Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Malaysia och Borneo, tips sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag söker tips på bra guider/företag som ordnar turer både i djungel och i vattnet (behöver ej vara samma) speciellt för oss med kamera :)
Alla resetips tas emot, planerar att
resa iväg maj

Carpe adventures

Hej Anders!
I morgon påbörjar jag min 4,5 månaders resa som ska ta mig till Nya Zeeland, Borneo och Kina.
I Borneo kommer jag att åka med Carpe Adventures .
Dessa 22 dagar är fyllda med aktiviteter och upplevelser som bl.a. toppbestigning av Mt. Kinabalu, träffa invånare i en traditionell malaysisk by, rädda sköldpaddsungar ut i havet, snorkla, se orangutanger i Sepiloks reservat, övernatta och vandra i djungeln där man kan stöta på vilda elefanter, krokodiler, makaker och hornbillsfåglar. Detta är bara en liten del av allt man kan göra. Jag tycker att priset ok om man jämför med vad man får uppleva. Rekommenderar dig att besöka deras hemsida. http://www.carpeadventures.se/aventyrsresor/borneo_adventure/se_135
Lycka till
/Johanna

Hej Johanna, kanonbra tack för tipset skall kolla upp det direkt. Precis vad jag söker en "genomkörare" av Borneo om jag nu ändå hamnar där. Läster artiklarna om dig, bra artiklar och intressant att du satsar på foto och resor. I december var jag klar med Poppius grundkurs i Journalistik och nu fortsätter jag med reportagekurs. Har en annan akademisk utbildning men detta lockar också. Har du en blogg när du reser eller, tar jag gärna del av den i så fall

/anders

Jag söker tips på bra guider/företag som ordnar turer både i djungel och i vattnet (behöver ej vara samma) speciellt för oss med kamera :)
Alla resetips tas emot, planerar att
resa iväg maj

I Kota Kinabalu finns det bra turistkontur alldelles i närhet av busstationen. Där kan du få hjälp med det mesta. Jag rekommenderar också att göra utflykt med tåg från KK söderut till Beaufort. Tågresan tar ca 3 till 4 timmar med ett gammalt tåg längs en flud genom djungel. En fantastisk upplevelse.

Hej.

Jag har rest och jobabt på borneo ett tag. Min arbetsgivare var http://www.uncletan.com/ vilka tar dig ut på bra turer i djungeln längs med kinabatangan river.

Regnskogen här är andra generationens, vilket gör att den inte är riktigt lika tät här som i tex. Taman Negara. Detta avgör vad du vill fotografera, djur eller vy-bilder. Är det djur lämpar sig detta mycket bra.

De djur som man kan se i campen och på turerna är bla. Orangutang, Näsapor, Krokodiler, Elefanter, Hornbills, vildsvin, Skorpioner + en uppsjö av andra fåglar och mindre djur.

En väldigt duktig guide är Hamit Suban (Eller Aimin som han kallas), hans specialité är fåglar men kan mycket om allt. Fördelen med honom är att han själv gillar att fotografera.

Hamit jobbar idag för ett annat företag i regionen http://www.borneoecotours.com/, jag vet inget personligen om företaget, men har bara hört gott om det och de kan ordna alla olika sorters turer man kan önska sig på hela borneo.

Lycka till!

Måns

Dokumentärfotografering på Borneo.

Hej Måns. Jag ska till Borneo i april (se mitt inlägg ovan) på en resa med djur och natur i tre veckor. Men jag kommer att komma till Borneo sex dagar innan det äventyret börjar, så jag letar efter någon som kan guida mig till ett motsatt äventyr. Jag vill komma bort från typiska turistattraktioner. Jag vill inte se djur och natur. Jag är mer ute efter det enkla och svåråtkomliga. Människor och kultur. Inte bara det vackra platserna utan även det missköta och exploaterade. Hur är det att hitta detta och helst hitta en guide, inte grupp, som kan hjälpa mig med detta?

//Johanna

Hej Johanna

Vad roligt att du ska dit, med lite tur kommer du samtidigt som Elefanterna passerar!

Enskild guidning går alltid att ordna, det är nog bara en fråga om pris. Jag vet att ägaren till uncletans (Eugene Tan) är väldigt intresserad av fotografering. Han är själv inte i campen så ofta, men maila och hör med honom och se vad de skulle ta för en guide.

Borneoecotours tror jag också kan ordna detta, särskild då de är lite större. Vet dock inte riktigt hur det fungerar.

Det jag kan rekommendera är att du skickar iväg ett mail till dem och förklara vad du är intresserad av och be att få ett prisförslag.

Måns

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar