ANNONS
Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen som du säger själv, se det till vad man vill göra, jag vill inte betala massor med pengar för en mac senbehöva köpa en pc till för att kunna göra det jag vill.
Nej å jag vill kanske inte betala för en PC å sen behöva köpa en mac till för att kunna göra det jag vill. (Vad är det du inte kan göra på en mac? Å om du inte kan göra det vad det nu är på en mac så varför köpte du en mac från början, det är ju superdumt, man köper väl inte en Porsche om det var en traktor man behövde för att plöja)

Jag har varit med om felmeddelanden som inte går att stänga på mac med, jag har ävenvarit med om en mac som inte gått att starta pga att det sparats för mycket på hårddisken.
Aldrig hänt mig, allt går å stänga med tvångsnedstängning om nåt program strular. Går en PC att starta om hårddisken är full? Vad har detta med PC/mac att göra, kör du en Volvo eller Porsche i diket och kraschar dem så funkar väl ingen av dem, vad har det att göra med hur bra de är att köra? De är ju datorer båda två bara lite olika och hårdiskar kan haverera på båda, ingen har väl sagt att en mac är odödlig?

Så os x vet vad det vill vara bra på men det spelar ju ingen roll om den inte kan det man vill ?
Ta bil jämförelsen igen då, köper jag hellre en volvo för 100 K som om jag kan hantera den går klockrent, funkar framåt,bakåt,går att svänga med mm.

Eller så betalar jag 200 K för en väldigt fin bil men den har bara 2 växlar & det går bara svänga vänster.
Helt rätt, jag köper oxå bil och dator efter mitt behov, betalar gladeligen en tusenlapp mer om så krävs för å få en bil/dator som tar mig dit jag vill på bästa, enklaste, snabbaste, billigaste, roligaste o s v sätt.

Så behåll din PC om det gör dig glad men låt oss använda våra datorer utan att försöka stämpla oss som dumma för att vi gjort våra val som vi är nöjda med.

Nej å jag vill kanske inte betala för en PC å sen behöva köpa en mac till för att kunna göra det jag vill. (Vad är det du inte kan göra på en mac? Å om du inte kan göra det vad det nu är på en mac så varför köpte du en mac från början, det är ju superdumt, man köper väl inte en Porsche om det var en traktor man behövde för att plöja)

Aldrig hänt mig, allt går å stänga med tvångsnedstängning om nåt program strular. Går en PC att starta om hårddisken är full? Vad har detta med PC/mac att göra, kör du en Volvo eller Porsche i diket och kraschar dem så funkar väl ingen av dem, vad har det att göra med hur bra de är att köra? De är ju datorer båda två bara lite olika och hårdiskar kan haverera på båda, ingen har väl sagt att en mac är odödlig?

Helt rätt, jag köper oxå bil och dator efter mitt behov, betalar gladeligen en tusenlapp mer om så krävs för å få en bil/dator som tar mig dit jag vill på bästa, enklaste, snabbaste, billigaste, roligaste o s v sätt.

Så behåll din PC om det gör dig glad men låt oss använda våra datorer utan att försöka stämpla oss som dumma för att vi gjort våra val som vi är nöjda med.

Jag försöker inte dumförklara er som valt, jag dumförklarar dom som envisas med att mac skulle vara så pass mycket bättre i alla avseenden än PC och att alla ska köpa mac så blir det guld & gröna skogar.
jag säger just som du gör, olika personer har olika behov.
Men jag blir så less på att folk går ut och reklamerar som att en mac kan inte ha några fel, funkar jämt osv. Men att windows är bara skit för det kraschar. Ja samma med mac om du gör fel. slår jag en yxa u hårdisken på en macså går den sönder men är säker på att vissa tror det inte är så .

Jag försöker inte dumförklara er som valt, jag dumförklarar dom som envisas med att mac skulle vara så pass mycket bättre i alla avseenden än PC och att alla ska köpa mac så blir det guld & gröna skogar.
jag säger just som du gör, olika personer har olika behov.
Men jag blir så less på att folk går ut och reklamerar som att en mac kan inte ha några fel, funkar jämt osv. Men att windows är bara skit för det kraschar. Ja samma med mac om du gör fel. slår jag en yxa u hårdisken på en macså går den sönder men är säker på att vissa tror det inte är så .
Bra, jag håller med köp en yxa om du ska hugga ner träd och en såg om du ska såga plank, rätt redskap till rätt jobb. Däremot så är det faktiskt så att min erfarenhet av mac ÄR att den närmast aldrig har några fel och alltid funkar jämt, så är det, det kan ingen ta ifrån mig, sen vad du har för erfarenhet av din PC är ju din erfarenhet vilket jag inte ämnar ha avvikande åsikt om men du kan inte ta ifrån mig min erfarenhet.

Så i slutändan handlar det om huruvida man vill ha ett halvätet äpple på chassit eller mer prestanda för pengarna. Varsågod och välj.

Vänta nu ? ingen prestandaökning för snabbare minnen ? så varför har vi inte kvar dom riktigt gamla sega minnena ?

Men ECC minnen därimot ger ingen prestandaökning.

Ja på samma moderkort så ska det ju vara de minnen som passar, skulle man sätta i 1333 minnen i macen så hade de fortfarande bara gått på 1066. Likadant på moderkort till PC, minnena går inte snabbare om inte minnesbussen är inställd för den högre frekvensen.

M

Har inte haft några problem under 5 år med min dator från Dell.

Är lite sugen på OSX och gjorde därför en förenklad prisjämförelse

Mac Mini 2,26GHz Intel Core Duo, 4 Gb minne, 320Gb hårddisk
Pris 12.993:- Apple Store

Dell XPS Studio 2,66GHz Intel Core i7, 4Gb minne, 640Gb SATA dik
Pris 9.169:-

Det är troligt att Macen har ett snabbare grafikkort men jag inbillar mig att det inte spelar någon roll för mig som pysslar med foton och inte använder datorn till spel eller film

Nu skulle inte jag köpa den här Delldatorn just idag för jag tror att Windows7 kommer att vara ett bättre och snabbare operativsystem än Vista

Upplys mig gärna om jag tänker fel i min jämförelse

Edit/ tillägg
Jo jag fattar att jag väljer bort OSX med en PC dator från t ex Dell

Nix, funkar alldeles utmärkt med de andra maskinerna i huset (Mac + Win). Fler bra ursäkter, någon? ;)
Vadå fungerar utmärkt med de andra maskinerna? Är väl inte samma delar i dom som i datorn det blir fel. Kan vara exempelvis en hårddisk som strular eller moderkortet som inte är ok. Såna där fel är då i alla fall inget man får bara för man kör windows.

Ja, prestandamässigt så fullkomligt decimerar Dell:ens i7:a processorn i Mac:en.
Vet du vad decimerar betyder? Hur tar processorn i Dell-maskinen bort var tionde någonting i processorn i Mac mini?

Att bara jämföra prestanda och pris mellan denna Dell och en Mac Mini är lite konstigt då det är maskiner med olika mål. Dellen är en vanlig stor ful låda medan minin är en liten tyst låda med hög WAF (wife acceptance factor). Vad väljer man att placera vid sin TV? En stor brummande Dell eller en liten tyst Mac mini?

Vet du vad decimerar betyder? Hur tar processorn i Dell-maskinen bort var tionde någonting i processorn i Mac mini?

Att bara jämföra prestanda och pris mellan denna Dell och en Mac Mini är lite konstigt då det är maskiner med olika mål. Dellen är en vanlig stor ful låda medan minin är en liten tyst låda med hög WAF (wife acceptance factor). Vad väljer man att placera vid sin TV? En stor brummande Dell eller en liten tyst Mac mini?

decimera, reducera, förstöra, krossa - det vill säga kör över totalt.

De estetiska argumenten vad gäller en Mac Mini kan jag köpa. Klart det är trevligt med en liten och tyst dator. Det är nåt helt annat än att påstå att en Mac är bättre än en PC bara för att det är en Mac. Så då kom vi tillbaks till vad jag sa nyss - huruvida man vill ha ett halvätet äpple på chassit eller inte. Mindre för pengarna. Eller kanske snarare annat för pengarna. Lägre prestanda men tystare och finare chassi.
Detta gäller ju givetvis bara i exempel så som detta. Det finns inget som hindrar en från att skaffa en tyst, liten och snygg shuttle-pc med riktigt vassa grejer i.

Jesper: här kommer det

Vet inte varifrån du får det att en mac skulle vara stabilare ?
Det handlar helt enkelt om kunskap, kan du inte windows & kastar in 3758373 skitprogram som inte funkar vettigt så ja då kraschar det kanske men då är det oftast programet & inte windows som är problemet.
Gör du samam sak med en mac så får du samma resultat.

Misstänker skarpt med med tanke på vad sjukt bra betan av windos7 är så blir den en hit.

så jag säger väl har du gott om stålars så visst , vill du ha mer för pengarna så köp en windowsmaskin, design ? visst köper du en tokbilliggrå burk så är det inte snyggt men urvalet är väl 10000 ggr större när det gäller design mot om du köper en apple maskin.

fy så bitter jag verkar ser jag, men det är så ofta man ser folk som tror att mac skulle vara något speciellt på det sättet att det är stabilare & bättre.
Det är nog helt enkelt en smakfråga,jaghar kört litemac med men det har varit för begränsat för mig (tidigare) och nu anserjag inte att jag får vad jag bordef ör pengarna även om apple i sig är trevliga att se på.
nej windows är inte ostabilt, användaren av det kan dock göra det ostabilt.

Räcker det med att jag som exempel kör en server med rätt gott om trafik på som både kört som Ftp server,Counterstrike server & webserver med ett community på och den hade gått helt felfritt nästan ett år när jag uppgraderade minnet på den.

Förstår inte folks dille på att ominstallera hela tiden.
(elelr folks dille på att kasta in vad som hels sen vara förvånade när det går fel)
Det går att hälla diverse vätskor itenken på en bil, men inte gör man det bara för det ?

Ursäkt min okunnighet, men är det inte så att det hela tiden snurrar saker i bakgrunden på PC:n så som exempelvis autovirus program etc. som äter av minnet och sinkar burken? Jag erkänner att jag är en sån som öser in program när jag letar efter något eller så vill man ha vissa applikationer som rullar i bakgrunden och sen hänger sig datorn när den på allt detta ska köra Ligthroom och CS4.
Jag har flera gånger varit på väg att kasta ut PC:n men plånboken säger tyvärr nej till en Mac i 24 000 kronorsklassen och inte ens då får man tyvärr det man helst vill ha.
Lösningen kanske skulle vara en fet stationär PC som man har som endast bildbehandlings dator och sen har man det gamla bärbara som lek dator, men jag vet hur det blir. Man vill ladda ner något från nätet, jag ska bara testa det här, eller varför ladda ner med gamla datorn när man har en ny etc.
Som ni hör så behöver jag också råd. Hjälp!
Det stora problemet är att datorn inte orkar dra både LR o CS4 samtidigt, trotts 4GB i ramen.

/Niklas

Decimera betyder minska i antal enl. Sv Akademins ordlista och Svensk Ordbok ( inte nödvändigtvis nånting med tionde ) så det var inte rätt ord ebermark valde men du förstod nog vad Ebermark menade.

Så vad har jag för alternativ när det gäller Mac?
Mac Mini; Ingår det en fru också? Kanske en sån där söt som nynnar när hon står i köket ( eller vad det var uppfinnaren i Lorry sökte)

Mac Pro; Känns dyrt för en amatörfotograf som jag.

Kanske ska tillägga att jag inte är helt positiv till allt Apple gör, även om jag tänker köpa en Mac.

Till exempel har chassit till de vita Macbookarna varit av dålig kvalitet med sprickor och missfärgningar som ofta dyker upp efter ett tag.

Jag tycker även att Apple är väldigt snåla med garantier och support (d.v.s om man inte köper till Apple Care). 90 dagars telefonsupport och ett års "begränsad" garanti är uselt.

Deras Macbook Pro's har dragit med svåra värmeproblem under lång tid. Kanske har det blivit bättre med de nya unibody-datorerna.

Med det sagt tycker jag fortfarande att de gör riktigt bra grejer.

Det är fina, men något som också stör är att de inte stödjer vanlig enkel HDMI som i strortsett är standard i PC-världen.Så vill man skicka sin digitala bildsignal någonstans så får man använda Macs DVI utgång (där man inte får med ljudet ut), men inte nog med det man tvingas köpa Mac egna lilla adapter (från mini dvi till vanlig dvi). Kanske inte till några störrekostnader, men ändå. Mac har ju faktiskt ev väldigt trogen kundkrets(jag har aldrig hört någon som gått från Mac till PC), så varför är man då så snål att man ska mjölka ur ännu mer av dem? Inte nog med det. Man får ju släp amed den där adaptern också om man skall ta med datorn och spela upp någonting hos sin polare eller på jobb etc. Trist.

Men i7 stöder väl inte multiprocessor? och i ditt exempel har du ju dubbla QuadCore på macen. Dessutom så är det ju de minnen som passar du får ingen prestandaökning bara för att du stoppar i snabbare minnen. Minnena i MacPron är ju däremot ECC och det har ju inte i7 stöd för.

Hur som helst så går ju alla vanliga pc bort då man inte kan köra OSX på dem. Och ja jag vet att man kan göra en sk hackintosh.

M

i7 stödjer multi processor, det är bara det att de ej kallas i7 längre i de fallen. Då går de inom workstation namnet Xeon som Intel kallas sina "arbetsprollar".
Nya Mac Pro exempelvis, har dubbla Nehalem processorer i sig.

ECC är heller inget som höjer prestandan något nämnvärt, det är en funktion som oftast finns på servrar och dylikt. Funktionen är till för att hitta och korrigera fel lättare och mer noggrant än i minnen utan ECC funktionen.
Hur pass bra de funkar kan jag ej svara på.

Att du sedan tycker att OSX är bättre än Vista/XP är ju något helt subjektivt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar