joand
Aktiv medlem
Högre upplösning? Många fnyser, men det finns många fall där optiken fortfande är begränsande.elbe skrev:
En nackdel jag kan se är priset men när blir det en fördel?
Nej, jag tycker nog att vissa dörrar här är både stängda och låsta med sjutillhållarlås. Myten att det finns en direkt koppling mellan pixelstorlek och brus/dynamik är *mycket* spridd, och den bygger på direkta missuppfattningar. Se bara citaten från Lars Kjellberg i den här diskussionen där han säger "Det är enkelt att inse att den enda vägen till riktigt hög bildkvalitet går via stora sensorpixlar."
Jag tror att du slår in lite öppna dörrar här
Det finns garanterat kopplingar mellan pixelstorlek och alla möjliga sensorparametrar beroende på tillverkningstekniska problem som ingen av oss har någon aning om. Det protesterar jag inte mot. Det som gör mig trött är det eviga trumpetandet om det skadliga med megapixel-racet, eftersom detta trumpetande grundar sig i stora missförstånd. Dessa missförstånd tenderar att ta över diskussioner och omöjliggör för icke-tekniska personer att utvärdera nya kameror på ett vettigt sätt. De tror ju att många mexapixlar är skadligt. Varje gång en ny kameramodell kommer ut skriks det i alla forum "Men har Canon ökat megapixlarna IGEN!? Är de helt dumma i huvet eller? Vi vill ha BRA kameror med STORA pixlar" etc etc etc, och så tror alla som läser det att det är sant. Sånt ska inte stå oemotsagt.