photodo
Aktiv medlem
Fantastiskt! Jag är mycket imponerad.joand skrev:
ag drar alltså slutsatsen att det är bruset som begränsar dynamiken, och att medelvärdesbildning (t.ex. binning) av pixlar fungerar för att minska bruset och öka dynamiken.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fantastiskt! Jag är mycket imponerad.joand skrev:
ag drar alltså slutsatsen att det är bruset som begränsar dynamiken, och att medelvärdesbildning (t.ex. binning) av pixlar fungerar för att minska bruset och öka dynamiken.
Nu har jag försökt efterlikna ditt experiment John, dock inte med 900 exponeringar. Bara en parentes: 1024 exponeringar motsvarar 5 bitars ökad DR.joand skrev:
Frågan är alltså: Med små pixlar med mycket brus och lite signal, går det att öka dynamiken med medelvärdesbildning t.ex. i Photoshop?
Nej, jag körde råformat. Jpeg hade gått snabbare, men jag var orolig för att tappa information.photodo skrev:
Nu har jag försökt efterlikna ditt experiment John, dock inte med 900 exponeringar. Bara en parentes: 1024 exponeringar motsvarar 5 bitars ökad DR.
Hur gjorde du? Hur gör man medelvärde mellan bilder i Photoshop? Jag provade ett program som heter Image Stacker, men det funkar inget vidare.
Använde du jpeg direkt ur kameran? Jag provade med 16 bit tiff, men det klarade inte programmet.
Jag undrar om det går med en dark frame. De där programmen är gjorda för väldigt långa exponeringar, och då blir det statiska bruset i en enda bild ganska framträdande. I vårt fall har vi korta exponeringar och nästan inget statiskt brus. Istället har vi väldigt mycket slumpmässigt brus. Om man subtraherar samma dark frame från alla bilder så inbillar jag mig att det slumpmässiga bruset i den kommer att synas väldigt tydligt i slutresultatet eftersom det kommer att förstärkas vid medelvärdesbildningen. Men du kan ju prova.photodo skrev:
Man borde komma långt med en dark frame eftersom det är den statiska brusbilden som skall subtraheras.
photodo skrev:
Den binning vi dagligen utför genom att förminska bilden eller flytta den längre bort (minska avbildningsskalan) fungerar utmärkt för brusreducering. Däremot tillför den inget i form av utökat DR och möjlighet till utnyttjande av högre ISO.
Jag tror att det krävs binning på ett tidigare stadium för att den statistiska brusreduceringen dessutom skall tillföra ett användbart utökat DR. Förmodligen krävs en matris av 16 pixlar som binnas till 4. Vi har då reducerat 8 gröna pixlar till 2, 4 blå till 1 och 4 röda till 1 pixel med en bit högre DR. Jag tror att detta bör ske innan den ISO-anpassande förstärkningen av signalen.
En kamera med väldigt många små pixlar har vid full upplösning ett visst högsta ISO som bland annat baseras på de individuella pixlarnas DR. Denna kamera skulle kunna ha ett ett steg högre valbart ISO som option, men då med upplösningen reducerad till 25%. När detta höga ISO väljs, sker en hårdvarubinning innan signalen för varje pixel förstärks för att kompensera den lägre exponeringsnivån.
Alla teoretiskt och/eller praktiskt verifierade invändningar mot denna hypotes mottages vänligt men bestämt.
Om vi pratar om dynamik per pixel, ja. Om man tar bort bruset genom att medelvärdesbilda intill-liggande pixlar eller samma pixel från flera fotograferingstillfällen spelar ingen roll.elbe skrev:
En fråga John. Stackning och binning är de samma sak?
/Leif