Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man ha presskort för att komma längst fram.

Produkter
(logga in för att koppla)
har mailat pressansvarig på GotEvent. oCh hon sa att alla som ska fota på deras arenor MÅSTE ha presskort. och för att få presskort måste du typ vara medlem i fri media eller SJF. men för att bli medlem måste du har varit aktiv i viss antala tid. och ha tjänat visst antal pengar inom journalistik. låter som att dom bara försöker görad et svårare och svårare.
 
Undrar om dom skulle neka en fotograf utan presskort om det var någon större blaska som stog bakom dom för gigget. Det tror inte jag. Men har man ingetdera är det nog körigt.
 
spideer skrev:
har mailat pressansvarig på GotEvent. oCh hon sa att alla som ska fota på deras arenor MÅSTE ha presskort....
Du tror inte att du har missuppfattat det och att det är GoEvents eget passerkort/speciellt utfärdat av dem efter ansökan som du måste ha?
 
spideer skrev:
nej tror inte det. man måste vara "aktiv" fotograf enligt henne. men rätta mig om jag har fel.
Det måste du nog eller iaf ha ett bra skäl som kan bevilja ansökan om att få fota där av dem. Sedan utfärdar nog de ett särskilt bevis för den grejen skulle jag tro. Jag tvivlar alltså på att det är t e x SFF-utfärdade presskort de kräver..
 
Man måste inte ha presskort men en välsmord mun och en bra framförhållning. Kontakta konsertchefen och tala om vad du har för avsikt med dina bilder. Jag har en hemsida artistfoto.se
och jag kontaktar oxå skivbolagen för acreditering. Med tiden lär man känna en massa folk och då går det alltid lättare. Numera har jag inga stora problem men man måste jobba mycket på sina kontakter för att klara sig utan pressleg.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Man måste inte ha presskort men en välsmord mun och en bra framförhållning. Kontakta konsertchefen och tala om vad du har för avsikt med dina bilder. Jag har en hemsida artistfoto.se
och jag kontaktar oxå skivbolagen för acreditering. Med tiden lär man känna en massa folk och då går det alltid lättare. Numera har jag inga stora problem men man måste jobba mycket på sina kontakter för att klara sig utan pressleg.

Precis. Många olika tillfällen man egentligen behöver
ha papper på vad/vem/varför (tänker utanför fotoämnet nu) men vet man rutinerna och snacket så funkar det ofta.

På gott och ont (inte alltid folk ska ha tillgång till det de får tillgång till...)
 
Hej.
Jag ska foto på skid sm i hudiksvall.
Jag kunde röra mig som en pressfotograf vid spåret.
Nu är det bara två dagar kvar.
Och det är lite försent att be om presskreditering.
Det skulle vara bra att ha ett kort om halsen om en vakt "funktionär" frågar om jag har pressleg.
Kan ni hjälpa mig?
Snälla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.