elbe skrev:
Hej Lennart!
Vad händer om du skriver ut ointerpolerade bilder? När ser du skillnad? Vid utskrifter motsvarande A3, A2, A1, A0 eller måste man gå ännu högre?
/Leif
Hej själv!
Sitter oxå med GPRS (låter som förkortning av någon obotlig sjukdom)
Först o främst är pixelbeepande underlägset utskrifter när det verkliga resultatet ska bedömas. Men skärmtittandet ger en hyfsad fingervisning.
När det gäller brus och ointerpolerade bilder märks det redan vid A3+ och iso 1600 faktiskt.
Vid iso 3200 märks det redan vid A4 (Jag har bara gjort utsnitt som motsvarar de nämnda formaten, vilket nog accentuerar skillnaden eftersom utsnitt betraktas på närmre håll än ett A3+).
Jag vill väldigt gärna att min 1DsMkII ska vara bra på höga iso, men jag kan inte med gott samvete säga att den är speciellt rolig över iso 800 jämfört med Nikon D3. Däremot står den sig bra jämfört med alla andra kameror, men den som aldrig kört en D3 på högre iso har nog svårt att föreställa sig skillnaden. Kör man 1DsMkII mot D3:ans föregångare D2Xs så tycker man att Canonen är ett under av brusfrihet vid högre iso. Sedan beror det på hur "känslig" man är för L- eller F-brus
Snackar vi lågiso så är 1DsMkII:s 4,5 mp "extra" inte så väldigt utslagsgivande. Det var ju redan svårt att se skillnad på lågiso mellan 5D och 1DsMkII när det kom till valör- och detaljåtergivning. 5D har ju ungefär lika många pixlar som D3 så jag är inte förvånad.
Men bottomlinen blir: Printa ut istället för att pixelbeepa när det gäller bedömning av brus.
Mvh/Lennart
PS. Jag ska skriva ut hela A3+, när jag skaffat mer bläck. Cyanet är slut nu, nämligen. Så jag får bli dig ett komplett svar skyldig. DS