Annons

Mer brus på nikon d300 än d200

Produkter
(logga in för att koppla)
tack så jättemycket, sista sak kan bruset bli större om man ställer i kameran på livfull? alltså starkare färger, synd eftersom denna tar bilder med jättefina färger jämfört med d200 ställd på samma läge så skillnaden är stor,

Kan säkert vara så. men något jag blir fundersam på är att du verkar fota i JPEG samtidigt som du ställer högsta krav på bildkvalitet. det rimmar inte riktigt i mina öron. För optimala resultat borde du fota i RAW
 
Kan säkert vara så. men något jag blir fundersam på är att du verkar fota i JPEG samtidigt som du ställer högsta krav på bildkvalitet. det rimmar inte riktigt i mina öron. För optimala resultat borde du fota i RAW

jag har både raw och jepg, ska visa en bild nu, en jämförelse
 

Bilagor

  • nikon.jpg
    nikon.jpg
    14.1 KB · Visningar: 771
jag har både raw och jepg, ska visa en bild nu, en jämförelse


det är lika mycket brus i raw, kollade nyss,
dessutom finns en annan sak, om någon haft d200 o sen d300, om ni märkte det att avtryckaren känns långsam, dvs känns så att när man trycker på den att man tar bilden med lång slutartid, o jag tog nyss en bild i solen dvs med kort slutartid o samma sak när man tar 6 bilder / sek, (knappast blir det sekund) den är inte lika snabb som d200, går det att ändra någonstans?kunde ej hitta i menyn
tack för ev svar
 
Bildinställningar

Två saker som också påverkar bruset är:

1. Vilken bildinställning som du använder, alltså graden av hög färgmättnad, kontrast och skärpa.

2. Om Active-D-lighting är aktiverad.

Båda gäller enbart för JPEG ska tilläggas.

Jag upplever själv att min D300 ibland brusar mer (på bas-ISO) än D200 p.g.a. när jag använder "Vivid" + "Active-D-lighting)
 
Två saker som också påverkar bruset är:

1. Vilken bildinställning som du använder, alltså graden av hög färgmättnad, kontrast och skärpa.

2. Om Active-D-lighting är aktiverad.

Båda gäller enbart för JPEG ska tilläggas.

Jag upplever själv att min D300 ibland brusar mer (på bas-ISO) än D200 p.g.a. när jag använder "Vivid" + "Active-D-lighting)

kanske det också, är bara förvånad att den är sämre på låga iso, det är det jag använder mest, hur känns avtryckaren? som jag skrev innan den känns trögare än d200, o6 bilder per sekund blir det aldrig eftersom det tar längre tid, kan man ändra det någonstans?
 
Tidigare inlägg stämmer alldeles utmärkt.

Dessutom är D200-bilden i ditt exempel exponerad ett helt steg högre, och detta ger ganska mycket mindre brus. Ställ upp grundexponeringen på D300, stäng av Active D-lighting och använd "neutral" eller "portrait" för jpg-fotografering. Exponeringen är 80% av brusmängden. ADL lyfter underexponerade delar och ger därmed ännu mer brus.

Canon G10 är så utslätad att jag vägrar använda den, hade en i kanske fem dar. Vad ska man med en massa MP till när bilderna ändå måsta skalas ner till 50% (4MP) innan detaljeringen i bilden är ok...? Brusjakt får inte ske på bekostnad av detaljering, för min del iaf.
 
6 bilder per sekund får du om du ställer ner bildfångsten till 12-bitars och inte använder raw+jpg - och bara om du har ett snabbt minneskort... :)
 
tycker du skall kolla upp om du har mycket uppskärpning på i D300:an, det ökar bruset rejält. jag kör med skärpeställaren i mittenläget och får då ungefär lika mycket skärpning som D80 i maxläge.. så ställ ner den parametern i bildkontrollen om du inte redan gjort det.

bildexemplerna på CA ser ut som vanlig oskärpa.

//jonas
 
tycker du skall kolla upp om du har mycket uppskärpning på i D300:an, det ökar bruset rejält. jag kör med skärpeställaren i mittenläget och får då ungefär lika mycket skärpning som D80 i maxläge.. så ställ ner den parametern i bildkontrollen om du inte redan gjort det.

bildexemplerna på CA ser ut som vanlig oskärpa.

//jonas
det är ställd korrekt, oskärpa blev på bilden(blomman) i nederkanten, ej övre delen som är bortklippt, sak samma ändå brus
 
Tidigare inlägg stämmer alldeles utmärkt.

Dessutom är D200-bilden i ditt exempel exponerad ett helt steg högre, och detta ger ganska mycket mindre brus. Ställ upp grundexponeringen på D300, stäng av Active D-lighting och använd "neutral" eller "portrait" för jpg-fotografering. Exponeringen är 80% av brusmängden. ADL lyfter underexponerade delar och ger därmed ännu mer brus.

Canon G10 är så utslätad att jag vägrar använda den, hade en i kanske fem dar. Vad ska man med en massa MP till när bilderna ändå måsta skalas ner till 50% (4MP) innan detaljeringen i bilden är ok...? Brusjakt får inte ske på bekostnad av detaljering, för min del iaf.

det var samma inställningar, livfulla färger samma exponering, kollade så det skulle bli så, provar igen som du skrev, tack
 
Hej Monia!
Nu har jag ingen D300, men jag vet att det finns en inställning bland alla C- och där finns det om det ska vara avtryckarprioritering på hastighetsläget, och det är nog på autofokusprioritering fårn början. Kolla instruktionsmanualen. Och kolla sedan att den är satt på CH.

Ang brus och så, har du skalat om bilderna till samma strlk och kollat in bruset? du förstorar ju bilden rätt bra mcyket mera på D300 vs D200.? och är det dina Raw aller JPEG du kolla på bruset?
 
Hej Monia!
Nu har jag ingen D300, men jag vet att det finns en inställning bland alla C- och där finns det om det ska vara avtryckarprioritering på hastighetsläget, och det är nog på autofokusprioritering fårn början. Kolla instruktionsmanualen. Och kolla sedan att den är satt på CH.

Ang brus och så, har du skalat om bilderna till samma strlk och kollat in bruset? du förstorar ju bilden rätt bra mcyket mera på D300 vs D200.? och är det dina Raw aller JPEG du kolla på bruset?
tack för svar, har samma storlek, fotar både jepg o raw, inegn skillnad där, stängde av D-lighting, fotar i standard läge ej livfulla färger men det är sant bruset på låga iso är större hos d300, tyvärr.........
kollade instruktionsmanualen kan ej hitta ang hastighet på avtryckare, den är super snabb på d200 iallafall
 
kanske någon som har D300 kan hjälpa dig med det jag sa. Men menar du att när du trycker på knappen är det mer fördröjning innan den tar bilden, eller menar du att den fotar långsammare i hastighet?
 
kanske någon som har D300 kan hjälpa dig med det jag sa. Men menar du att när du trycker på knappen är det mer fördröjning innan den tar bilden, eller menar du att den fotar långsammare i hastighet?

ja den fotar långsammare, alltså känslan att trycka ner är som man tar bild med lång slutartid, vet ej om du förstår vad jag menar
 
Intressant fenomen som jag märkt på min D90 också. I början är man överdrivet kritisk mot nya kameran, förmodligen för att man haft megaförväntningar. Men låga ISOn, i 100%, är helt klart problematiska jämfört med D80/200. Jag har löst det genom att trösta mig med att det är mkt, mkt sällan man ser bilden i 100%, och att i print är det knappast något problem.

Kör du ner bilden i 30-50 procent i ps eller nx är det inte heller något problem.

Alltså - strunta i att pixelpeepa :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.