Så med andra ord:
Det är en smaksak, Mac eller PC.
Ingen större skillnad med funktionalitet eller användarvänlighet?
Enligt vissa är Mac mycket dyrare än PC och enligt andra inte, beror på hur man räknar?
Det är intressant att läsa alla svar men det är fortfarande svårt att bestämma sig, jag antar att jag får singla slant
Jag har själv precis bytt min WinPC mot en Macpro. En sak som jag insett är att min Macpro har färre USB-portar. 2 fram 3 bak samt två i skärmen. Dock finns firewire (IEEE1394). Min gamla WinPC har 6 USB baktill och två framtill samt två i skärmen. eSATA är något som inte finns fast monterat på min Mac. Jag frågade butikens tekniker om eSATA, och han menade på att standarden inte var helt färdigutvecklad.
Jag införskaffade dock ett kort, och det fungerade, dock efter visst letande efter en drivrutin. LaCies hemsida är inte helt lättnavigerad.
Ett annat litet problem du kommer att ställas inför, iaf om du kör Adobeprogram(t ex CS4) är när du skall byta licenser. Har en polare och fick dividera med Adobe, inkl Adobe USA,i 3 månader, och han hade ett antal licenser som han ville byta.
Du kommer att få en blankett som du skall skriva ut, fylla i och sedan scanna eller posta till Adobe. Undrans varför adobe inte använder möjligheterna i sin
egen acrobat samt t ex identifiering via BankID. Personalen på Adobes Support verkar f.ö inte speciellt roade av licensbyten.
En annan sak är Apples medföljande tangentbord. Förvisso designmässingt snyggt, är relativt litet och platt, men saknar tyvärr handlovsstöd. Jag har istället införskaffat logitecs trådlösa tgb för mac.
Macs hantering av nätverk med eller utan tråd och externa USB-enheter var smärtfri - det vara fungerade utan protester, jmf med Vista som är betydligt omedgörligare.
Så här en vecka efter bytet är det fortfarande lite ovant, men jag har inte ångrat mig ännu.