Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
joker skrev:

På vilket sätt är den felformulerad? Den första duckade du för och sedan försökte jag förtydliga mig så att även du skulle förstå men då gömmer du dig istället bakom dumma på påståenden. Kom igen nu gör ett försök …

som sagt:

eftersom din fråga bygger på förhastade slutsatser, du har en obehalig förmåga att feltolka allt jag skriver..därför är det inte lönt att ge dig svar på en fråga som är totalt felformulerad! du kommer bara feltolka igen..ingen mening att diskutera med dig då!

vad är det du inte förstår???

tomasis skrev:
funderade om dålig bildkvalite av Contax N1D

det kan bero på att 35mm sensor utnyttjar hela lens

men det gör inte D60, D100 som utnyttjar mest mitten av lens ..där är ju skärpast

samma sak med mellanformat när man använder 35mm film adapter i 6x6 mamiya t.ex då blir det skarpare

va tycker ni ? kanske jag har fel

njae. Visserligen har dom flesta objektiv sämre skärpa i kanten osv, men samtidigt, med t.ex. en D60 så krävs det ju 1.6x så mycket prestanda av objektivet för att få likvärdig bildkvalité motför en full 36x24mm. Förstår du hur jag menar?

Det borde iaf vara så, att desto större sensor, desto mindre prestanda krävs av objektivet (upp till fullsize sensor), eller tänker jag helt fel nu?

kim99x skrev:

som sagt:

eftersom din fråga bygger på förhastade slutsatser, du har en obehalig förmåga att feltolka allt jag skriver..därför är det inte lönt att ge dig svar på en fråga som är totalt felformulerad! du kommer bara feltolka igen..ingen mening att diskutera med dig då!

vad är det du inte förstår???

Ok, jag förtydligar igen.
Vilka slutsatser är förhastade? Varför är frågan felformulerad?

"en skanner och en digitalkamera är gjord för två olika saker. du springer väl inte runt och fotograferar med en skanner eller hur?
prova det också så får vi se om skannern var bättre.."

jo om man har ett PhaseOne bakstycke. Fast jag tror inte man springer runt å plåtar :D

/Jacob vP

joker skrev:

Ok, jag förtydligar igen.
Vilka slutsatser är förhastade? Varför är frågan felformulerad?

har redan svarat flera gånger nu att det är meninglöst att diskutera med dig eftersom du feltolkar hela tiden..ingen idé att du fortsätter :p

jo om man har ett PhaseOne bakstycke. Fast jag tror inte man springer runt å plåtar
---------------------------
Jag tänkte speciellt på filmskanner jag då! :p

"Hur långt har vi kommit nu egentligen?" Ingenstans....Alla ser att kejsaren är naken men alla hurrar och applåderar hans nya kläder. Men Peter, på ett område vill jag nog sälla mej till analognissarnas skara. Jag vill först starkt poängtera att min praktiska kunskap och erfarenhet är mycket begränsad här. Det gäller dom allra bästa kamerorna och dom största bilderna. Prisskilnnaden för samma kvalitet mellan digitalt och analogt "kanske" inte är helt motiverad...fan vad detta svider att säga.... men att hitta riktiga argument för att använda digialt där är nog svårt.
:(

Som jag ser på det så används de till samma sak. Att skapa en digital bild. Och om kameran är bättre än en scanner så förstår jag fortfarande inte varför man inte enbart använder den tekniken. Du har heller inte förklarat...vilket jag väntar på...

Vad är en prokamera om Canons D30 inte kvalar in, det kan mycket väl varit en 1D vad jag vet. Jag tittade inte så noga...

Har du koll på hur man gör ett diaduplikat analogt? Det verkar inte så när du nämner att scannrar och kameror är gjorda för olika saker. Med min analoga kamera kan jag skapa ett diaduplikat utan större problem så varför kan inte de digitala göra detsamma?

Jag springer omkring med min analoga kamera och fotograferar och gör diaduplikat om så skulle behövas...

/Maverick

kim99x skrev:

ja..och du vet att det beror på att frågan är felställd!

Kan du ens en gång redogöra för vad frågan är? Jag tror inte det så därför ger jag dig den igen; ”Är verkligen interpolering ett bra argument för att åskådliggöra skillnaden mellan analoga och digitala kameror?” Sedan gjorde jag tillägget som påvisade att det går att digitalisera analoga bilder. Är du med?

BTW fan vad snabb denna tråd är ...

joker skrev:

Kan du ens en gång redogöra för vad frågan är? Jag tror inte det så därför ger jag dig den igen; ”Är verkligen interpolering ett bra argument för att åskådliggöra skillnaden mellan analoga och digitala kameror?” Sedan gjorde jag tillägget som påvisade att det går att digitalisera analoga bilder. Är du med?

BTW fan vad snabb denna tråd är ...

nu är jag trött på detta..ni vet vad jag tycker :D

..det räcker :p

Hur långt har vi kommit nu egentligen?" Ingenstans....Alla ser att kejsaren är naken men alla hurrar och applåderar hans nya kläder. Men Peter, på ett område vill jag nog sälla mej till analognissarnas skara. Jag vill först starkt poängtera att min praktiska kunskap och erfarenhet är mycket begränsad här. Det gäller dom allra bästa kamerorna och dom största bilderna. Prisskilnnaden för samma kvalitet mellan digitalt och analogt "kanske" inte är helt motiverad...fan vad detta svider att säga.... men att hitta riktiga argument för att använda digialt där är nog svårt.
---------------------------------------
Jag vill inte att alla ska börja använda digitalt, ni får fotografera med vad ni vill.

Det jag vill är att få slut på kommentarer som "digitalt är dåligt".
Blir det stop på sånt så blir jag snäll igen! ;)

Digitalt är dåligt på det mesta än så länge. Fast yrkesmässigt finns det starka fördelar. Time is money...

Då är dessutom utrustningen avdragsgill...

/Maverick

Peter_o skrev:

Jag vill inte att alla ska börja använda digitalt, ni får fotografera med vad ni vill.

Japp..det är samma syfte som jag har..se, analoganhängare gillar heller inte att vi kallar "deras" teknik för dålig :p

Peter_o skrev:

Ett tips till digitalfanatiker: Sluta med att skriva att digitalt är överlägset analogt så slutar förhoppningsvis andra att skriva att analogt är bättre än digitalt....

Ett tips till analogfanatiker: Sluta med att skriva att analogt är överlägset digitalt så slutar förhoppningsvis andra att skriva att digitalt är bättre än analogt....

/ Fredrik (som inte bryr sig det minsta om vilket system som är "bäst")

kim99x skrev:

nu är jag trött på detta..ni vet vad jag tycker :D

..det räcker :p

Att interpolering är ett bra argument då tekniken ej går att använda på digitala bilder som är skapade i en analog kamera. Då så, tyvärr stämmer inte det.

Som jag ser på det så används de till samma sak. Att skapa en digital bild. Och om kameran är bättre än en scanner så förstår jag fortfarande inte varför man inte enbart använder den tekniken. Du har heller inte förklarat...vilket jag väntar på...

Vad är en prokamera om Canons D30 inte kvalar in, det kan mycket väl varit en 1D vad jag vet. Jag tittade inte så noga...

Har du koll på hur man gör ett diaduplikat analogt? Det verkar inte så när du nämner att scannrar och kameror är gjorda för olika saker. Med min analoga kamera kan jag skapa ett diaduplikat utan större problem så varför kan inte de digitala göra detsamma?

Jag springer omkring med min analoga kamera och fotograferar och gör diaduplikat om så skulle behövas...
----------------------------------------
Det är inte jag som säger D30 inte är en professionell kamera - det är canon.

med ctrl+c kan du kopiera hur många kopior du vill, dessutom i original kvalitet..

menar du att en skanner och en kamera är samma sak?

är en bil och en båt samma sak också?
du menar säkert båten är bättre eftersom den inte sjunker när den är på vatten! :p

Maverick skrev:
Digitalt är dåligt på det mesta än så länge. Fast yrkesmässigt finns det starka fördelar. Time is money...

Då är dessutom utrustningen avdragsgill...

/Maverick

se, Peter! de vill fortsätta :p

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar