anders_j
Aktiv medlem
Re: digtalt vs analog fotografering
har hört att på vanligt 10*15 kort så ser du inte skillnad på 4 meg (dslr) och analog.
för dom 10*15 jag fått ur min 350d är lite bättre än alla analoga kort jag sett i 10*15
eller har jag bara sett från halv taskiga analoga.
mike islandman skrev:
Hej Karolina
det som man egentligen borde fundera på är en digital bild tekniskt bättre än en anlog bild. Du kan uppnå det idag med en mycket dyr kamera men fortfarande så har den analoga kameran en högre upplösning än dess digitala motsvarigheter. Enligt uppgift från en Nikonrepresentant som demonstrerade digital-kameror i den fotobutik där jag brukar handla så har den analoga kameran en upplösning på 15-20 miljoner pixlar. Det finns sådana digitalkameror, men inte för oss med vanliga inkomster. Slutsats: byt inte ut gammal teknik förrän den nya är bättre än den gamla. Trots det måste jag medge att flyttbarheten och snabbheten att få fram en bild är lättare med en sådan kamera.
Slutligen till dig som inte gillar digitala videokameror så kan jag berätta att upplösningen i dessa är betydligt bättre än i de gamla så kallade analoga videokamerorna om man bortser från rena filmkameror för proffessionellt bruk och möjligen Super-8 kameror.
/Mikael
har hört att på vanligt 10*15 kort så ser du inte skillnad på 4 meg (dslr) och analog.
för dom 10*15 jag fått ur min 350d är lite bättre än alla analoga kort jag sett i 10*15
eller har jag bara sett från halv taskiga analoga.