Teoretiskt är stackning eller medelvärdesbildning det samma som binning. Jag är dock övertygad om att det är skillnad i praktiken gällande hur det skall utföras. Stackning är enkelt att visa. Ännu har vi inte sett något exempel på fungerande binning (=som ger extra ljuskänslighet).
Läs gärna om Dalsas/PhaseOnes nya sensor till P65+
http://www.phaseone.com. Mycket intressant. Tyvärr går det inte att få ut något av gubbarna på PhaseOne om hur det verkligen förhåller sig. Det hör till saken att PhaseOne haft en binningslösnings tidigare och det var en katastrof.
I pressreleasen om den nya sensorn står det så här:
-- Scaleable pixel and file size
-- Higher sensitivity & dynamic range
-- Increased flexibility for operation and capture
-- Improved capture rate
"Scaleable pixel and file size + higher sentivity & DR" kan inte betyda något annat än pixelbinning. Och jag är övertygad om att det är en hårdvarulösning som kommer senare. Det går nämligen inte att utföra detta mjukvarumässigt. Om det hade gått så hade de redan gjort det.
Den nya Dalsasensorn – som tillhör PhaseOne – har imponerande 12,5 stegs DR. Det betyder att de minskat bruset avsevärt jämfört med motsvarande sensorer tidigare. Den funkar mellan 50 och 800 ISO; med löfte om ytterligare förbättrad ljuskänslighet och DR senare.
Det skulle vara väldigt intressant att få reda på Well Capacity och readout noise för denna sensor.
Kodak har angett well capacity för sin 39 MP-sensor till 60 000 elektroner. Om vi utgår från samma värde så innebär det att man skall reducera bruset till 10 elektroner för att få 12,5 steg.
Bruset för Kodaks 39 MP är 16. Det motsvarar 11,9 steg.
Med ett ISO-spann på 50-800 ger detta 8,5 stegs DR per ISO-utsnitt. Och sedan ytterligare ett steg med binning (1600).
Jag älskar teknologiska landvinningar!