Annons

"Men det är ju ingen riktig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: digtalt vs analog fotografering

mike islandman skrev:
Hej Karolina

det som man egentligen borde fundera på är en digital bild tekniskt bättre än en anlog bild. Du kan uppnå det idag med en mycket dyr kamera men fortfarande så har den analoga kameran en högre upplösning än dess digitala motsvarigheter. Enligt uppgift från en Nikonrepresentant som demonstrerade digital-kameror i den fotobutik där jag brukar handla så har den analoga kameran en upplösning på 15-20 miljoner pixlar. Det finns sådana digitalkameror, men inte för oss med vanliga inkomster. Slutsats: byt inte ut gammal teknik förrän den nya är bättre än den gamla. Trots det måste jag medge att flyttbarheten och snabbheten att få fram en bild är lättare med en sådan kamera.

Slutligen till dig som inte gillar digitala videokameror så kan jag berätta att upplösningen i dessa är betydligt bättre än i de gamla så kallade analoga videokamerorna om man bortser från rena filmkameror för proffessionellt bruk och möjligen Super-8 kameror.

/Mikael

har hört att på vanligt 10*15 kort så ser du inte skillnad på 4 meg (dslr) och analog.

för dom 10*15 jag fått ur min 350d är lite bättre än alla analoga kort jag sett i 10*15

eller har jag bara sett från halv taskiga analoga.
 
anders_eriksson skrev:
Karolina,

Jag brukar tänka på följande motto ibland:
"Never argue with an idiot
He will drag you down to his level
and beat you with experience"

Stå på Dig. Heja heja!

Ett bra motto! Men så har jag ett på en knapp på min jacka som också är bra att tänka på: "Never underestimate the power of stupid people in large groups"... :)
 
lyteskomik skrev:
Ett bra motto! Men så har jag ett på en knapp på min jacka som också är bra att tänka på: "Never underestimate the power of stupid people in large groups"... :)
Sätt sedan också en religiös eller politisk fanatiker (det finns ju några att välja på idag) som deras ledare så blir det riktigt tokigt.
 
Det är det vanliga tjafset som finns överallt annars. Vissa "kräver" att andra använder samma saker som en själv bara för att få bekräftat för sig själv att man är inne på rätt spår. Antar att det beror på nån sorts dåligt självförtroende...

Läser ofta på andra forum på nätet och det finns samma saker där. I datorvärlden finns det tyvärr flera linuxanvändare som tycker att windowsanvändare är idioter och tvärtom. I MC-sammanhang kastar vissa racehojsåkare skit på customåkare och vice versa...

Tycker att det är pest att det skall vara så. Köper jag en customhoj är det för att jag vill ha en sån! Och installerar jag windows är det för att jag vill använda det! Snälla, acceptera det!

Tillbaka till ämnet. Det går att få jättebra bilder med en digitalkamera. Och det går att få jättebra bilder med en analog kamera också. Troligen har den som köpt kameran gjort det för att denne ville ha den. Det är ju perfekt i så fall! Då är man ju nöjd själv med utrustningen. :) Sen om andra tycker tvärtom så kan de väl få göra det, men de bör inte kasta skit på oliktänkande.

Nåja, de där tjejerna växer förhoppningsvis upp och accepterar att andra människor kan ha andra värderingar. Eller åtminstone inser de att det går bra att fota digitalt. Hur som helst, tills vidare kan du fota lugnt och kanske vid något tillfälle jämföra bilder med dessa tjejer och då förhoppningsvis kan ni tillsammans konstatera att dina bilder är bättre än de unga tjejernas. Då kanske ni åtminstone kan komma överens om att det inte är utrustningen det hänger på, utan hur man använder den! :)
 
Re: Re: digtalt vs analog fotografering

Paul.r.Lindqvist skrev:
Jag har dock svårt att förstå varför man skjuter med en analog kamera bara för att sedan scanna in den och konvertera den till digital... ? är det tonomfånget man tycker är överlägset eller ? (nyfiken)

/MVH
Paul L.
Ja tonomfånget skall vara bättre.
 
;-) :)

(När Don Pedro, furste av Aragonien, vänder hem från kriget gästar han och hans män Leonato, guvernören i Messina....)

Men visst er'e en ljuvlig fototid nu? :)
 
Arleklint skrev:
Jag är medelålders. jag köper alla bilder oavsett ålder på fotografen och oavsett teknik.

Provocera mig!

Janne köper alla bilder om kameradatorn gjort dom. Externa datorer göre sig icke besvär :)

/Johan, som bara läst sidan 1 ännu
 
Det här var en väldigt lång och givande diskussion.

Jag anser att slutresultatet är det viktiga och inte vägen dit.

En del av tryckarna var jääääkligt förbannade när Steve Jobs och hans icke-puritaner började introducera tryckkonsten till gemene man. Använda datorer? Nä fy sjutton!
 
Re: Re: digtalt vs analog fotografering

anders_j skrev:
har hört att på vanligt 10*15 kort så ser du inte skillnad på 4 meg (dslr) och analog.

för dom 10*15 jag fått ur min 350d är lite bättre än alla analoga kort jag sett i 10*15

eller har jag bara sett från halv taskiga analoga.


det är sant att man inte ser någon skillnad i den storleken, men problemet uppkommer den dag man vill göra en delförstoring av bilden som är van att göra med filmremsor. Man kanske vill han en förstoring sitt barn, mormor eller någon annan släkting där det bara finns en bild bevarad.

jag är inte emot digitalkameror men de måste bli bättre innan jag skaffar en sådan.

/mikael
 
Re: Re: digtalt vs analog fotografering

Paul.r.Lindqvist skrev:
Jag tror de flesta håller med om att dagens dslr kameror d2x/1dsmark II är överlägsen en 35mm scanning och i de har bättre detaljrikedom samt mindre brus. Så den tiden då 35mm scans skulle vara bättre gällande kvalite/upplösning/detaljrikedom den är nog över....

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/1ds/1ds-field.shtml

Ovan en länk till en lite äldre artikel angående digital vs film, kanske intressant för nån.

Sen om man gillar arbeta med analoga kameror ja då är ju det en anna sak. Jag har dock svårt att förstå varför man skjuter med en analog kamera bara för att sedan scanna in den och konvertera den till digital... ? är det tonomfånget man tycker är överlägset eller ? (nyfiken)

/MVH
Paul L.


jag har en sådan filmskanner och den är överlägsen de flesta digitalkameror när det gäller upplösning och de finjusterande inställningarna har jag inte hunnit lära mig ännu.

/Mikael
 
Re: Re: Re: Stå och blaska i mörkrum?!!

mill skrev:
det finns liknande diskussioner ang vinylskivor och CD-skivor också

när det gäller frågan skivspelare eller CD-spelare så vill jag påpeka att teoretisk så har en vanlig grammofon (gammalt ord eller hur) ett frekvensomfång upp till 60 000 Hz emedan en CD-spelare stannar vid 20 000 Hz, det är fakta. Anledningen till att CD-spelaren vann var LP-skivorna slutade säljas och att det är lättare att byta låt med en fjärrkontroll. Att sedan de flesta människor inte hör över 10 000 Hz är liten detalj i historien. Det här lite utanför Fotosidans ämnesområde, men ibland vinner saker för har starkt stöd och inte för att de har bästa tekniska lösningen. Det var min poäng med jämförelsen.

/Mikael
 
Högre upplösning antar jag.

Det önskar vi oss alla, även vi som är anhängare av digitalkameror.

Men jag fortsätter digitalt trots allt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: digtalt vs analog fotografering

Sonnaren skrev:
Tonomfånget för oss B/W-fotografer- t.ex. Ännu når det inte den svartvita filmen till knäna ens en gång.
Us
Njae, det där med knähöjd är nog en grov underskattning.
Tonomfånget är väl inte så svår digitalt som kornet och känslan i pappertet?
Jag tror att just tonomfånget visst kan nå samma höjd digitalt av de som kan efterarbetet, men att viss annan känsla aldrig kan bli helt lik en analogt fotograferad och framkallad kopia.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.