Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Peter_o skrev:
Joker? en enkel fråga..

har du någonsin sett en bild från en professionell digitalkamera?

Den här hann in innan jag var klar men svaret är självklart, jag läser t ex dagstidningar.

Har du sett digitala bilder på något galleri?

Senast ändrad:
vad än sen om bildkvalitet är bättre???

om det går inte använda digitalkamera som analog???

snabb, pålitig, tydlig sökare

testade nyss Sony F707.. den är mycket seg o långsam.. inte rolig att jobba med

om man vill ha bättre kamera så får man punga ut mkt pengar

medan ni tjatar om bildkvalitet .. det är ett fördel till digitalkameror jämfört med 35mm ..det kan jag acceptera..

men det går inte ens använda digitalkameror i 10-15 tusen kr prisklass!½½

Med tanke på hur illa du översätter citatet ovan sa kanske man ska allt du säger med nypa salt.
------------------------------------
ehh.. ok.. men du har ju själv varit och tittat på sidan eller hur? då svarade du detta:

----------------------------------------
Herregud Peter,
tycker du att detta är en objektiv och bra referens?
Om du sedan läser all text så ser du att han jämför äpplen med päron. Det är väl inte helt konstigt en analog bild som är scannad i 2700dpi inte blir bra. Denna jämförelse bevisar endast att en D1X är bättre än en medelmåttig scanner.
-------------------------------------
jag svarade:

ehh, ja det är en väldigt bra referens!
räcker inte 35års fotoerfarenhet, en av norges bästa fotografer, skanner för 40.000,- då?

vad är en bra skanner ifall en medelmåttig kostar 40.000? - detta fick jag inget svar på?

-----------------------
Nu säger du:

*Den här hann in innan jag var klar men svaret är självklart, jag läser t ex dagstidningar.

Har du sett en digitala bilder på något galleri?*
-----------------------
Skojar du med mig eller? du jämför bilder i dagstidningar??? men en professionell fotograf som har hållt på i 35år och har en väldigt bra skanner duger inte som referens???

herregud säger jag! :rolleyes: :rolleyes:

vad än sen om bildkvalitet är bättre???

om det går inte använda digitalkamera som analog???

snabb, pålitig, tydlig sökare

testade nyss Sony F707.. den är mycket seg o långsam.. inte rolig att jobba med

om man vill ha bättre kamera så får man punga ut mkt pengar

medan ni tjatar om bildkvalitet .. det är ett fördel till digitalkameror jämfört med 35mm ..det kan jag acceptera..

men det går inte ens använda digitalkameror i 10-15 tusen kr prisklass!½½
--------------------------------------
När jag diskuterar bildkvalitet på digitalkameror så menar jag inte kompaktkamerorna utan de professionella..

jag är enig i att de i prisklassen 10-15 tusen är dåliga... men det är inte de jag diskuterar om.. :)

Känns helt tröstlöst att försöka argumentera men någon som inte har gått ur grundskolan så jag ger upp!

Jag har förstått nu att ingen av er har någonsin provat en digitalkamera och att ni har era kunnskaper från bilder i dagstidningar osv..

Detta blir ungefär samma sak som att prata med några chineser som menar ris är bäst utan att ha smakat något annat.

Ett tips:
Prova, lyssna och lär!

gonatt.. ;)

Känns helt tröstlöst att försöka argumentera men någon som inte har gått ur grundskolan så jag ger upp!
--------------------------
? argumentera? du har ju inte ens provat en digitalkamera...

du svarar ju heller inte på mina frågor?..
du läser bara dagstidningar och tror därmed att bildkvaliteten är bättre på analoga.. :rolleyes:

grundskolan har jag gått ut för länge sedan.. där lärde jag mig bla att lyssna!

varför argumentera för svindyra digitala kameror som 1D, D1X, bakstycken som Kodak, S3 för mellanformat som är inte TILLGÅNGLIGA för oss vanliga dödliga amatörer :)

det blir inte billigt i längden heller!

1DX kommer snart vara omodernt som kostade 50k

Peter_o skrev:
vad är en bra skanner ifall en medelmåttig kostar 40.000? - detta fick jag inget svar på?
Btw, var kommer den evigt återkommande siffran på 40 kkr från? Björn skriver ju att han har använt en LS-2000 och den är förvisso nedlagd men gick väl på typ 15 kkr?

om man är inte nöjd med Eos300 autofokus, betyder det att man är inte nöjd med D60 AF heller??

Hans-C skrev:
Vad som är väldigt intressant för mej är att jag har varit på många fotosidor och ingenstans är motståndet mot digitalt så starkt som här. Inte ens i närheten. Jag har försökt klura ut vad det beror på men hittar ingen förklaring.

Kan det bero på att de som missionerar digital fotografering står på revolutionens barrikader och skriker ut naiva slagord?

Jag tycker att jag gaggat mer än befogat i den här tråden men jag är knappast motståndare till digital fotografering. Den digitala fotograferingen har ett viktigt utrymme att fylla, den kommer att dominera allt mer i framtiden och den behöver inte bevisa något.

Varför lyfter ni inte fram den digitala fotografins unika möjligheter istället för att försöka trycka ner den analoga fotografin? Varför detta återkommande förakt mot mörkrummet och hantverket i den analoga fotograferingen? Varför detta mindrevärdeskomplex? Ni är rumsrena och accepterade. Ni behöver inte kriga för något.

Varför denna eviga kvalitétstävling med tradtitionell fotografering? De har båda tillräcklig kvalité. Man bör basera sitt val på andra premisser.

Det rör sig inte om två uteslutande tekniker utan om två kompletterande tekniker.

varför argumentera för svindyra digitala kameror som 1D, D1X, bakstycken som Kodak, S3 för mellanformat som är inte TILLGÅNGLIGA för oss vanliga dödliga amatörer

det blir inte billigt i längden heller!

1DX kommer snart vara omodernt som kostade 50k
------------------------------
Det jag säger är att bildkvaliteten är bättre, inte att ni ska srpinga och köpa dem...

bara för att det kommer nya modeller behöver inte du köpa dem? eller hur? köper du ny bil varje år också?

Varför lyfter ni inte fram den digitala fotografins unika möjligheter istället för att försöka trycka ner den analoga fotografin? Varför detta återkommande förakt mot mörkrummet och hantverket i den analoga fotograferingen? Varför detta mindrevärdeskomplex? Ni är rumsrena och accepterade. Ni behöver inte kriga för något.

Varför denna eviga kvalitétstävling med tradtitionell fotografering? De har båda tillräcklig kvalité. Man bör basera sitt val på andra premisser.

Det rör sig inte om två uteslutande tekniker utan om två kompletterande tekniker.
--------------------------------------
Det är ju precis tvärtom!! suck!

Btw, var kommer den evigt återkommande siffran på 40 kkr från? Björn skriver ju att han har använt en LS-2000 och den är förvisso nedlagd men gick väl på typ 15 kkr?
-----------------------------
Skanner för 10.000 - 150.000 = samma resultat! bildkvaliteten är bättre från en professionell digitalkamera..

Peter_o skrev:
Det jag säger är att bildkvaliteten är bättre, inte att ni ska srpinga och köpa dem...

bara för att det kommer nya modeller behöver inte du köpa dem? eller hur? köper du ny bil varje år också?

pris & kvalitet då??

jag har inte ens råd att köpa en ny bil :) inte ens ny Hyundai eller Skoda Felicia :D

om man är inte nöjd med Eos300 autofokus, betyder det att man är inte nöjd med D60 AF heller??
Antagligen ja!

pris & kvalitet då??

jag har inte ens råd att köpa en ny bil inte ens ny Hyundai eller Skoda Felicia
-----------------------------------
Det kanske stämmer?
men jag har aldrig diskuterat vad ni har råd att köpa, vad ni tänker köpa, vad ni kanske ska köpa, vad ni inte vill köpa och vad ni antagligen kommer att köpa..

Jag säger bara:
Du kan få ett bättre resultat med en digitalkamera än en från en analog!

Peter_o skrev:
Antagligen ja!

Eos300 som kostar 3000kr, har autofokus som är likvärdig hos 10ggr dyrare digitalkamera?

vilken paradox :D

Eos300 som kostar 3000kr, har autofokus som är likvärdig hos 10ggr dyrare digitalkamera?

vilken paradox
------------------------
vill du ha bra autofokus köper du en annan kamera tex Canon 1D

svårare är det inte... du köper inte en personbil om du behöver en lastbil..

gör du det så får du bara skylla dig själv..

Peter_o skrev:
Det kanske stämmer?
men jag har aldrig diskuterat vad ni har råd att köpa, vad ni tänker köpa, vad ni kanske ska köpa, vad ni inte vill köpa och vad ni antagligen kommer att köpa..

Jag säger bara:
Du kan få ett bättre resultat med en digitalkamera än en från en analog!

kan du väl sluta reta oss fattiga amatörer som har inte råd till dyrare digitalkameror? :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar