Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
joand skrev:
Jag talar enbart om binning i mjukvara. Binning av fyra pixlar på detta sätt ökar DR med en bit per pixel. Att en fyrdubbling av pixelytan skulle ge två bitar högre DR tror jag inte på. Jag skulle gärna vilja veta var du har fått det ifrån.
En yta kan bära exempelvis 16 000 elektroner. Dubbla ytan och den kan bära 32 000 elektroner = 1 steg = 1 bit. Fyrdubbla ytan och den kan bära 62 000 elektroner = 2 bitar.
 
photodo skrev:
En yta kan bära exempelvis 16 000 elektroner. Dubbla ytan och den kan bära 32 000 elektroner = 1 steg = 1 bit. Fyrdubbla ytan och den kan bära 62 000 elektroner = 2 bitar.
Sorry, det håller inte. Du har inte tagit hänsyn till den andra änden, nämligen bruset.
 
macrobild skrev:
Sten-Åke . jag frågade dig tidigare har du tagit samma motiv med de två Sony kamerorna du hänvisar till och jämfört höga iso?.
Även om de till synes är lika i sin konstruktion och där den ena har flera pixlar så kan resultatet skilja rejält i detaljnivå när man studerar bilderna.
Jag har funnit ett antal gånger att verkligheten inte alltid stämmer överens med andras mätningar.

Jag kommer därför testa de två Sony CCD kamerorna praktiskt mot varandra och se vilket resultat dessa två uppvisar, dvs om jag har turen att Mattssons Foto har de två inne.

Även om du antar att de båda är ungefär uppbyggda på samma sätt så vet du ingenting om inlagd brusreducering i den enskilda kameran som även påverkar raw, hur Sony påverkar jpg och brusreducerar olika har Askey redovisat.

Nej jag har inte tillgång till båda modellerna. Det är ju kanon om man kan få en jämförelse kvalitativt också och ställa det mot den kvantitativa bilden.

Jo jag vet en del om hur det ser ut just genom att studera bruskurvorna för kamerorna. Men lika lite som dig vet jag varför kurvorna ser ut som de gör. Dessa är nästan identiska. Du kan kan knappt skilja dem okulärt åt i DIWA-diagrammen. Därför bad jag dig kolla dessa. Dessa två kamerors kurvor avviker från A700 men är sins emellan väldigt lika, ja nästan identiska. Min fråga är om det är ett rimligt antagande att logiken är lika när det ser ut som det gör. Är det det så menar jag att man kanske kan koncentrera sig på skillanderna i mätresultat om RAW-datat är detsamma och den tillämpade logiken också är identisk (om den nu är det). Målet är ju att kunna isolera skillnadrna bara till antalet pixlar på sensorytan och storleken på dessa.

Tack för ditt intresse!
 
photodo skrev:
Tack! Du är ursäktad.
Jag har känt Mikael Risedal sedan 1970-talet. Mikael ringer ofta och frågar när det är något som är oklart. Tyvärr blir jag lite väl indragen i dessa diskussioner när jag blir citerad eller får läsa omdömen om mig själv som jag aldrig skulle skriva själv. Jag föredrar att att mina inlägg står för sig själv. Överdriven inblandning i Risedals kommentarer undanbedes.

Ska låta bli det men för mig satt ni tidigare ihop som fyrtornet och släpvagnen.
 
elbe skrev:
Jag har tittat på dina beräkningar. Helt OK vid jpeg där kamerorna är inställda till förutbestämda resultat och att A200 och A350D ger så lika resultat är helt naturligt eftersom Sony gjort dessa val...redan.

Det skiljer inte mycket mellen olika kameratillverkare heller för att alla har i stort sett samma syn på hur konsumenten vill att en färdig bild direkt ur kameran ska se ut.

Risedals tester här på FS säger mycket mer om en kameras kapacitet för den som vill plocka ut det som går ur sin kamera bildmässigt.

Tack! Tror du att man kan dra slutsatsen att logiken i dessa kameror är identisk om kurvorna är identiska? Om inte i så fall varför?

Ser fram emot Risedals rådbråkning av kamerorna.
 
elbe skrev:
Intressant kanske. Men är den relevant i sammanhanget? Martinez verkar dessutom tvekande...
Kurvan är synnerligen relevant för den här debatten.

Det vanligaste argumentet mot små pixlar är att de har mindre dynamik per pixel, men jag tror vi har passerat det stadiet i den här debatten nu. Det påverkar inte bilden, av rent matematiska orsaker.

Nästa argument är att man får sämre fill-factor med mindre pixlar. Titta på bilden jag länkade till. Den heldragna kurvan visar en teoretisk modell där pixelstorleken inte har någon inverkan alls. Om större pixlar hade bättre fill-factor så skulle de stora pixlarna ligga över kurvan, och de små under. Tycker du inte att det ser ut att vara tvärt om? Intressant, eller hur?
 
joand skrev:
Kurvan är synnerligen relevant för den här debatten.

Det vanligaste argumentet mot små pixlar är att de har mindre dynamik per pixel, men jag tror vi har passerat det stadiet i den här debatten nu. Det påverkar inte bilden, av rent matematiska orsaker.

Nästa argument är att man får sämre fill-factor med mindre pixlar. Titta på bilden jag länkade till. Den heldragna kurvan visar en teoretisk modell där pixelstorleken inte har någon inverkan alls. Om större pixlar hade bättre fill-factor så skulle de stora pixlarna ligga över kurvan, och de små under. Tycker du inte att det ser ut att vara tvärt om? Intressant, eller hur?

Full well = basiso...eller? Där har jag tidigare skrivit att det troligen är svårt att se skillnader. Högre iso?
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Tack! Tror du att man kan dra slutsatsen att logiken i dessa kameror är identisk om kurvorna är identiska? Om inte i så fall varför?

Ser fram emot Risedals rådbråkning av kamerorna.

Så lika den kan bli med trots allt olika sensortyper.

Jämför du Canons olika modeller så hittar du nog samma ungefärliga överenstämmelse vid Diwas tester.

En kameras kapacitet på DR upp mot 11-12 steg kan vara bra att utnyttja när man vill plocka in något från "kanterna" till de mer normala slutresultatet på runt 8 steg.
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
Full well = basiso...eller? Där har jag tidigare skrivit att det troligen är svårt att se skillnader. Högre iso?
Bilden säger något om hur effektivt sensorytan utnyttjas. Denna skillnad i utnyttjandegrad lär märkas även på höga ISO. Bilden säger inget om andra faktorer, t.ex. brus. Bilden är därför bara ett motargument mot "mindre pixlar leder till sämre fillfactor".
 
Utan att förstå vad ni pratar om är jag förbluffad över hur denna fråga kan ha så många parametrar och vara tolkningsbar ur så många aspekter. Vanligtvis så är fysik vetenskapligt bevisad och då definitiv.

Detta börjar närma sig HiFi-kabeldiskussioner som ligger på gränslandet till en annan dimension av fysikalisk verklighet...

Det är inte så att den större sensorn genererar ett annorlunda elektromagnetiskt fält som påverkar brusnivåerna och att man måste ta hänsyn till detta i diskussionen också? ;)
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Nej jag har inte tillgång till båda modellerna. Det är ju kanon om man kan få en jämförelse kvalitativt också och ställa det mot den kvantitativa bilden.

Jo jag vet en del om hur det ser ut just genom att studera bruskurvorna för kamerorna. Men lika lite som dig vet jag varför kurvorna ser ut som de gör. Dessa är nästan identiska. Du kan kan knappt skilja dem okulärt åt i DIWA-diagrammen. Därför bad jag dig kolla dessa. Dessa två kamerors kurvor avviker från A700 men är sins emellan väldigt lika, ja nästan identiska. Min fråga är om det är ett rimligt antagande att logiken är lika när det ser ut som det gör. Är det det så menar jag att man kanske kan koncentrera sig på skillanderna i mätresultat om RAW-datat är detsamma och den tillämpade logiken också är identisk (om den nu är det). Målet är ju att kunna isolera skillnadrna bara till antalet pixlar på sensorytan och storleken på dessa.

Tack för ditt intresse!

som jag sa tidigare, andras mätningar stämmer inte alltid överens med de resultat jag har fått vid mina jämförelser, ett exempel är K20d brusbild/detaljnivå i jämförelse med 40d .Oavsett vad Pentax säger eller medlemmar på fotosidan vill att kameran ska prestera så presterar inte kameran så som den jämförande kameran 40d i högre iso vilket ses främst i 1600iso och 3200iso.

Efter att ha läst igenom http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#pixelsize så skall jag i framtiden formulera mig annorlunda

Är det DR i högre iso, bättre detaljnivå, lägre brus som eftersträvas så är en stor pixel att föredra.Om man inte binder ihop 4 små pixlar genom pixel binning.Hur det resultatet blir har jag aldrig provat eller jämfört i praktiken.
Now the comparison substantially favors the big-pixel DSLR, even when the figures are referred to fixed spatial scale, and the relative ISO calibration is accounted for.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Now the comparison substantially favors the big-pixel DSLR, even when the figures are referred to fixed spatial scale, and the relative ISO calibration is accounted for.
Det finns en bra teori till att det är så, och det är inte kopplat till pixelstorlek.

Kameror med små sensorer är helt enkelt inte optimerade för höga ISO. Det kräver flera transistorer per pixel, och eftersom små sensorer redan har så dåliga egenskaper på låga ISO så vill man inte offra något där, och bruset vid höga ISO skulle ändå inte bli användbart. Detta beror alltså på *sensorstorleken*, inte pixelstorleken.

Nu är det också så att det är hos de små sensorerna man hittar de små pixlarna. Alltså ser vi en korrelation mellan dåliga hög-ISO-egenskaper och små pixlar. Det är ett rent designval.
 
Små kameror brukar oftast ha ccd (än så länge), inte cmos.Även Canon använder ccd , Canon som är en framstående cmos tillverkare har ccd i G9 som exempel.. En förklaring är kanske svårigheten att tråckla in fler transistorer på den lilla cmosytan, kan en större pixel därför ha fördelar?
 
macrobild skrev:
Små kameror brukar oftast ha ccd än så länge, inte cmos.Även Canon använder ccd som är en framstående cmos tillverkare, G9 som exempel.. En förklaring är kanske svårigheten att tråckla in fler transistorer på cmosytan, kan en större pixel därför ha fördelar?
Jag vet inte. Det är möjligt, även om jag tror att påverkan i så fall är liten i sammanhanget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.