Jag undrar en sak.
Varför har Kodak denna anmärkning i sin text , för att behålla DR: 'Don't take anything away that we already have,' particularly in terms of dynamic range."
Going to a smaller pixel you get less signal so, to retain dynamic range, we need to drop noise."
Varför denna formulering, det kvitttar väl om det är 39 eller 50mpixel, sensorytan är ju densamma ,enligt tidigare resonemang
Kodak säger att de lyckades med detta genom att förbättra utläsningen bla med 4 kanaler istället för två.. Behålla DR.
http://www.dpreview.com/news/0807/08070902Kodaksensor.asp
Min fråga blir: Varför kunde de då inte behålla den gamla 39Mpix teknologin, dvs bara göra pixeln något mindre eftersom pixlarna från 50Mpix bakstycket är fler . Sensorns ytan är ju i båda fallen lika stor, enda skilnaden är att det är fler pixlar.(att det finns svårigheter med readout noise förstår jag)
Den andra funderingen är: Varför 50Mpixel? Hur mycket upplösning klarar objektiven? I Malmö sa Christian Poulsen då Vad för Imacon till mig att när man har passerat 40 mpixel så behövs det inget aa-filter för då har sensorns upplösning passerat objektivens.
Är dessa siffror reviderade, är optiken från Fuji så mycket bättre än de Zeissobjektiv han då referade till ?
OBS kan vi kanske föra diskussionen framåt istället för att kasta sand , frågan är komplex och jag vill gärna förstå.