Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Apple ska jämföras med t.ex. Dell eller HP, dvs andra PC-tillverkare.
Det skall vara jämförbar hårdvara. dual xeon mot dual xeon osv.
Nej, det man ska jämföra med är vad som finns att tillgå på marknaden. "Nej, det är inte dyrt...bara om du jämför med det och det, så det får du inte göra!"

Jepp. Ett OS som fungerar som det ska har efter en tids användande använt allt tillgängligt minne.
Alltså har användaren fyllt minnet och det måste kastas ut något för att få plats med något nytt. Detta är rimligt för att återanvändandet av applikationer och data är hög och så länge det finns ledigt minne är det så är det att inte smart att kasta ut något.
Så gör inte Windows, där prioriteras ledigt minne framför snabb access.
Detta gör delvis för att uppstart av nya applikationer ska gå fortare.
Detta medför oxo att processer kan börja swappa på disk medan det fortfarande finns ledigt minne, väldigt korkat.

När kill -9 <pid> eller motsvarande fungerar på en windowsmaskin har den en fungerande processhantering för att ta det på enklaste form. Ett OS skall alltid kunna döda en process omedelbart, det går inte i windows.

i7 stödjer multi processor, det är bara det att de ej kallas i7 längre i de fallen. Då går de inom workstation namnet Xeon som Intel kallas sina "arbetsprollar".
Nya Mac Pro exempelvis, har dubbla Nehalem processorer i sig.

ECC är heller inget som höjer prestandan något nämnvärt, det är en funktion som oftast finns på servrar och dylikt. Funktionen är till för att hitta och korrigera fel lättare och mer noggrant än i minnen utan ECC funktionen.
Hur pass bra de funkar kan jag ej svara på.

Att du sedan tycker att OSX är bättre än Vista/XP är ju något helt subjektivt.

Jo men då är det ju Xeon och inte i7, eller hur? Man kan ju inte jämföra priser på i7 hårdvara men Macen där det sitter Xeon prylar. ECC är ju bra för stabilitet.

M

Så med andra ord:
Det är en smaksak, Mac eller PC.

Ingen större skillnad med funktionalitet eller användarvänlighet?

Enligt vissa är Mac mycket dyrare än PC och enligt andra inte, beror på hur man räknar?

Det är intressant att läsa alla svar men det är fortfarande svårt att bestämma sig, jag antar att jag får singla slant ;)

Jag har själv precis bytt min WinPC mot en Macpro. En sak som jag insett är att min Macpro har färre USB-portar. 2 fram 3 bak samt två i skärmen. Dock finns firewire (IEEE1394). Min gamla WinPC har 6 USB baktill och två framtill samt två i skärmen. eSATA är något som inte finns fast monterat på min Mac. Jag frågade butikens tekniker om eSATA, och han menade på att standarden inte var helt färdigutvecklad.

Jag införskaffade dock ett kort, och det fungerade, dock efter visst letande efter en drivrutin. LaCies hemsida är inte helt lättnavigerad.

Ett annat litet problem du kommer att ställas inför, iaf om du kör Adobeprogram(t ex CS4) är när du skall byta licenser. Har en polare och fick dividera med Adobe, inkl Adobe USA,i 3 månader, och han hade ett antal licenser som han ville byta.

Du kommer att få en blankett som du skall skriva ut, fylla i och sedan scanna eller posta till Adobe. Undrans varför adobe inte använder möjligheterna i sin
egen acrobat samt t ex identifiering via BankID. Personalen på Adobes Support verkar f.ö inte speciellt roade av licensbyten.

En annan sak är Apples medföljande tangentbord. Förvisso designmässingt snyggt, är relativt litet och platt, men saknar tyvärr handlovsstöd. Jag har istället införskaffat logitecs trådlösa tgb för mac.

Macs hantering av nätverk med eller utan tråd och externa USB-enheter var smärtfri - det vara fungerade utan protester, jmf med Vista som är betydligt omedgörligare.

Så här en vecka efter bytet är det fortfarande lite ovant, men jag har inte ångrat mig ännu.

Jo men då är det ju Xeon och inte i7, eller hur? Man kan ju inte jämföra priser på i7 hårdvara men Macen där det sitter Xeon prylar. ECC är ju bra för stabilitet.
Poängen är ju att i7 spöar Quad-Core Xeon men kostar mindre...
ECC är för övrigt långsammare än icke-ECC och är onödigt där det inte är nödvändigt att helt undvika fel.

Nej, det man ska jämföra med är vad som finns att tillgå på marknaden. "Nej, det är inte dyrt...bara om du jämför med det och det, så det får du inte göra!"

Fine då tar jag ett billigt Hemkok och kör hackintosh på, då vinner mac i alla fall för MacOs är billigare än Windows.

Ursäkt min okunnighet, men är det inte så att det hela tiden snurrar saker i bakgrunden på PC:n så som exempelvis autovirus program etc. som äter av minnet och sinkar burken? Jag erkänner att jag är en sån som öser in program när jag letar efter något eller så vill man ha vissa applikationer som rullar i bakgrunden och sen hänger sig datorn när den på allt detta ska köra Ligthroom och CS4.
Jag har flera gånger varit på väg att kasta ut PC:n men plånboken säger tyvärr nej till en Mac i 24 000 kronorsklassen och inte ens då får man tyvärr det man helst vill ha.
Lösningen kanske skulle vara en fet stationär PC som man har som endast bildbehandlings dator och sen har man det gamla bärbara som lek dator, men jag vet hur det blir. Man vill ladda ner något från nätet, jag ska bara testa det här, eller varför ladda ner med gamla datorn när man har en ny etc.
Som ni hör så behöver jag också råd. Hjälp!
Det stora problemet är att datorn inte orkar dra både LR o CS4 samtidigt, trotts 4GB i ramen.

/Niklas

Det beror på det, väljer du att ha massa saker som snurrar i bakgrunden så gör det det, visst ligger det alltid en del saker annars kan du inte ha nått öppet :)
Visrusprogram, samma där det finns många olika vissa funkarbra och tar ingen prestanda alls att prata om, andra är värdelösa men och tar samtidigt massa prestanda.
Men det där med att kasta in massa saker som man inte vet hur det funkar, vad det gör och hmm på nått sätt måste man lära sig med det är lite som att lägga in 2 ton cemetn i bilen så gården långsamare,

Ett sätt är att lägga in programet sen uvärdera om det är nått att ha.
Det finns program som gör småsaker för dig som tar massormed utrymme & massor med prestande, och raka motsatsen med, det handlar om vad det är för någon som gjort programet.

Men det där med att kasta in massa saker som man inte vet hur det funkar, vad det gör och hmm på nått sätt måste man lära sig med det är lite som att lägga in 2 ton cemetn i bilen så gården långsamare,

Ett sätt är att lägga in programet sen uvärdera om det är nått att ha.
Det finns program som gör småsaker för dig som tar massormed utrymme & massor med prestande, och raka motsatsen med, det handlar om vad det är för någon som gjort programet.

Det där är ett betydligt mindre problem i MacOS än i Windows. I Windows centralstyrda system med ett stort och (för 99 procent av alla användare) totalt ogenomträngligt register som tar stryk och blir saggigt och slött av installationer, ett filsystem som trots påståenden om motsatsen hela tiden måste defraggas även om man har majoriteten av disken ledig, en kultur hos utvecklarna att slänga in automatiska processer, "snabbstartsprogram" och dåliga avinstallerare som lämnar slagg kvar efter sig uppstår snabbt problem av den typ du talar om. I MacOS kan du oftast testa hur mycket du vill. Vill du inte ha programmet kvar är det bara att kasta det i papperskorgen (= dra en enda fil till papperskorgen...). Kvar blir oftast bara några kilobyte tunga inställningsfiler som inte gör någon mer skada än tar just några kilobyte utrymme av hårddisken.
En skillnad bland många i enkelhet och användarvänlighet. Skillnad mellan ett konsekvent och genomtänkt system och ett mischmasch av lappade hål och ihoptejpade fogar.

Kommer aldrig att gå tillbaka till Windows.
Har inte haft ett enda felmedelande sen jag skaffade min Imac och detsamma gäller virus.
allt bara flyter på så otroligt smidigt till skillnad mot när man körde pc och i princip allt strulade jämt!

Därför att de fel minnen med ECC förebygger extremt sällan orsakar några problem alls.
Vilken information sparar en persondator i minnet som det är oviktigt att läsa tillbaks oförändrad?

Det är bättre att lägga krutet på andra komponenter.
Ungefär som när någon lägger alla bilpengar på ljud, rattmuff och fartränder medan bromsarna inte får någon service alls.

Nej, vänta nu....Jag vill bara säga så här. Varför köpa sig ett problem. När folk köper mobiltelefoner, så vill man köpa något som är lättanvänt, snabbmanuvrerat och hållbar. Varför tänker inte folk så när man köper en dator. JO!!!. Dom flästa på denna planet är snåla, inkompetenta och frukansvärt naiva. Alltså vill dom ha det som är så billigt som möjligt i den anänarnivå dom använder datorn i. Med tanke på att vi är inne på Fotosidan, så förmodar jag att alla ni som läser detta är fotointresserade och använder diverce fotoprogram och köper sin dator för att den ska klara dessa behov. Varför i helvete köper man då inte en dator som har en längre livslängd, lättare att använda och dessutom snyggare?????? Jag har själv en dator som är snart 7 år gammal som håller måttet fortfarand. OJ!!. Helt plötsligt blev min Mac ganska billig. Inte sant???
Folk ha också en tendens att bli ganska arga när man säger till dom att dom har köpt fel dator. Känner dom att de inte hjälper så blir det personliga påhopp.

OBS!!!!! Detta tycke jag... Jag är medveten om att andra tycker annorlunda vilket jag respekterar.

Jag har själv precis bytt min WinPC mot en Macpro. En sak som jag insett är att min Macpro har färre USB-portar. 2 fram 3 bak samt två i skärmen. Dock finns firewire (IEEE1394). Min gamla WinPC har 6 USB baktill och två framtill samt två i skärmen. eSATA är något som inte finns fast monterat på min Mac. Jag frågade butikens tekniker om eSATA, och han menade på att standarden inte var helt färdigutvecklad.

Jag införskaffade dock ett kort, och det fungerade, dock efter visst letande efter en drivrutin. LaCies hemsida är inte helt lättnavigerad.

Ett annat litet problem du kommer att ställas inför, iaf om du kör Adobeprogram(t ex CS4) är när du skall byta licenser. Har en polare och fick dividera med Adobe, inkl Adobe USA,i 3 månader, och han hade ett antal licenser som han ville byta.

Du kommer att få en blankett som du skall skriva ut, fylla i och sedan scanna eller posta till Adobe. Undrans varför adobe inte använder möjligheterna i sin
egen acrobat samt t ex identifiering via BankID. Personalen på Adobes Support verkar f.ö inte speciellt roade av licensbyten.

En annan sak är Apples medföljande tangentbord. Förvisso designmässingt snyggt, är relativt litet och platt, men saknar tyvärr handlovsstöd. Jag har istället införskaffat logitecs trådlösa tgb för mac.

Macs hantering av nätverk med eller utan tråd och externa USB-enheter var smärtfri - det vara fungerade utan protester, jmf med Vista som är betydligt omedgörligare.

Så här en vecka efter bytet är det fortfarande lite ovant, men jag har inte ångrat mig ännu.

Jag har ganska lätta lösningar till dig.

1. Köp en USB hubb.
2. Ring mig på SP-Foto i Lanskrona så kan jag göra Licens bytet från PC till Mac på ca 2 min.

Ja du, vad ska man säga. Det din dator gör på 1 minut gör min på några sekunder. Men som farsan brukar säga när jag påpekar att hans dator börjar bli lite till åren - "Jag har inte bråttom".

Nu är inte de den ända datorn, men dock måste jag säga att jag är mycket imponerad av den. Felfri i 7 år.... Samma lättnad som när man skaffade diskmaskin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar