Annons

"Men det är ju ingen riktig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
mike islandman skrev:
Jag skulle gärna granska några av dina vetenskapliga tester som du hänvisar till och blindtester har en rad felkällor som du nog bör granska lite närmare innan du godtar dem som vetenskapliga.
/Mikael

Jag kan berätta hur jag har gjort mina tester. De fotograferas med samma objektiv på samma bländare och slutartid på ett mycket kraftigt stativ. Jag försöker se till att använda objektivets bästa bländare.

Diat har jag sedan skannat in på en mycket bra skanner och sedan skrivit ut bilden utan skärpning. Samma sak med den digitala filen. Samma papper användes för båda bilderna. Jag satte upp bilderna i ett rum med bra betraktningsförhållanden. Sedan fick de som skulle avgöra bildkvaliteten gå in i rummet och sedan avgöra vilken bild som hade högst upplösning. Jag var inte med i rummet. Den första kamera där alla röstade för den digitala filen var Canon EOS-1 Ds

Du kan också kolla denna länk, http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dq.shtml
 
Jern skrev:
Jag tycket verkligen om att följa forumen på fs det är både lärolikt och nyttigt att få ta del av andras åsikter m.m. Och roligt. Men kan ändå inte göra annat just nu än att tänka lite på Karolina som startade denna tråd. Undrar vad hon har för cd.

Jag har en 4 år gammal Philipsanläggning, och jag har INTE testat att färglägga sidorna på CD-skivorna... har följt denna tråds utveckling men kanske inte skrivit så mycket på sistone då det har varit roligt att bara läsa. Dessutom tror inte jag att jag hade haft någonting att tillföra, då jag är född i mitten av 80-talet och var väldigt liten då kassettbanden och LP-skivorna slopades totalt till förmån för CD-formatet. :)
 
Varför..

..kan inte folk acceptera andras åsikter och olikheter och låta folk utnyttja den analoga/digitala tekniken som dom själva vill?? vissa vill greja med bilderna i datorn, andra vill stå i mörkrummet. och andra kanske vill ha det bästa av 2 världar. jag ser flera fördelar med analogt och likaså digitalt..


MEN vad vet jag? jag är bara en simpel
amatörfotograf med en Rolleicord från -52,
och trivs bra med det.
 
Re: Varför..

lillmicke skrev:
och andra kanske vill ha det bästa av 2 världar. jag ser flera fördelar med analogt och likaså digitalt..

Ja, man känner sig nästan lite i kläm när man gillar både och, för de flesta verkar ju tycka om antingen eller! Konstigt, för det borde ju vara många i dessa dagar som ser fördelarna med båda teknikerna eftersom vi är inne i en "övergångsperiod".
 
Folk ser fördelar i det dom själva har för att försvara det dom investerat i. Så simpelt är det.

Men givetvis finns det fördelar i båda teknikerna.
Båda kan t.ex göra bra bilder ;)
 
Re: Re: Varför..

sagan skrev:
Visst ska man göra det och en olikhet som man ska respektera är att en del gillar att snacka vs saker och del andra inte.


skrev mitt inlägg mest för att det tenderar att bli en massa pajkastning till höger och vänster i MÅNGA av trådarna tycker jag =P.
 
sagan skrev:

Samma sak med signal- och högtalarkablar, visst hör man skillnad mellan de billigaste och de som kostar mer, men den är inte större än att för de allra flesta så saknar det betydelse.

Åhh fan, det är det som måste vara mitt problem. Har gammla elkablar till mina högtalarna.
CD-skivorna har alltid låtit kassa. Varken 33-varv eller 45-varv låter bra. Tror jag har testat CD-skivorna på min 78-varvs maskinen också, med samma kassa resultat.
Återkommer när jag testat med riktiga kablar.
 
Michael f8 skrev:
Åhh fan, det är det som måste vara mitt problem. Har gammla elkablar till mina högtalarna.
CD-skivorna har alltid låtit kassa. Varken 33-varv eller 45-varv låter bra. Tror jag har testat CD-skivorna på min 78-varvs maskinen också, med samma kassa resultat.
Återkommer när jag testat med riktiga kablar.
Isolerade elkablar av koppar fungerar alldeles utmärkt som högtalarkablar.

Om cd-skivorna låter kass så beror det troligast på att cd-spelaren, förstärkaren eller/och högtalarna är dåliga.
 
Arleklint skrev:
Folk ser fördelar i det dom själva har för att försvara det dom investerat i. Så simpelt är det.

Hur har vi det med orsakssambanden här ;-)? Vad kom först hönan eller ägget? Jag tror du har fel.

Många har fotat med både och, och fortsätter att investera i det man gillar att jobba med, vilken typ av verktyg det månde vara. Så simpelt tror jag det är.
 
Michael f8 skrev:
Åhh fan, det är det som måste vara mitt problem. Har gammla elkablar till mina högtalarna.
CD-skivorna har alltid låtit kassa. Varken 33-varv eller 45-varv låter bra. Tror jag har testat CD-skivorna på min 78-varvs maskinen också, med samma kassa resultat.
Återkommer när jag testat med riktiga kablar.
Sladdarna är visserligen en del av problemet. Det går enkelt att åtgärda genom att springa iväg till närmaste hifi-handlare och köpa kabelstrumpa. Dels blir kablarna snyggare, men framförallt blir ljudet varmare, vilket är en fördel när många upplever att ljud från cd-skivor låter kallt.
Nästa steg är att putsa skivorna, damm och repor är lika stora bovar för cd-skivor som de var för lp-skivor.
Sist men inte minst måste du anpassa nåltrycket på spelaren och investera i en kraftigare digital-nål. Cd-skivan har ett kraftigt lager plast som ska skydda lagret med information, har man inte tillräckligt kraftig nål och högt nåltryck blir det som att försöka spela vinyl-skivor med pappsleaven kvar runt skivan, och det förstår ju vem som helst att det låter illa.
Till slut ska spelare vara inställd på 1x hastigheten annars blir det smurfhits av alltihopa.
 
davidvpt skrev:
Dels blir kablarna snyggare, men framförallt blir ljudet varmare, vilket är en fördel när många upplever att ljud från cd-skivor låter kallt.
Det går helbort. Varmt ljud är det sista jag vill ha så här mitt i sommaren! Kan man få kallare ljud på något sätt eller är det bättre att bara köpa en bordsfläkt?

/Pontus
 
Självklart finns det möjligheter till kallare ljud. Finns vätskekylda kablar som ska vara mycket bra på detta. Blir det riktigt kallt sänker de även tempot i musiken.

Fungerar på samma sätt som film, den man har precis har tagit ur kylen och satt direkt i kameran kräver längre slutartid än film som legat i en solvarm kameraväska...
 
sagan skrev:
Visst, läs testet av 1Ds i FOTO nr 4, 2003.
Där den testas mot velvia ISO 50, småbild.

Det där ser jag inte riktigt poängen med att göra, vill du förklara?

För övrigt så skrev han 8-10Mp, inte 5.5Mp..

Ja, men han skrev också att den bästa dia-filmen hade en upplösning på 80 linjer/mm vilket ger 80x36x80x24=
5529600 pixlar, alltså 5,5 Mp från ett vanligt småbildsdia. Hur ska jag kunna tolka det på något annat vis?

/Mikael
 
stefohl skrev:
Pixlar är inte upplösning. Jag kan skanna en bild med katastrofal låg upplösning med en skanner som också har låg upplösning, men har en massa pixlar. Bilden blir inte bättre för det.

MVH/Stefan

Pixlar har i högsta grad med upplösningen att göra, men jag tror att du pratar om bildens skärpa och den kan vara väldigt dålig trots många pixlar.

/Mikael
 
stefohl skrev:
Jag kan berätta hur jag har gjort mina tester. De fotograferas med samma objektiv på samma bländare och slutartid på ett mycket kraftigt stativ. Jag försöker se till att använda objektivets bästa bländare.

Diat har jag sedan skannat in på en mycket bra skanner och sedan skrivit ut bilden utan skärpning. Samma sak med den digitala filen. Samma papper användes för båda bilderna. Jag satte upp bilderna i ett rum med bra betraktningsförhållanden. Sedan fick de som skulle avgöra bildkvaliteten gå in i rummet och sedan avgöra vilken bild som hade högst upplösning. Jag var inte med i rummet. Den första kamera där alla röstade för den digitala filen var Canon EOS-1 Ds

Du kan också kolla denna länk, http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dq.shtml

Ja du har uppenbarligen en hel del felkällor som du indirekt nämner.
1. Varför skriver du inte hur många pixlar du skannar in bilderna med?
2. Vad använde du för skrivare och vilken upplösning klarar den?
3. Hur gjordes urvalet av de personer som ingick i bedömningsgruppen och vad har de för bakgrund?
4. Hur stor var bedömningsgruppen och fick de se bilderna en och en eller i grupp där de kunde samtala med varandra?

och så vidare.....

som du ser så kan jag genast hitta rad felkällor som du inte tagit i beaktande vid slutsats av blindtesterna som du har gjort. En vetenskaplig rapport ska klara en sådan granskning av felkällor för att bli godkänd.

/Mikael
 
mike islandman skrev:
Ja du har uppenbarligen en hel del felkällor som du indirekt nämner.
1. Varför skriver du inte hur många pixlar du skannar in bilderna med?

Min käre felfinnare, det är ganska svårt att ge en fullständig beskrivning av hur man går tillväga i ett kort svar. Men om du insisterar, så kommer här lite mer fakta.

Skannern jag använde är Imacon-skannrar, vanligtvis ansedda som de bästa skannrarna som finns idag. Det finns så klart trumskannrar som anses ge bättre resultat, men det är mycket få som använder dem idag. Jag har använt ett par olika modeller, men den mest högupplösande jag har använt vid dessa tester är Imacon 848, som skannar med 8000 ppi. De är också utrustade med ett mycket bra objektiv från Rodenstock och ett bra system för filmplanhållning. Jag har provat många modeller av skannrar, men inte hittat en bättre i prislägen under 500.000 kr.

2. Vad använde du för skrivare och vilken upplösning klarar den?

Återigen ett par olika skrivare, eftersom jag har gjort dessa tester vid ett par olika tillfällen. Till exempel har jag använt Epson 4000, som ger en maximal upplösning på 2880 dpi. Men eftersom utskriftsmetoden var exakt densamma för både digital fil och skannad fil, menar jag att den inte har en påverkan på bedönmingen.

3. Hur gjordes urvalet av de personer som ingick i bedömningsgruppen och vad har de för bakgrund?

Urvalet gjordes bland kunniga yrkesfotografer, vana att bedöma bildkvalitet. Frågan de har fått har varit om de anser att bild 1 eller bild 2 har bättre detaljåtergivning.

4. Hur stor var bedömningsgruppen och fick de se bilderna en och en eller i grupp där de kunde samtala med varandra?

Det har också varierat. När jag har varit petigast har det varit 5 personer som helt oberoende och vid helt olika tillfällen fått göra bedömningen.


som du ser så kan jag genast hitta rad felkällor som du inte tagit i beaktande vid slutsats av blindtesterna som du har gjort. En vetenskaplig rapport ska klara en sådan granskning av felkällor för att bli godkänd.

/Mikael

Ja, nu har jag inte försökt göra en vetenskaplig rapport, utan praktiska tester för att se och jämföra olika kameror och kamerateknologier. Jag har försökt att utforma dem på ett vettigt sätt och jag tycker inte att du visat att det har varit något fel på de metoderna hittills. Så du får nog fortsätta att fråga, så kanske jag hittar något fel i mina testmetoder.

Men slutsatsen står fast. Det är ingen tvekan att digitala kameror av bra kvalitet ger en högre detaljåtergivning än vad den bästa filmen kan ge. När man testar kameror av bra kvalitet på runt 8 megapixlar väger det jämnt, går du upp högre i upplösning får du en bättre detaljåtergivning.

MVH/Stefan
 
ett förtydligande kanske är på sin plats, jag menar sk elektronisk musik som är skapad med hjälp av en dator (vilket i stort sätt all musik idag är),det lät då, det är ju bara att trycka på en knapp så vips kommer det musik. Känns det igen, det är bara att köra det igenom photoshop så vips har man sköna bilder. Vad jag inte förstår är hur dessa analogfantaster kan visa sina bilder på t.ex fotosidan. Mig veterligt så måste man använda en scanner och ett bildbehandlingsprogg. Så ?

Ralf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.