Annons

Mer brus på nikon d300 än d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!

Tyckte först att det här var en töntig tråd utan substans, såg se´n att det blev en rätt livlig debatt, hmmm... Gick in ock kollade mina landskapsbilder tagna med D300 runt iso 200 och visst fanken finns det en massa brus!! Mer än med min D80 tror jag en smula ovetenskapligt. Det var inge kul!! I s/v blir bruset blir rätt snyggt och filmlikt tycker jag men i bilder med blåhimmel ser det så där ut... Någon med liknande erfarenheter?

Janne K
himmel blir alltid brusigare eftersom den är blå, jag uplever likadant, o fler o fler upplever så o skriver här
 
Prova Neutral och blås fram mättnaden i efterbehandlingen. Min gissning är att Vivid på 300:an ställer till det med brus. D300 brusar mindre än D200 men kamerans justering av mättnaden kan mycket väl vara en nackdel i just detta sammanhang.
 
Intressant...

Photozone:

D90 får högsta betyg för lågt brus på låg iso.
http://www.photozone.de/dslr_reviews/409_nikon_d90?start=5


Dpreview:

"Up to ISO 400 all four cameras are virtually indistinguishable, with each retaining almost the same level of detail that they produce at their base ISO settings."
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page20.asp


Imaging resource:

"At lower sensitivity settings, Nikon D90 image files are clean and respond well to sharpening."
"Noise levels are quite low at the Nikon D90's lower ISO settings, and really quite reasonable even at ISO 800."
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D90/D90IMAGING.HTM


Popphoto:

"Very low noise at 200"
http://www.popphoto.com/Reviews/Cameras/Nikon-D90-Camera-Test/Vital-Statistics


Yes, det är D90, men D300 har identisk prestanda i detta område.
 
DPR och DxO och andras siffro kan ni inte lita alls på i detta sammanhanget, dom mäter inte på just det som är intressant - hur färgfiltrena före pixlarna på sensorn ser ut. DPR mäter på rgb-summa från jpg, och DxO mäter på grön kanal från raw.

Blått och rött filter är lite skarpare och aningens mer dämpande på D300 än på D200. D300 klarar alltså att "mäta" ett större och vidare spektrum av färger, och har en större nogrannhet i vad det gäller att bestämma en exakt färgton. Nackdelen är att den alltså skär bort aningens mer ljus också...

D300's basiso är dubbla jmf med D200, och en mindre mängd blått ljus (relativt sett jämfört med grönt!) når sensorn. Tillsammans ger detta D300/D90 lite mer brus i blåa och röda grundfärger på basISO. Använd FLD-filter om du fotar i dagsljus-WB och har tillräckligt med ljus.
 
Christian, det finns ett "vanligt" mellanslag med i html-länken, det är därför det inte fungerar.

Bruset du ser är ganska "normalt" för en ISO200-bild på en DX-kamera med en del skärpning på. Det finns ingen exif med i bilden, så jag kan inte se hur du tagit den. På en D90 och den här typen av ganska kontrastlösa motiv så tänk på att alltid öka exponeringen mellan 2/3 och ett helt Ev! Det går snabbt, pekfinger/tumme på knapp/hjul - det kan inte ta mer än en halvsekund... Kameran försöker hålla ner genomsnittsexponeringen mot mellangrått, och då får du lite mer brus än vad som skulle varit nödvändigt.
 
Christian, det är ENORM skillnad på exponeringen mellan de två bilderna!

Blå himmel på slott:
150-160-210 på RGB i genomsnitt i den blå delen av himmlen

Bakgrund på fågel (500x500pixlar, ovanför huvudet på fågeln):
90-90-70....

Med gammakorrigeringen inräknad så är detta en minst 4;1 skillnad i mängd ljus. Bruskraften kan aldrig bli lägre än roten av mängden ljus!
 
Christian, det finns ett "vanligt" mellanslag med i html-länken, det är därför det inte fungerar.

Bruset du ser är ganska "normalt" för en ISO200-bild på en DX-kamera med en del skärpning på. Det finns ingen exif med i bilden, så jag kan inte se hur du tagit den. På en D90 och den här typen av ganska kontrastlösa motiv så tänk på att alltid öka exponeringen mellan 2/3 och ett helt Ev! Det går snabbt, pekfinger/tumme på knapp/hjul - det kan inte ta mer än en halvsekund... Kameran försöker hålla ner genomsnittsexponeringen mot mellangrått, och då får du lite mer brus än vad som skulle varit nödvändigt.

Jo, jag vet att det finns ett mellanslag. Men tar du bort mellanslaget så kommer du inte till bilden. Samma bild finns här istället.

http://www.ladda-upp.com/bilder/19304/f-C3-A5gel

Men du menar att jag skulle kunna ta i princip samma bild fast utan brus om jag gjort som du säger?
 
Det finns ingen exif med i bilden, så jag kan inte se hur du tagit den. På en D90 och den här typen av ganska kontrastlösa motiv så tänk på att alltid öka exponeringen mellan 2/3 och ett helt Ev! Det går snabbt, pekfinger/tumme på knapp/hjul - det kan inte ta mer än en halvsekund... Kameran försöker hålla ner genomsnittsexponeringen mot mellangrått, och då får du lite mer brus än vad som skulle varit nödvändigt.

Jag fotograferar i läge M. Det funkar inte att öka exponeringen då, eller har jag fel?
Eller ska jag helt enkelt öka slutartiden och därmed "få bort" bruset?
Men då känns det som bilden blir för ljus....
 
Senast ändrad:
Bilder som den med fågeln kan du lätt köra ett steg ljusare för att sedan dra ner ljusstyrkan i raw-omvandlingen senare. 2xmer ljus = 1.4x mindre brus.

Så länge du inte överexponerar någon viktig del av bilden så att den blir utblåst så är det detta som gäller... Problemet kan vara att få tillräckligt korta tider/bra skärpedjup, men det problemet hade varit exakt samma på ett äkta ISO100 ju...

Att bilden ser för ljus ut på skärmen bak på kameran är inte ett problem - det finns mycket utrymme kvar i raw-filen efter det att något i snabb.review blinkar för överexponering. Prova dig fram.
 
Det där "bruset" / "gruset" är exakt samma som jag och en annan på Sonysidan skrev om för ett tag sedan.. Vi kom fram till att vi trodde båda det handlar om Cmos sensorn att den är grynigare i bildtypen än CCD sensorn som tex A100 A300 har....

Min dotters A100 är klarare / renare än min A700á är.. Min gamla A300 är även den klarare /renare än min A700....
 
tog nya bilder, 100 % zoom lite slarvigt men ändå samma inställningar, dock färgerna är intensivare med d300, synd att bruset sämre, hoppas det syns nu, ytan är renare med d200, inget tvekan
Jag ser mest en massa komprimeringsartefakter. Prova att spara bilden i vettig storlek så kanske bruset syns (eller inte syns). Bilder i trådar kan vara upp till 100 kilobyte, medan din är tio.
 
komprimeringsartefakter var min första tanke också vad gäller den blåa himlen, ser inte alls ut som brus, men om d200 tar bra bilder direkt så är det ju irriterande ändå förstås

även ca du visade såg ut som jpg artefakter, kanske nån sån inställning som är knas, för mycket komprimering?

inte för christians bild dock, fast det bruset tycker jag är snyggt, vilket iofs inte hjälper om inte bildbyrån tar bilden...(för att återgå till ursprungsproblemet)
 
har du använt samma optik när du jämfört bilderna? jag upplever att vissa optiker ger mer brus än andra... vet inte varför
Jag använder D200 och tycker den är super om man kör på iso 100, måste testa och jämföra med en D300. intresant diskution M.v.h. Joel
 
intressant det där med att dra upp exp.kompensationen, för att sedan i pp minska ljuset, och därmed även bruset. Hur mycket "tål" en raw-fil att dras upp, för att sedan i rawkonverteraren rädda högdagrar?

En "hur långt är ett rep"-fråga, i know, men finns det något ungefärligt svar? +0,3 till +1,3 typ?
 
Jag ser mest en massa komprimeringsartefakter. Prova att spara bilden i vettig storlek så kanske bruset syns (eller inte syns). Bilder i trådar kan vara upp till 100 kilobyte, medan din är tio.

du ser komprimeringsartefakter på denna bilden men på orginal storlek är brus så jag utgår från det, fast det ser annorlunda här på tråden
 
Om det är någon som kan ta 2 jämförelse bilder med samma bildstorlek, motiv, ISO, objektiv samt kamerainställningar och sen zippa och ladda upp för nerladdning skulle det uppskattas tror jag (med Exif-data och allt).

Förslagsvis för nämna några sidor som erbjuder gratis uppladdning.

RapidShare
File Size Limit: 100MB
Download Limit: Unlimited
File Life: 30 Days (Deleted only if there is no download activity in 30 days)
URL: http://www.rapidshare.de

Skickafilen
File Size Limit: 2GB
Download Limit: Unlimited
File Life: 7 Days (Deleted only if there is no download activity in 7 days)
URL: http://www.skickafilen.se/

SendOver
File Size Limit 2GB
Download Limit: Unlimited
File Life: 7 Days (Deleted only if there is no download activity in 7 days)
URL: http://www.sendover.com

Känns ju som man köpt en kass kamera då om bruset är så mycket mer på d300 än d200 vad gäller bilder med blå himmel som det vissats upp på några av de exempel bilderna. Högst intressant att det är mer brus på nyare kamera. Bra gjort av Nikon i så fall.
 
Sluta pixelpeepa nu. D300:an har fina brusegenskaper. Får man synbart störande brus i en dagsblå himmel i sina bilder så är det antingen fel exponerat/inställt eller croppat till bristningsgränsen.
 
oavsett om man pixelpeepar eller inte kvarstår väl faktum att det inte är likadant resultat på d200:an?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.