I en tid med ett konstant bildflöde, där det blivit bra mycket enklare att fotografera än för, låt oss säga 10 år sedan, har det kommit fram en mycket stor ström av bra/mycket bra fotointresserade personer med inriktning natur. Många är dessutom unga och har många år av fotografisk utveckling framför sig. Jag tycker det bådar gott för framtiden i svenskt naturfoto – där jag anser att det finns en hel del att göra för att höja statusen på denna genre.
Kan man säga att svenskt naturfoto har hamnat i bakvattnet i jämförelse med våra grannar runt om i Europa? Jag tycker mycket talar för det – kvalitén finns definitivt hos många, men frågar man till exempel om de kan tänka sig att skicka in bilder till tävlingarna Wildlife Photographer of the Year (WPOTY) eller European Wildlife Photographer of the Year (EWPOTY) så får man ofta höra att ”mina bilder är inte så bra” eller ”man kan inte tävla i bild” eller ”nja, det där är inte för mig” osv osv.
En inställning som jag tycker är rätt tråkig och lite väl svensk. Man kan istället ta det som en läroprocess att kunna välja ut bilder och sedan få dom bedömda av en mycket kunnig jury. Får man inte några bilder med i slutändan – fine, det var ändå rätt roligt på vägen! Det är faktiskt en inspirerande känsla att ändå få någon bild vidare till kvartsfinal eller slutgiltig bedömning. Även fast man inte kom ända fram denna gång…
Tittar på våra närmsta grannar i väst och öst har de utvecklat sin naturfotografi i en ganska rask takt. Dessutom har naturfotografin en bra mycket större status, likaså i UK. De senaste åren har flera norrmän och finländare hamnat högt i både WPOTY och EWPOTY. Hur många svenskar? Några få, ja! Men det bör definitivt vara fler. På Natur 2011 höll den brittiske fotografen Mark Carwardine ett föredrag om historien och nuläget kring WPOTY – han undrade var alla svenskar var någonstans. Han hade alltså noterat ett fall i svensk närvaro (och därigenom även svenska pristagare) i tävlingen trots att underlaget uppenbarligen finns.
Vad gör fotopressen för svensk natufoto? Själv läser jag ibland svenska fototidningar, jag köper ibland några lösnummer av tidningen Foto, Kamera & Bild och några gånger per år den engelska Outdoor Photography (prenumererar på svenska Camera Natura och norska Natur & Foto) Jag får en känsla av att de svenska tidningarna ofta ”spelar safe” och använder sig av redan beprövade kort – sedan är kretsloppet i gång - samma fotografer som sedan blir publicerade får man sedan höra som föredragande på de olika fotomässorna etc (besöker man några får man se bilderna/höra pratet ett antal gånger). Visst vet jag att man ibland plockar upp några andra än de ”större elefanterna”, men kom igen! Lite mer bredd och intresse måste det finnas för andra svenska naturfotografer hos den svenska fotopressen. Det finns ju ändå rätt så många bra och inspirerande där ute i djungeln.
Ett exempel (där jag kanske sticker ut näsan lite) – medan många svenska naturfotointresserade åker till Runde och plåtar lunnefågel åker norrmännen till Hornöya (Varanger) för att göra det samma. Men, vad fotograferna får med sig från sina resor skiljer sig rätt markant. Norrmännen får så mycket mer – en helt annan miljö (Varanger räknas till arktis), bilder i snöoväder, mängder med andra intressanta arter. Inget fel att åka till Runde, absolut inte, men varför upptäcker man inte annat? Medan vi i Sverige upptäcker täppan runt hörnet så åker norrmännen till sin täppa - Svalbard. Vet att jag överdriver en del, men på något sätt så ger det även en bild av hur det ser ut i den svenska naturfotovärlden.
Vad tycker och tänker ni?
// Daniel