Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Men det är ju ingen riktig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
Man måste upp i en "tillräckligt bra" nivå på tekniken också, men den gränsen går rätt långt under en D2X. :)

Vilka tillgjorda korkskallar ni är! Har ni inte fattat att allt efter daguerrotypin är fejk?

/Björn, 19 snart 20 och jääävligt puritansk

lyteskomik skrev:
...i deras pretantiösa små hjärnor som tror att de är SÅ kulturella och "inne" bara för att de (liksom tusentals andra i detta land) kan slabba fram en bild med lite kemikalier... det SKALL ju vara "gammalt och hederligt", för det har deras insnöade gamla fotolärare sagt... jag är åtminstone lite miljövänlig eftersom jag inte BARA förlitar mig på film! :D

Det där lät väl inte heller så ödmjukt. Må de vara inskränkta i sin syn på digital fotografi, men inte behöver man för den skull sjunka lika lågt genom att med ironisk ton raljera över de som trivs att fota med mindre moderna tekniker, vilket det verkar göras i vissa inlägg i den här tråden. Sådant är jag rätt less på.

Nåja. oavsett det är en riktig kamera eller ej så ska jag i alla fall ut med min D100 i dag.
Mvh/-Anders

Om jag vill fota med min D70 så gör jag det. Om jag vill fota med min gamla Seagull mellanformatare så gör jag det. I vissa kretsar tycks jag vara dum i huvudet som fotar digitalt och i andra när jag kör Seagull. Om jag skulle bry mig så kunde jag stanna hemma och skita i fotografering. Skulle jag ta åt mig vad några 19-20 åringar som knappt vet nåt värt att veta skulle jag kasta mig från närmsta stup. Lyssna bara på deras sätt att tala. Jaba, duba, liksom.
Rätt less på allt snack om vad som är riktigt och inte. Gör som ni själva vill och om nån annan säger att det är fel, be dom dra åt helvete.

Men vad i hela friden är det för fel att att använda kamerans automatik om resultatet blir bra?

Det är som att bygga ett hus med hammare och spik trots att man har en spikpistol liggandes. Jag tror det är något stadie de går igenom helt enkelt. Ibland vill man hålla på med finsnickerier och då är det hammaren som gäller, men på de stora väggarna, ja då tar man spikpistolen.

Människor reagerar olika vid förändringar. En del välkomnar förändringarna. En del är misstänksamma, men vill ändå pröva för att se om det är något som de kan gilla. En del upplever förändringar som hot och tar genast avstånd. De tänker absolut inte pröva, de har ändå sin åsikt klar.

Själv brukar jag själv jämföra med ordbehandareprogram i datorn kontra skrivmaskin. Bara för man har tillgång till ordbehandlingsprogram och dator, hur många har skrivit en bästsäljare på sistone? Det borde vara enkelt, så många finesser det finns i dessa ordbehandlingsprogram.

Visst kan tekniken hjälpa dig, men resultatet beror ändå på den enskilde. För har du ingen bra grundstomme att arbeta med, är det svårt att få till något höjdareresultat. Trots att du drar i massor av spakar och trycker på massor av knappar.

Photoshop eller ordbehandlingsprogram har många möjligheter, svårigheten är då också att veta när det är bra (d v s när det är tid att sluta). Veta när det är bra, finns ännu ingen teknik som säger till dig när dit verk är som bäst.

/Gunnar

Galaxens President skrev:
Det där lät väl inte heller så ödmjukt. Må de vara inskränkta i sin syn på digital fotografi, men inte behöver man för den skull sjunka lika lågt genom att med ironisk ton raljera över de som trivs att fota med mindre moderna tekniker, vilket det verkar göras i vissa inlägg i den här tråden. Sådant är jag rätt less på.

Dethär håller jag fullständigt med om.
Jag tror att man i dagsläget får "mer skit" av att INTE ha digitalkamera, från allmänheten och fotografer som inte är 18-åriga tjejer.

"Haha, film, det hade man ju på 1800-talet! Ska du inte också köpa en såndär diggetal?"

/Henri

eller så får man höra: "en sån där digital? äh, tacka vet jag film, den finns ju på riktigt"

1. det är en riktig kamera

2. Dom vet inte vad de snackar om

3. Ignorera dem och umgås med trevligare människor

4. du tar bra bilder, jag gillar lemuren i ditt galleri. Du har verkligen fångat ett ögonblick med humor och antropomorfisk symbolism. Gillar de tre bilderna du har i ditt galleri.

5. De är bara avundsjuka på dig, för att du kan mer och antagligen har mer talang. Och jag gissar på att de inte har F3, F100 eller 100D i sin leksakslåda.

6. I min uppfattning så kan tjejer var riktigt hemska motvarandra när en grupp bestämt sig för att hacka på en tjej. Visst kan killar vara hemska motvarandra men Tjejer är mer lömskt psykologiska i sin terror. Ignorera dem och byta umgänges krets.

Chris

Allvarligt talat så tycker jag inte gemene man bryr sig speciellt i vad man använder.

Det trådskaparen berättar verkar ju mer handla om fotostuderande som vill göra sig märkvärdiga.

I och för sig så har jag märkt att folk blir mer intresserade och har stannat och pratat foto med mig när jag haft bladaren med mig, helst med tele och kompendium då så att det ser "mycket" ut.

Ang. 19åriga tjejer så har jag upplevt dom stöddigare än killar i samma ålder:)

Jag har utbildat i processteknik och hade då tjejer och killar i 18-19årsåldern och killarna var klart mer ödmjuka medan tjejerna hade en tendens att vara mer själviska och hårda.

Jag ska inte säga att detta är den enda sanningen (för det är det ju inte) men så upplevde jag det under de år jag jobbade med detta...

//Larsa

Karolina, det är nog trots allt tur att du valt att fota digitalt. Annars hade du av medlemmar på Fotosidan fått höra att du är primitiv, teknikfientlig, insnöad (ditt eget invektiv), bakåtsträvare, stockkonservativ, idiot mm mm.

Olle (som fotar med kameror precis lika "riktiga" som digitalkameror)

Olle skrev:
Karolina, det är nog trots allt tur att du valt att fota digitalt. Annars hade du av medlemmar på Fotosidan fått höra att du är primitiv, teknikfientlig, insnöad (ditt eget invektiv), bakåtsträvare, stockkonservativ, idiot mm mm.

Olle (som fotar med kameror precis lika "riktiga" som digitalkameror)
det lät ju som om att man inte får höra det motsatta (i negativ betydelse) som digitalfotograf?... :eek:D

Estethia skrev:
det lät ju som om att man inte får höra det motsatta (i negativ betydelse) som digitalfotograf?... :eek:D

I mycket mindre utsträckning.

Vs. krigen pågår väl som bäst, men digitalskaran är mycket mer högljudda och fler.

/Henri

eatfrog skrev:
I mycket mindre utsträckning.

Vs. krigen pågår väl som bäst, men digitalskaran är mycket mer högljudda och fler.

/Henri
Ja, helt logiskt då det är betydligt fler som fotografer digitalt idag, det var helt omvänt för 3 år sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar