Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
skelett skrev:
Kim... att du säger att 5mp ger "kanonfina" bilder i A4 får mej verkligen att tro att du aldrig sett en - i mina ögon - kanonfin bild i A4.

Min äldre bror (who gives?) har jobbat med större skrivare, proffsgrejjor alltså... för sexsiffriga belopp. Han tog hem lite utskrivna bilder på A4 där varje bild låg på ett magnetband på flera hundra meg. 5mp skulle KANSKE täcka en kvadratcentimeter på dessa. Och satan vad det var skillnad!! Ögat har oanade möjligheter i skärpeväg men får väldigt sällan tillfredsställelse på den punkten.

Nu kan man iofs diskutera kraven, men en skarp bild för mej betyder med största sannolikhet inte samma sak för dej. :)

(Vilket meningslöst inlägg anyway)

Kim Wallung (honung?) kräver inte så mycket av bildkvalite.. han nöjer sig med "proffskvalite" :D

Anno 1678: -Ja du Helga, du vet väl varför du är här? -Nej??? -Jo, det har inkommit anklagelser från olika håll. Dom säger att du bedriver svartkonst! -Jag förstår inte? Jag botar bara människor med örter och det fungerar väldigt bra. -Ja, ryktet säger att du påstår att dina häxkonster fungerar bättre än åderlåtning? Hur kan Helga påstå något sådant och häda både Gud och läkarvetenskapen? Nå? -Människorna blir ju friska? -Ingen människa blir frisk av att frotteras med djävulen! Du är en häxa som bedriver svartkonst och skall brännas på bål!

Anno 2002: -Ja du Erik, du har alltså en digitalkamera? -Ja? -Och har mage att kalla dej själv fotograf? Det är inte riktig fotografi! -Men bilderna blir ju lika bra? -Lika bra? Vet inte Erik att det som avgör om en bild är bra är hur smutsig man blev i mörkerrummet? Och det har inkommit anklagelser om Photoshopanvändande! Vad har Erik att säga om det? -Tja, rent principiellt är det väl ingen skillnad mot att manipulera i ett mörke... -Ingen skillnad? Du hädar! I mörkerrummet arbetar vi riktiga fotografer med ljus och inga ettor och nollor! Du dömes härmed till icke-fotograf och fuskare!

Anno 2015 i en bar: -Hörru, vem är det som sitter och mumlar och dricker för sig själv i hörnet där borta? -Det är Analog-Anders. Det han mumlar är att analogt foto kommer alltid att finnas och är helt överlägset. Han har suttit så i tio år nu. Synd om stackarn, var en bra fotograf en gång i tiden.

bara varnade dig
-------------------------
När du fotografera digitalt kan du också kanske ha en röd triangel på ryggen..

jag menar det kan ju vara lätt att någon oskyldig som passerar dig får ett objektiv i pannan eftersom du antagligen bara står och snurrar upp och ned och runt-runt och inte kan komponera bilden.. :p

Anno 1678: -Ja du Helga, du vet väl varför du är här? -Nej??? -Jo, det har inkommit anklagelser från olika håll. Dom säger att du bedriver svartkonst! -Jag förstår inte? Jag botar bara människor med örter och det fungerar väldigt bra. -Ja, ryktet säger att du påstår att dina häxkonster fungerar bättre än åderlåtning? Hur kan Helga påstå något sådant och häda både Gud och läkarvetenskapen? Nå? -Människorna blir ju friska? -Ingen människa blir frisk av att frotteras med djävulen! Du är en häxa som bedriver svartkonst och skall brännas på bål!

Anno 2002: -Ja du Erik, du har alltså en digitalkamera? -Ja? -Och har mage att kalla dej själv fotograf? Det är inte riktig fotografi! -Men bilderna blir ju lika bra? -Lika bra? Vet inte Erik att det som avgör om en bild är bra är hur smutsig man blev i mörkerrummet? Och det har inkommit anklagelser om Photoshopanvändande! Vad har Erik att säga om det? -Tja, rent principiellt är det väl ingen skillnad mot att manipulera i ett mörke... -Ingen skillnad? Du hädar! I mörkerrummet arbetar vi riktiga fotografer med ljus och inga ettor och nollor! Du dömes härmed till icke-fotograf och fuskare!

Anno 2015 i en bar: -Hörru, vem är det som sitter och mumlar och dricker för sig själv i hörnet där borta? -Det är Analog-Anders. Det han mumlar är att analogt foto kommer alltid att finnas och är helt överlägset. Han har suttit så i tio år nu. Synd om stackarn, var en bra fotograf en gång i tiden.
-----------------------------

:p

Hans-C skrev:

vart vill du komma? det här handlar om bildkvalitet o sånt

fel tråd :)

vart vill du komma? det här handlar om bildkvalitet o sånt

fel tråd
---------------------------
det var antagligen pga bildkvaliteten Analog-Anders blev ensam...

Hade bildkvalitetn varit bättre än på digitalt hade det kanske funnits 2st? både Anders och Knut... vem vet? :p

Den här tråden måste nog slå rekord i avdelningen långa citat.

För övrigt så börjar jag tycka det är en aning tröttsamt med digitalmissionärer.

Jag tror jag ägnar mig åt bilder istället..:)

Mvh / Hasse

Ps. Is to be eclipsed kan väl bäst översättas med: är på väg att överskuggas.

Ok, jag kan väl ändra lite i texten så att du förstår Tomas ;) Ja, du Erik, du påstår alltså att det går att få hög bildkvalitet med en digitalkamera.... osv. osv. Vart jag vill komma är att i princip är det ingen skillnad på människor nu och då. Alla dom här inläggen i dom här trådarna genomsyras av en rädsla för det nya och okända och att åderlåtarens kunskap inte är så fantastisk. Argumenten mot digitalt är ibland så ihåliga att man knappt kan hålla sig för skratt. Vad som är väldigt intressant för mej är att jag har varit på många fotosidor och ingenstans är motståndet mot digitalt så starkt som här. Inte ens i närheten. Jag har försökt klura ut vad det beror på men hittar ingen förklaring.

Argumenten mot digitalt är ibland så ihåliga att man knappt kan hålla sig för skratt. Vad som är väldigt intressant för mej är att jag har varit på många fotosidor och ingenstans är motståndet mot digitalt så starkt som här. Inte ens i närheten. Jag har försökt klura ut vad det beror på men hittar ingen förklaring.
---------------------------------------
Samma här? jag fattar bara inte? :confused:

Peter_o skrev:

Hösten 2002 i ännu en bar (förmodligen en loser pizza i någon sunkig förort): - Titta där sitter Kim och Hans och dränker sina sorger för att de har lagt sina surt förvärvade på varsin oduglig plastkamera ... - Ja och ändå fick det ju massa sakliga hintar från andra medlemmar på fotosidan. - Jag tror att det var den där olsson med litet o som förledde dem. - Det var det säkert.

(Satir, får ej förvecklas med allvar - vilket inte torde vara möjligt om man har följt denna tråd)

:p

Hösten 2002 i ännu en bar (förmodligen en loser pizza i någon sunkig förort): - Titta där sitter Kim och Hans och dränker sina sorger för att de har lagt sina surt förvärvade på varsin oduglig plastkamera ... - Ja och ändå fick det ju massa sakliga hintar från andra medlemmar på fotosidan. - Jag tror att det var den där olsson med litet o som förledde dem. - Det var det säkert.

(Satir, får ej förvecklas med allvar - vilket inte torde vara möjligt om man har följt denna tråd)
det skojiga är ju att det du kallar plastkamera antagligen producerar 250% bättre bilder...

(men det vet ju inte du, för du har ju aldrig testat..) :D

Psst.. jag har testat bägge..

Jag har tidigare visat fram länkar där just bildkvalitet blir testat mellan de bästa kameror/filmer/skanner och någon av de bättre digitalkamerorna...

Resultatet var detta:
*
Ett stort antal människor vägrar acceptera att film är totalt helt överkörd och totalt utklassad av digital media. Låt dem tro detta i deras drömvärld än så länge, Öppensinnade folk behöver bara trycka på bilderna och se själva!
*

Vår "plastkamera" producerar säkert 250% bättre bilder än det du använder idag. Så varför är det då jag som förledde folk?

Har sagt det tidigare och säger det igen:
Fotografera men vad ni vill, hur ni vill och vart ni vill men inte säg att jorden är platt när det finns bevis på motsatsen.
Menar ni att jorden är platt så släng fram lite bevis då?

Har inte sett något bevis på att jorden är platt ännu? kan det bero på att det inte finns några? kan det vara så att ni bara sitter och skriver utan att ens ha testat en digitalkamera? sett bilder från en BRA digitalkamera? och kan det bero på att ni kanske aldrig har fotograferat tidigare? eller kanske heller inte vet vad ett fotografi är? :p

"Hösten 2002 i ännu en bar (förmodligen en loser pizza i någon sunkig förort): - Titta där sitter Kim och Hans och dränker sina sorger för att de har lagt sina surt förvärvade på varsin oduglig plastkamera ... - Ja och ändå fick det ju massa sakliga hintar från andra medlemmar på fotosidan. - Jag tror att det var den där olsson med litet o som förledde dem. - Det var det säkert.

(Satir, får ej förvecklas med allvar - vilket inte torde vara möjligt om man har följt denna tråd)"

Tack Mats, jag fick mej ett gott skratt!

Kan väl också tillägga att jag köpte Ericson aktier förra året....

Hans-C skrev:
"Hösten 2002 i ännu en bar (förmodligen en loser pizza i någon sunkig förort): - Titta där sitter Kim och Hans och dränker sina sorger för att de har lagt sina surt förvärvade på varsin oduglig plastkamera ... - Ja och ändå fick det ju massa sakliga hintar från andra medlemmar på fotosidan. - Jag tror att det var den där olsson med litet o som förledde dem. - Det var det säkert.

(Satir, får ej förvecklas med allvar - vilket inte torde vara möjligt om man har följt denna tråd)"

Tack Mats, jag fick mej ett gott skratt!

Kan väl också tillägga att jag köpte Ericson aktier förra året....

Härligt Hans, själv sitter jag på Mind och Freetel (f d Lapower) ...

Peter_o skrev:
Jag har tidigare visat fram länkar där just bildkvalitet blir testat mellan de bästa kameror/filmer/skanner och någon av de bättre digitalkamerorna...

Resultatet var detta:
*
Ett stort antal människor vägrar acceptera att film är totalt helt överkörd och totalt utklassad av digital media. Låt dem tro detta i deras drömvärld än så länge, Öppensinnade folk behöver bara trycka på bilderna och se själva!
*

Vår "plastkamera" producerar säkert 250% bättre bilder än det du använder idag. Så varför är det då jag som förledde folk?

Har sagt det tidigare och säger det igen:
Fotografera men vad ni vill, hur ni vill och vart ni vill men inte säg att jorden är platt när det finns bevis på motsatsen.
Menar ni att jorden är platt så släng fram lite bevis då?

Har inte sett något bevis på att jorden är platt ännu? kan det bero på att det inte finns några? kan det vara så att ni bara sitter och skriver utan att ens ha testat en digitalkamera? sett bilder från en BRA digitalkamera? och kan det bero på att ni kanske aldrig har fotograferat tidigare? eller kanske heller inte vet vad ett fotografi är? :p
Med tanke på hur illa du översätter citatet ovan sa kanske man ska allt du säger med nypa salt.
Som en parantes kan jag säga att jag inte har något emot idén med digitalfotografering, jag äger t ex varken video eller skivspelar utan kör med dvd, och kommer med till visshet gränsande sannolikhet att investera? i en digital systemkamera. Detta kommer dock inte ske förrän brännviddsförlängningen är eliminerad och priserna är rimliga, 20-25 tkr. Däremot kommer jag aldrig att kompromissa. Jag kommer även att fortsätta att fotografera analogt så länge det är möjligt eller jag lever - vilket som sträcker sig över längst tidsrymd låter jag vara osagt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar