Annons

Mer brus på nikon d300 än d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Upplever många av mina nattbilder / skymningsbilder på iso-200 som ganska brusiga också. På 100% visning. Runt belysningar, på väggar som lyses upp samt också på himmel.

kan dock vara skit bakom spakarna men jag har testat på väldigt många olika sätt. Höjer man isot blir det förstås bara värre och mer brus.

Det där är precis min erfarenhet.. just runt ljussken och himmel.
 
har du använt samma optik när du jämfört bilderna? jag upplever att vissa optiker ger mer brus än andra... vet inte varför
Jag använder D200 och tycker den är super om man kör på iso 100, måste testa och jämföra med en D300. intresant diskution M.v.h. Joel

Detta håller jag med om!
Nämnde även det i ett tidigare inlägg.

Ett telezoom blir mycket "värre" vid full zoom.
 
CMOS brukar väl anses ha högre läsbrus än CCD, vilket syns vid lägre ISO? Skulle vara intressant att höra från någon Canonist också, men jag misstänker att det är lika där. Jag vet att 5DII anses ha mycket högt läsbrus och det går rykten om ratade bildbyråfiler. Själv är jag inte i låg-ISO målgruppen så jag har inte märkt av det alls.
 
Får man mindre brus, finare himmel etc om man ändrar inställningarna för "ISO sensitivity step value" tro? Det som finns under

CUSTOM SETTING MENU
Metering/exposure
ISO sensitivity step value

Man får lite andra värden under "ISO sensitivity setting",under SHOOTING MENU om man ändrat där, bland annat poppar LO 0.5 mm upp.

Mindre iso ger mindre brus? t.ex under iso-200?
 
Vari skulle de "nya rönen" ligga. Att någon har påvisat att om man fotar en blå himmel så blir den något brusigare än med en D200. Förvisso, men är det hela sanningen? Jag har en D300 och hade en D200 innan. Jag tycker skilnaden är som natt och dag om man tar bilden som helhet. Är man missnöjd med D300:an går det att ställa in en bildstil som stämmer med vad jag önskar. Man kan t ex ställa tillbaka den blå kanalen lite och döpa den till valfritt namn så har man det problemet löst. Sanningen, enligt vad jag tror är att D300 är så pass komplicerad jämför med D200 att man helt enkelt inte kan få ut det mesta av den utan att ordentligt läsa bruksanvisningen och därtill experimentera lite själv. Jag vet inte hur många trådar som skapats, för att ta ett exempel, om D300:ans olika inställningar vad gäller fokus. Tar man sedan bilderna i NEF kan man även där, om man nu använder Nikons programvaror bli av med mycket av felkällorna. Jag vill inte förneka att även jag såg på bildexemplen att det blåa verkade brusigare, man katastrof......hallå. Vrid uppt till ISO 1600 får ni se på gnistor jämfört med D200:an.
Mvh
JB


Med all respekt för iso 1600-prestandan, den är mycket bra att ha vissa tillfällen, men jag - och förmodligen en majoritet med mig - fotar oftast iso 200. Högiso-prestandan kan vi gärna diskutera, fine, men denna tråd handlar om lågiso.

Denna diskussion är intressant ur många dimensioner. Inte minst de som värjer sig, och börjar prata om annat än sakfrågan.

Något intressantare hade varit botemedel mot lågisobrus. Att skruva upp exp.kompen i kameran, och sedan skruva ner den i pp är ett bra exempel. Finns det andra?
 
Med all respekt för iso 1600-prestandan, den är mycket bra att ha vissa tillfällen, men jag - och förmodligen en majoritet med mig - fotar oftast iso 200. Högiso-prestandan kan vi gärna diskutera, fine, men denna tråd handlar om lågiso.

Denna diskussion är intressant ur många dimensioner. Inte minst de som värjer sig, och börjar prata om annat än sakfrågan.

Något intressantare hade varit botemedel mot lågisobrus. Att skruva upp exp.kompen i kameran, och sedan skruva ner den i pp är ett bra exempel. Finns det andra?

Skaffa en D200 eller D700.

/Karl
 
Lägger upp två bilder på "blå himmel".
Båda tagna med D90 och Nikon VR 70-300 mm, vid 300mm.

ISO 200
http://www.ladda-upp.com/bilder/19335/iso-200
Inget speciellt brus att tala om tycker jag.

ISO 320
http://www.ladda-upp.com/bilder/19336/iso-320
Relativt svagt brus synligt vid förstoring.

Någon gnutta lite mer än D700. Kan någon lägga upp en liknande bild från en D200? Hade varit skoj att se vad den klarade av. Kollade precis på gamla bilder från D70 och den hade betydligt mer brus än D700 på ISO200.

/Karl
 
Lägger upp två bilder på "blå himmel".
Båda tagna med D90 och Nikon VR 70-300 mm, vid 300mm.

ISO 200
http://www.ladda-upp.com/bilder/19335/iso-200
Inget speciellt brus att tala om tycker jag.

ISO 320
http://www.ladda-upp.com/bilder/19336/iso-320
Relativt svagt brus synligt vid förstoring.

Bilderna är ganska hårt komprimerade. :( Man ser massor med komprimeringeffekter i bilderna.
Den bilden jag lade upp är med minsta komprimeringsgraden från Capture NX2

/Karl
 
Jag ger mig in i peepandet jag med trots mina tidigare inlägg :-o men jag vill bara visa ang D300 och hur valet av bildkontroll påverkar bruset. Som sagt...vivid skall undvikas.
 

Bilagor

  • pixelpeep.jpg
    pixelpeep.jpg
    95.8 KB · Visningar: 353
ja, helt klart är det neutral som skall användas! Det är otroligt framträdande när man jämför olika bildkontroller i NX2
 
Från min d300 med iso200, direkt från mappen där transfer sparar filerna.

http://img87.imageshack.us/img87/3909/iso200.jpg

Himmlen var mycket mörkare än vad bilden visar men det är bruset som är viktiga. Dena bild är ganska brusfri egentligen jämfört med andra bilder. Mest brus ser man ute i kanterna och i hörnen i 100% visning.

Sen undrar jag varför det är så mycket mörkare ute i kanterna och i hörnen på min d300 men det är annat ämne.
 
Senast ändrad:
Att faktumet att D200 har lägre brus än D300 på basISO skulle röra upp så mycket emotionella inlägg... :) Ojojoj.

I de flesta fall har D300 signal/brusavstånd så att det både räcker och blir över, men det är ju knappast den optimala kameran för lågISO / landskapsfotografer som använder sig av bildbyråer med höga krav. Iaf inte om man inte lär sig attt använda kameran optimallt samt tar till en del trick i efterbehandlingen...

D200 FWC - ca 30000
D300 FWC - ca 20000

Det högsta fysiskt möjliga brusavståndet är roten på FWC.
D200 - 0.58% brus på mättad basISO
D300 - 0.71% brus på mättad basISO

Läg sedan till en annorlunda läsbruskurva, en annorlunda utformad färgfiltering samt motstående exponeringstendenser (D200 överexponerar lätt, D300 underexponerar lätt) så blir skillnaden ännu tydligare.

På normalexponering (18% ljusstyrka) så har D200 ca 2-3dB (0.5Ev) högre brusavstånd på sitt basISO. Skillnaden är STÖRRE om man ser till enbart den blå eller den röda kanalen, kanske upp till 5-6dB (en dubbling!).

Vill man optimera basISO-brus i D300:
Exponera så högt du kan utan att klippa någon kanal, vill du ändå att bildens genomsnitt ska vara ganska mörkt - sänk ljusstyrkan i efterbehandlingen i stället.
I dagsljusWB - använd ett FLD-filter. Detta sänker bruset i blått & rött med ca 0.5Ev. Det påverkar inte grönt.
Se till att skärpning enbart sker på kanter, inte inne i "plattor". Det finns gott om exempel på hur detta görs på nätet.
Använd "neutral" och neutral/låg kontrast om du använder NX, justera i PS i stället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.