Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mediamarkt

Produkter
(logga in för att koppla)
Mediamarkt prisgaranti

Åkte till MM i Skövde idag för att ev. köpa mig en ny Pentax K-5. Har kollat på nätbutikerna, inkl 18-55 WR så ligger den på ca 9500 kr. MM ville ha 10990 kr! Påpekade detta för säljaren som sa att dom matchar priset hos alla nätbutiker/ fysiska butiker som finns inom en radie av 50 km. Turligt nog har Japanphoto en butik här i stan också, säljaren kollade deras nätpris = 9500 kr. OK, sa han, då är det det priset som gäller här också! :)

Så tipset är att läsa på om lägsta nätpriset/ konkurrenternas butikspris, innan ni åker till MM, hänvisa till det och gör en bättre affär!

Att dom sedan bara hade skyltexet att sälja var ju lite B... Vill ju ha en i obruten kartong...
 
Eftersom MM är fristående butiker så har alla olika policy när det gäller lägsta pris som det verkar. Alla de butiker jag varit på har gett mig olika tillbud beroende på lokal konkurrens etc. Bäst att bara gå till butiken och höra. :)
/Christer
 
Media Markt i malmö och lund har monster rea på 7D just nu, fram tills imorgon :)

9990kr för endast huset, bra tycker jag :)
 
Det är säljaren som först satte den lägsta prisnivån som skall ha affären.

...sålänge totalkostnaden för mig som kund blir konstant så håller jag med dig. Men, där räknar jag även in kostnader för tid, samt alternativkostnaden för "andra saker jag kunnat göra med min tid istället för att besöka en annan återförsäljare".
 
Påpekade detta för säljaren som sa att dom matchar priset hos alla nätbutiker/ fysiska butiker som finns inom en radie av 50 km. Turligt nog har Japanphoto en butik här i stan också, säljaren kollade deras nätpris = 9500 kr. OK, sa han, då är det det priset som gäller här också! :)
...

Att sänka sitt pris till konkurrentens räcker inte i mina ögon. Då är det säljaren som först satte det lägsta priset som skall ha affären.

/Leif

F.d. grossistsäljare i mer än tre decennier
 
Man bör väl även väga in att det är värt en del att stöda en relativt liten handlare som japanfoto framför en slätstruken gigant som mediamarkt. Var priset detsamma på båda har jag svårt att se en anledning till att handla på MM. Det jag sett av priser, kunskap och butiksmiljö hos MM hittills skulle kunna summeras till 3/10 poäng, de kan få ett extra för någolunda gott utbud.

Edit: Men de får å andra sidan minus fem för att köra med lockvaror, skyhöga priser på saker de inte tror märks, riksusel sida utan priser (hur kan det komma sig att de inte vill jämföras enkelt tro?).

Så det landade visst på -1/10.
 
(hur kan det komma sig att de inte vill jämföras enkelt tro?).

Det handlar nog inte riktigt om det. MM är ett internationellt fraschiseföretag som inte kräver att handlarna skall använda samma system. Så, vilka system varje butik väljer för Telefoni/Order/lager/fakturering/etc är upp till varje franchisetagare.

Vi kan väl förvisso vända på det... Hur många internationella franchiseföretag HAR en sådan paraply-vy över lager/utbut? Jag kan inte hitta något uppenbart exempel?
 
Man bör väl även väga in att det är värt en del att stöda en relativt liten handlare som japanfoto framför en slätstruken gigant som mediamarkt. Var priset detsamma på båda har jag svårt att se en anledning till att handla på MM. Det jag sett av priser, kunskap och butiksmiljö hos MM hittills skulle kunna summeras till 3/10 poäng, de kan få ett extra för någolunda gott utbud.

Edit: Men de får å andra sidan minus fem för att köra med lockvaror, skyhöga priser på saker de inte tror märks, riksusel sida utan priser (hur kan det komma sig att de inte vill jämföras enkelt tro?).

Så det landade visst på -1/10.

Ja, det lutar nog åt att Japanphoto får affären. Dom har en liten butik här i Skövde, med bra service och trevlig personal som kan foto. Deras priser verkar ju också vara väl så konkurrenskraftiga.

"Fotokunnig personal" (om man hittar nån att fråga) kan man ju inte precis säga om dom jag pratat med på Mediamarkt. Dom säljer lika gärna dammsugare eller brödrostar...

Så MM-JP i Skövde: 0-3!
 
Ja, det lutar nog åt att Japanphoto får affären. Dom har en liten butik här i Skövde, med bra service och trevlig personal som kan foto. Deras priser verkar ju också vara väl så konkurrenskraftiga.

"Fotokunnig personal" (om man hittar nån att fråga) kan man ju inte precis säga om dom jag pratat med på Mediamarkt. Dom säljer lika gärna dammsugare eller brödrostar...

Så MM-JP i Skövde: 0-3!

Du ska nog välja JP i första hand just för denna affär, men var inte rädd för säljarna på MM.
I Umeå finns det duktigt folk som endast säljer kameraprylar och är insnöade på grejerna och kan ge bra tips till amatörfotografer.
Jag blev glatt överraskad att det inte var någon skillnad att snacka med säljare på MM eller cyberphoto, proffsigt bemötande och bra råd.
 
Hejsan.

Måste bara tillägga att MM i Skövde har minst en bra kameranisse, kommer inte ihåg namnet på honom men vid stod och pratade en bra stund när jag letade nytt hus och han var påläst och kunnig.
Visste inte att JP hade butik i skövde, det var ju spännande, får nog åka dit på besök nån dag :)

/Roger
 
Du ska nog välja JP i första hand just för denna affär, men var inte rädd för säljarna på MM.
I Umeå finns det duktigt folk som endast säljer kameraprylar och är insnöade på grejerna och kan ge bra tips till amatörfotografer.
Jag blev glatt överraskad att det inte var någon skillnad att snacka med säljare på MM eller cyberphoto, proffsigt bemötande och bra råd.


Instämmer vad gäller de säljare jag stött på på MM Toftanäs i Malmö. De kan foto. Tevliga och hjälpsamma, samt har alltid matchat nätpriset när jag handlat.
 
Instämmer vad gäller de säljare jag stött på på MM Toftanäs i Malmö. De kan foto. Tevliga och hjälpsamma, samt har alltid matchat nätpriset när jag handlat.

Kanske inte fotorelaterat, men i Umeå matchas det ingenting. Hade (för länge sedan) bestämt mig för att nu jävlar ska jag ha en smartphone. Bilen till cyberphoto, missade stängningsdags med tio minuter. Då får det bli mediamarkt, telefonen ska jag ha NU.

Jag minns inte exakt, men det rörde sig om 500-600kr mer, och det var inte på tal att justera något pris det minsta. Jag var nästan en idiot som kunde tro att de kunde matcha nätbutikernas pris.

De är billiga på vissa saker, men inte på alla =)
 
Där ser man, trist läge :/
Jag har ingen erfarenhet av annat än foto på Mediamarkt.
Kan tänka mig att det är som det sas tidigare. Varje butik eller avdelningschef (resultatansvarig) kan säkert styra till viss del.
 
Där ser man, trist läge :/
Jag har ingen erfarenhet av annat än foto på Mediamarkt.
Kan tänka mig att det är som det sas tidigare. Varje butik eller avdelningschef (resultatansvarig) kan säkert styra till viss del.

Visst är det så. Problemet är bara att man ska ha turen att få tag i "rätt" säljare. Har man besökt MM inser man dock snabbt att det är problem att hitta någon säljare alls som är ledig =D
 
Har haft nöjet & träffa en riktigt bra säljare på MM i Norra Stockholm. Mkt hjälpsam & kunnig samt fick ett lika bra pris som jag hade fått på annat håll! Kanon.
 
Mediamarkt Sundsvall

När MM kom till Sundsvall kändes det som "äntligen"!... tills jag besökt butiken och sett priserna. Tyvärr, MM är ok när det gäller batterier och utgående spel på rea till ungarna. Jag är alltför duktig på att veta vad saker kostar på andra ställen, och har ännu inte funnit en kamera, ett objektiv eller dator som varit i närheten av godkänt. Men det ska sägas, det beror nog på vilken MMbutik man besöker... om jag tolkar tidigare inlägg rätt:)
 
MM har ofta samma eller högre priser än andra butiker i närliggande område, det gäller särskilt minneskort och dyl. Men som skrevs i tidigare inlägg så hittar man ibland "klipp", dock bara några hundra under bästa pris lokalt eller nätet. I växjö var de först hårda med att de inte dumpar priser eller matchar mot nätet, nu har de förstått att de måste. När man ska handla kamera mm så ska man skaffa sig en bra uppfattning om priset hos lokala konkurrenter samt nätet innan man går in, annars kan man ovetandes betala överpris...

Värt att kolla på elgiganten också, de brukar ofta ha bättre pris än MM på samma vara, dessutom har man 30 dagars RIKTIGT öppet köp (man får packa upp och testa varan). På MM är det kört så fort man brutit förpackningen, ej säker om det är så i alla varuhus dock.
 
Tycker själv att mediamarkt har funkat bra de gånger jag handlat därifrån faktiskt.Men har haft turen att träffa på bra säljare och har inte kollat upp priserna efteråt men jag är nöjd på alla sätt. Har handlat både i västerås norrköping och sundsvall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.