Annons

Mer brus på nikon d300 än d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant fenomen som jag märkt på min D90 också. I början är man överdrivet kritisk mot nya kameran, förmodligen för att man haft megaförväntningar. Men låga ISOn, i 100%, är helt klart problematiska jämfört med D80/200. Jag har löst det genom att trösta mig med att det är mkt, mkt sällan man ser bilden i 100%, och att i print är det knappast något problem.

Kör du ner bilden i 30-50 procent i ps eller nx är det inte heller något problem.

Alltså - strunta i att pixelpeepa :)

jag skickar några av mina bilder till bildbanker, de är noga där, bilderna kollas alltid på 100% ibland 150 % därav min problem, annars hade jag ju struntat i det
mvh
 
Motsvarar inte någon av LO (LO.07 ?) inställningarna ISO100 då?
Tyckte jag läste det i nån tråd här men kan läst/uppfattat fel.

Tycker dock också det låter intressant med mer brus i en nyare kamera och som D300 ägare hoppas jag det är fel.
 
Motsvarar inte någon av LO (LO.07 ?) inställningarna ISO100 då?
Tyckte jag läste det i nån tråd här men kan läst/uppfattat fel.

Tycker dock också det låter intressant med mer brus i en nyare kamera och som D300 ägare hoppas jag det är fel.

tyvärr så är det mer brus, har dem 2 hemma o jämförde, den är säkert bättre än d200 på många andra sätt men just det är stor problem för mig
 
jag skickar några av mina bilder till bildbanker, de är noga där, bilderna kollas alltid på 100% ibland 150 % därav min problem, annars hade jag ju struntat i det
mvh
Bildbyrån granskar alltså bilder tagna på iso 200 i upp till 150% och skickar tillbaka dem med klagomål på brusnivåerna? Det låter för mig osannolikt. Insticksprogrammet Dfine tar bort i princip allt digitalbrus, även på låga iso och det är en del av bildens uppbyggnad i oskärpan.
 
anledningen till att du upplever D300:ans slutare som långsam kan vara för att du fotar med 14-bitars RAW, ändra till 12-bitars så ska problemet vara borta.

//jonas
 
Bildbyrån granskar alltså bilder tagna på iso 200 i upp till 150% och skickar tillbaka dem med klagomål på brusnivåerna? Det låter för mig osannolikt. Insticksprogrammet Dfine tar bort i princip allt digitalbrus, även på låga iso och det är en del av bildens uppbyggnad i oskärpan.

så är det, tyvärr, varför skulle det inte vara så? skulle jag ljuga?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.