SmillaTheCat
Aktiv medlem
Att flyget får bära en stor del av klimatskammen beror på två saker, tror jag.
1. Flygandet är väldigt ojämnt fördelat över jordklotet. Det är väl typ <10% av jordens befolkning som står för >90% av flygresorna. Om hela världen flög såsom vi gör i Europa och Nordamerika, då skulle flygets klimatpåverkan vara extremt stor.
2. Flygresor för nöjes skull uppfattas inte som lika livsnödvändiga som andra utsläppskällor. I princip är det möjligt att avstå nöjes-flygresor helt och ändå leva ett drägligt liv.
Nu blev det riktigt OT, men det må väl vara hänt när TS’s ursprungliga fråga är löst för länge sedan.
Tillägg: En klimatbelastande faktor som inte framgår av din lista, det är jordens befolkningsmängd. Att sätta barn till världen påstås ju av somliga vara en av de största bovarna i sammanhanget.
Tack för dina synpunkter men man kan lika gärna överföra dina argument till övriga utsläppskällor för hur stora skulle inte de globala utsläppen då bli!
A. Det är tur att hela världen inte konsumerar kött- och mejeriprodukter i samma omfattning som västvärldens rika länder.
B. Skulle hela världen slänga ca 1/3 av all mat, som man gör i de rika länderna, skulle utsläppen bli enorma.
C. Skulle hela världens befolkning köpa lika mycket slit-och-släng kläder som man gör i den rika världen skulle utsläppen bli katastofala.
D. Om hela världen skulle använda datacenter och streaming i samma omfattning som görs i de rika länderna skulle utsläppen vara väldigt stora.
Övrigt: Ingen av punkterna A, B, C och D är ej heller livsnödvändiga på identiskt sätt som du anger för flyget.
Visst är det så att varje barn som föds skapar de allra största utsläppen men jag känner inte till någon procentsats för varje individ och även där är skillnaden givetvis väldigt stor beroende på var personen geografiskt föds och personens livsstil.
Lunds Universitet anger;
"Slutligen kan valet att inte ha ännu ett barn (eller något barn) spara in motsvarande 58,6 ton av koldioxidekvivalenter per år - baserat på alla framtida ättlingars utsläpp och nuvarande konsumtionsmönster."