycket litet prylintresse. Är är egentligen bara intresserad av bilder. Sedan må de vara gjorda med pensel och oljefärg eller tummen och tjära........totalt ointressant så länge de berättar något eller förmedlar en känsla.
Us

Javisst, bilden är det viktiga och intressanta, det är därför digitalkameror är så mycket bättre ;)
Man kan se bilden direkt efter exponeringen och kan ta om den tills man är nöjd utan kostnad, direkt på plats..oslagbart för att få till en bild som man är nöjd med :p

kim99x skrev:
Javisst, bilden är det viktiga och intressanta, det är därför digitalkameror är så mycket bättre ;)
Man kan se bilden direkt efter exponeringen och kan ta om den tills man är nöjd utan kostnad, direkt på plats..oslagbart för att få till en bild som man är nöjd med :p

Har man kontroll på det man gör så behöver man inte ta om bilden...men det är en kunskapsfråga förstås...enklare med trial and error antar jag...

/Maverick

Har man kontroll på det man gör så behöver man inte ta om bilden...men det är en kunskapsfråga förstås...enklare med trial and error antar jag...
----------------------------
Likadant med skanning.. :D

Blir analoga bilder "totalt värdelösa efter 20-30 år"? Det hade jag ingen aning om....

HJÄLP! PANIK! Måste genast digitalisera mina egna 15 år gamla bilder, mina föräldrars 50 år gamla bilder, min farmors 70 år gamla bilder och om jag inte minns fel så finns det även någon bild på hennes far tagen omkring sekelskiftet 1800/1900. De ska bli skönt att lägga över dessa totalt värdelösa bilder som dessutom blir kraftigt försämrade i kvalitet för varje timme på en CD-skiva med fantastiskt lång hållbarhet....

/ Fredrik (som egentligen förstår vad Peter menar).
--------------------------------------
SKYNDA DIG!!!! :D

Maverick skrev:

/Maverick

Ha!..du kan inte hitta någon som tar 100% bra bilder direkt, särskilt inte med flygande fåglar ;)
Och även om de flesta bilder blir bra med övning så finns det stora vinster med att se bilden direkt..särskilt då man testar nya grejer..fast det är klart är man konservativt insnöad på ett enda motiv sedan 20år så minskar väl vinsten :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar