macrobild skrev:
Clark beskriver elektroner per ytenhet så här:
For current technology of CCD and CMOS sensors, the full well capacities run about 800 to 1600 electrons per square micron. These values haven't changed much on over twenty years of sensor development.
Det verkar ju troligt eftersom de ju fortfarande tillverkas i samma material (samma dielektricitetskonstant) och lagrar elektroner som ju stöter bort varandra och därför inte fördelas jämt i en volym som regnvatten gör.
The setting of ISO implies that cameras with different size pixel collect the same amount of light per unit time for a given f/ratio. That is incorrect (see the section on f/ratio myth below).
Helt rätt, självklart beror ljusinsläppet på ingångspupillens absoluta diameter och inte på det närmast heliga relativa bländartalet. Det relativa bländartalet anger bara vinklarna mot optiska axeln för de ljusstrålarna som passerat bländarens periferi när de lämnar objektivet. Det är alltså en egenskap INUTI kameran efter att ljuset redan är insamlat.
The ISO definition relates to the fraction of light relative to the full well capacity, not the total light collected.
ISO-definitionen för sensorer har jag inte tillgång till så den kan jag inte uttala mig om. Den borde dock mäta gråtonsrespons/ljusintensitet, d v s gråtonsrespons*sensoryta/ljusmängd, men som sagt vet jag inte hur de kan tänkas ha trasslat till det
For a given f/ratio and exposure time, a camera with larger pixels collects more photons.
Nej, är belysningen, slutartiden och det effektiva relativa bländartalen konstant så är ljusintensiteten (ljusmängden/sensoryta) på sensorn densamma. Hur stor andel av detta ljus som sedan registreras beror på fyllnadsfaktorn gånger fotonverkningsgraden och de egenskaperna behöver inte ha något samband med pixelstorlekarna (KAN ha det, men BEHÖVER inte)
Jag tycker dessutom att alla som är intresserade om pixelstorleken betyder något skall läsa detta dokument. http://isl.stanford.edu/~abbas/group/papers_and_pub/pixelsize.pdf
Dokumentet i sig verkar vederhäftigt men det har ju hänt en del vad gäller just fyllnadsfaktorerna på senare år så jag undrar om uppgifterna är relevanta längre. Även om de är det så kommer de ju fram till en optimal storlek på 4,5 μm redan med 180 nm-teknik. Hittade för övrigt ingenting om mikrolinser och AA-filter vilket ju verkar lite konstigt.
För övrigt kan man nämna att multiskanning ju bygger på samma statistiska princip och det är väl ingen som förnekar att den typen av sammanslagning ger mindre brus. Orsaken är även här att signalen ökar proportionellt mot antalet skanningar medan bruset bara ökar mot roten ur antalet.
Man kan ju också använda antalet stavar i ögonen som ett lite mer tveksamt argument