Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med TV mode, 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

kejtapilar

Ny medlem
Hej!
När jag ställer in kameran på Tv och en kort slutartid t ex 1/4000, så blir resultatet kolsvart. Bilderna blir alldeles jätte mörka och vad är då felet? Vad är det som jag har missat?
Till och med i dagsljus blir dom kolsvarta =/
 
1/4000 är snabbt... om det blir mörkt så betyder det ju att tiden är för snabb i förhållande till ljusmängden. Du har ju en ljusmätare i kameran som visar när exponeringen är korrekt. Titta på den.
 
Kan tänka mig att bländarvärdet blinkar i sökaren, vilket innebär att objektivet inte kan ställa in en större bländare, vilket ledar till att för lite ljus kommer in kameran och det leder till kraftigt underexponerade bilder.

Åtgärd välj en längre slutartid eller öka känsligheten (ISO-talet) eller anskaffa ett objektiv med större största bländare.
 
Hej!

Jag tror att övriga inlägg i tråden ger dig en bra fingervisning om vad problemet är.

Du har nu valt att ge dig in i en hobby som jag tror du kommer att ha mycket glädje av framöver, foto är skitkul!

Ju mer man lär sig, desto roligare blir det och desto mer kan man experimentera. Jag vill därför ge dig ett tips att läsa lite i FS fotoskola . Lägg några minuter på det, du får många tips som du kommer att ha nytta av. Artiklarna är korta, pedagogiska och lättlästa.

Det specifika problem du nu stött på kan du t.ex. läsa om i den första artikeln . En bit ner i den hittar du ett avsnitt om exponering.

Lycka till med dig nya kamera, som du kommer att få mycket glädje av ju mer du behärskar den.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.