Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enklare och roligare än en hink med vatten?

Poängen är fortfarande att digital och analog fotografering kompletterar varandra snarare än utesluter varandra.
--------------------------------
Enig, men det jag inte kan förstå är att så många vägrar "erkänna" att man kan få bättre resultat med en digital... :rolleyes:

Peter_o skrev:
... skanner för 40.000,- då?

vad är en bra skanner ifall en medelmåttig kostar 40.000?

Right on target Peter!
Här har du verkligen fokuserat på ett av argumenten mot digitalkameror. Den prestanda som för tre år sedan kostade 40tkr knäcks idag med råge till en femtedel av kostnaderna. Hur kul är en D60 eller D100 om tre år? Eller hur kul är det att som amatör köpa en kamera för 60 tkr som dels ”förstör” den optik som man har och dels känns gammal om tre år?

Peter_o skrev:
Herregud Peter,
tycker du att detta är en objektiv och bra referens?
Om du sedan läser all text så ser du att han jämför äpplen med päron. Det är väl inte helt konstigt en analog bild som är scannad i 2700dpi inte blir bra. Denna jämförelse bevisar endast att en D1X är bättre än en medelmåttig scanner.
-------------------------------------
ehh, ja det är en väldigt bra referens!
räcker inte 35års fotoerfarenhet, en av norges bästa fotografer, skanner för 40.000,- då?

vad är en bra skanner ifall en medelmåttig kostar 40.000?

Skanner för 40.000? Jaha, det är bottenskrapet av de professionella skanners som finns idag. Pecis som att digitala kameror för 40.000 är bottenskrapet av de digitala kameror som finns att välja på idag.

/Jacob vP

Right on target Peter!
Här har du verkligen fokuserat på ett av argumenten mot digitalkameror. Den prestanda som för tre år sedan kostade 40tkr knäcks idag med råge till en femtedel av kostnaderna. Hur kul är en D60 eller D100 om tre år? Eller hur kul är det att som amatör köpa en kamera för 60 tkr som dels ”förstör” den optik som man har och dels känns gammal om tre år?

-------------------------------------------
Det jag säger är att skanneren kostar 40.000kr IDAG!

Det jag säger är att det blir DYRARE ifall ni använder analog! har ni inte förstått det än??

Det blir ju dyrare för dig ifall du fortsätter att använda analog! jag bryr mig inte! men tänk på saken!

Det är inget som säger att du behöver köpa en ny kamera när en ny modell kommer. Det finns många som fortsätter använda sin D1, D30 osv även fast nya modeller finns!

Dessa har under 3år spart mycket pengar, de har dessutom bättre kvalitet på bilderna, och jag har nog aldrig sett någon som velat byta tillbaka... hmm.. konstigt? när analogt är sååååå mycket bättre? eller.. :p

Sen hänger väl en del av resultatet på hur pass duktig man är på att skanna en bild. Det krävs lite mer än att bara trycka på knappen: SCAN NOW!

/Jacob vP

Skanner för 40.000? Jaha, det är bottenskrapet av de professionella skanners som finns idag. Pecis som att digitala kameror för 40.000 är bottenskrapet av de digitala kameror som finns att välja på idag.
---------------------------
bottenskrapet? har sett och läst både om nikon och imacon skannrar blivit totallt utklassade av pluttkameror som D30!

Sen hänger väl en del av resultatet på hur pass duktig man är på att skanna en bild. Det krävs lite mer än att bara trycka på knappen: SCAN NOW!
--------------------------
Björn fotograferade och skannade innan du var påtänkt! :)

Varför kräver en scanner drygt 4 ggr mer lagringsutrymme jämfört med en digitalkamera?
---------------------------------
Därför att det behövs 4-5ggr större bilder för att få motsvarande kvalitet på bilderna!

Peter_o skrev:
bottenskrapet? har sett och läst både om nikon och imacon skannrar blivit totallt utklassade av pluttkameror som D30!

Gör Nikon prof.skanners? Jaså....

Var hittar du en Imacon för 40.000kr?

/Jacob vP

Peter_o skrev:
--------------------------
Björn fotograferade och skannade innan du var påtänkt! :)

Äh!
Jag är minst 103 år gammal :D

/Jacob vP

1) Ja..

2) I butikerna

Peter_o skrev:

1) Ja..

2) I butikerna

Vi rör oss i olika världar, du och jag.

1) Nej

2) Måste vara en begagnad lite defekt äldre modell och budgetvariant.

/Jacob vP

1) Nej

/Jacob vP
-----------------------------
1) Jo

2) jag har aldrig sagt de kostar 40.000, jag har sagt att en D30 krossar dem! även om den kostar 150.000..

Ja, just det - du lever i en drömvärld... :p

Peter_o skrev:

1) Nej

/Jacob vP
-----------------------------
1) Jo

2) jag har aldrig sagt de kostar 40.000, jag har sagt att en D30 krossar dem! även om den kostar 150.000..

Ja, just det - du lever i en drömvärld... :p

1) nähäduvisstinte!

2) johodu:

1) Ja..

2) I butikerna

3) Men min drömvärld är bättre än din :D

/Jacob vP

Lev i din drömvärld du, men kom ihåg!

= Jorden är rund, inte platt! I vår värld pratar vi om ren fakta och ser verkligheten - inte fantiserar och drömmer! :D

Peter_o skrev:
Varför kräver en scanner drygt 4 ggr mer lagringsutrymme jämfört med en digitalkamera?
---------------------------------
Därför att det behövs 4-5ggr större bilder för att få motsvarande kvalitet på bilderna!

Goddag yxskaft?

Det där var väl bara en omskrivning av min fråga. Du har fortfarande inte förklarat varför det krävs 4-5 ggr mer lagringsutrymme för att få samma kvalité. De tekniska förutsättningarna borde ju vara mer gynsamma för en scanner än för en digitalkamera. Annars skulle man ju sätta ett digitalkamerachip i scannern istället. Fast det gör man ju inte vad jag vet.

Senast ändrad:
Nu spelar dom en Marcoolio låt på radion.

-jag orkar inte mer... vill inte vara kvar...

see ya!

/Jacob vP

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar