Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Önskar en God Jul till er alla. Tar tåget till Helsingborg idag. Skall hälsa på svärmor. Tar med mig den mindre Sony W5. KM5d får vila sig hemma. Tänker på Lennarts objektivtester 3 st på raken som krånglar. och inte så billiga eller. Mycke jobbigt att få sådana optiker. Börjar det att slarvas hos tillverkarna. Läste varningarna om Kameraexperten, inte kul det eller. Ja som sagt det blir datafritt en vecka nu. skall bli spännade att se var debatten ligger om en vecka. Hoppas den gode StenÅke håller iso-ställningarna i shack. God Jul Önskar. Bengt.

Har länge undrat varför ens bättre hälfts mamma på svenska kallas svärmor, men min svärmor gör i alla fall inte skäl för namnet.

Krånglet med optikerna är förvisso lite retliga när man testar, men i 2 av fallen så rör det sig om skillnader gemene man inte tänker vidare mycket på vid ren praktisk fotografering. M a o har det nog alltid varit för stora toleranser hos objektivtillverkarna. Felen märks bara lättare nu när man går på djupet och nagelfar varenda avvikelse. Förr handlade det nog mest om bara skärpa och distorsion.

Varningarna om Kameraexperten är synnerligen befogade. Känner några som i slitet av november beställde och förskottsbetalade. Tillsammans kom de upp till drygt 51.000:- och uteblivna leveranser. Obesvarade mail, orderbekräftelser som kom med kolli-id med Postens logga. När de ringde kundtjäsnt på posten fanns inte försändelserna där fysiskt utan hade bara föraviserats. Massor av andra människor klagade i sina omdömen på Prisjakt.
I näst sista numret av FOTO hade företaget 3 helsidesannonser. Konstigt för det annonsutrymmet är inte billigt. Svindleri eller uteblivna leveranser till företaget? Svårt att veta. Samtliga jag kännner fick sina pengar tillbaks efetrsom de på ett tidigt stadium misstänkte att något inte stod rätt till och annulerade sina order o krävde återbetalning. Nu har det blivit polissak.

Men Kameraexperten kanske försökte göra en välgärning genom att befria kunderna från besvikelsen att få optiker och kameror som inte höll specarna:)

Nej, allvarligt talat så får vi väl se vad som framkommer under polisutredningen.

God Jul Bengt!

Lennart
 
Ursäkta en okunnig. Färre pixlar ger mindre brus vid höga iso. Om man har en högpixelkamera typ eos 5d mark II och vill knäppa kort i dåliga ljusförhållanden. kan man då "sänka" upplösningen i kameran och därmed kunna höja iso utan att få brusigare bilder?

detta låter osannoligt men jag måste fråga.
 
Ursäkta en okunnig. Färre pixlar ger mindre brus vid höga iso.
Antalet pixlar påverkar inte bruset alls.

Om man tillhör de som tycker att det viktigaste att varje pixel har lågt brus (pixel-peepers) vill man ha stora pixlar som kan fånga upp mycket ljus. Den perfekta kameran för dessa fotografer är en kamera med en enda stor pixel. :)

Om man tillhör de som vill ha bilder med lågt brus är det viktigast med en stor sensor som kan fånga upp mycket ljus. Hur många pixlar sensorn har är inte så viktigt.
 
Trampa på du men för f_n häng med i svängarna! Vi vill ha laddnig!!!

Jag tycker att du som organisatör ska reda upp röran som Lennart kommit på! Sen kör vi så iso-toper, din-osaurier, tomtar, troll, masfesor, sjöbodar, ana-log, anal-låg, Lobo Tomi, Säter, pixpolis, sensoritas m.m så hele skiten huker sej i benkerna när vi laddar upp!.. Phu...måste hämta andan...

Du kan väl börja med att FÖRSÖKA dela upp de här i några standardiserade strukturer, även om du får problem men mej - men de är ju högt i tak så...

Sen tycker jag att Lennart tar hand om de praktiska, när han har letat sej ut ur gluggarna och sitt senaste "hang-up".

Själv lägger jag fötterna på bordet i en standardiserad stil och laddar upp för Easy Rider, kvällens kult, med en pava vin tills vidare...eller?

Man kan ladda på många sätt. Undebart med Easy Rider, tack för tipset. Det var länge sen man såg den. Har du sett "Trippen" med Peter Fonda? När han hallusinerade på tvättomaten och snabbstoppade tvättmaskinen, slängde ut alla kläder på golvet för att han trodde sig se en tjej som snurrade runt där inne bland kläderna. Solklart fall för El Lobo! Tjejen som ägde tvätten fattade ingenting och vrålade rakt ut och det var det fler som gjorde på 60-talet. I hörnet av Hornsgatan och Bellmansgatan låg "Primalkafeet" och där kunde de som behövde skrika ut göra det och ta en kopp kaffe efteråt.

Jag vet inte vad man ska säga om objdektivträsket annat än att problemen sönderfaller i flera delar: ett är AF relaterat och ett annat handlar om "felmärkta" objektiv. Frågar du mig så tycker jag AF-problemen är viktigast. Men det är inte som låter sig adminstreras. För det krävs en folklig reaktion. "All makt åt Folke", som man sa på 60-talet, så ordnar nog det mesta sig på lite sikt.
 
Vårt band brukar spela Born to be wild som är ledmotivet till filmen vars titel du stavade fel till: Den heter Iso Rider!

"Bättre en pixel i kameran än att stjälpa stora dass" Var det inte så? Har så svårt att komma ihåg ordspråk. Göta Petter vad hög en blir på T-sprit!

Tack för julhälsningen o bilden, Leif. Bilden visar tydligt att utsikten från paviljongen på Säter är vacker på natten.

Lennart

T-sprit? Vad är det för fel på hårvatten?

När jag bodde vid Zinkensdamm på Söder i Stockholm för ett antal år sedan så kom det in en kille och frågade efter hårvatten när jag var i näröppetbutiken i korsningen av Brännkyrkagatan/Hornsgatan. Den lätt bedagade expediten svarade blaserat och uttråkat: "Ahhh assåå, du kan allti kolla om du hitta nåt på hyllan däborta - om dente e urdrucket redan alltihopa!"

God Jul på er allihopa, Lennart, Leif Bengt och Mikael och alla andra också!
 
Ja de tror jag f_n de efter att ha sett den igen! Iso Raider...
Tyvärr så var min tid inte MC,. De var dmer essa jänkare som nu jånkarna nu själva får bära på sina axlar. Brass var heller inget vidare, men HB och öl gick ner i massor... Roligt att se dessa tider igen!

Tackar för att du tyckte bilden var bra! Men f_n!..Är det som du säger så har jag för helv__te hispan i ryggan!.. Nu jag börjar förstå vem som tog bilden... De måste ju vara den där djä__la Lobo Tomi som hänger med som ett plåster på låren... Inte mina...utan pöket på "skoterpallen"!..Hmm... Får nog göra mej av me den där "fesan"...

Tore Skogis funkar klockrent men även "skepp ohoj"...eller va de nu var....eller hette han Evert?.. Eller...eller..

Nä nu så får det räcka för dom här fingrarna börjar dansa sin egen lilla tangostorfiskarvals på bordet. Snälla! Fixa in det här på tråden på tråden igen du som har talangen. Själv ska jag ägna morgondagen åt morgondagens dansband, Larz Kristerz....eller var det das band?... Eller...eller...eller...

Äh.. Sten-Åke...Trampa på nu!.. De börjar sina här... .. .

Jänkare? Två ton skrot och trumbromsar! Kommer ihåg att raggarna ratade brasset lite yrvaket när det kom: "Ah vaffan brass blir man väl inte full på", sa man och köpte ut en Explorer istället.

Roligt att se dessa tider igen? Jag säger bara Rosengård det är ren deja vu! Varför slår ni sönder Rosengård frågar reportern. "Vi har ju ingen lokal jöh!", ekar svaret. Det var ju precis som när raggarna fick ett gammalt slott utanför Stockholm, efter att ha tjatat ett bra tag. Sen brände dom ner slottet. Ulveson gjorde parodi på detta. "Varför brände ni ner slottet ni fått?" "Äh vi har ingen lokal", svarar raggaren. Det var lite rörigt vad som var orsakan och verkar i det läget.

Skål och en vit Jul!
 
Önskar en God Jul till er alla. Tar tåget till Helsingborg idag. Skall hälsa på svärmor. Tar med mig den mindre Sony W5. KM5d får vila sig hemma. Tänker på Lennarts objektivtester 3 st på raken som krånglar. och inte så billiga eller. Mycke jobbigt att få sådana optiker. Börjar det att slarvas hos tillverkarna. Läste varningarna om Kameraexperten, inte kul det eller. Ja som sagt det blir datafritt en vecka nu. skall bli spännade att se var debatten ligger om en vecka. Hoppas den gode StenÅke håller iso-ställningarna i shack. God Jul Önskar. Bengt.

Börjar det slarvas hos tillverkarna? Men Bengt, det är ju själva affärsidéen. Har du adrig gjort ett fokustest?

Om det bara blir bra väder och ISO-barerna ligger i gynnsamma positioner, ska jag ta mig en båttur. Det håller i alla fall mig i schack!
 
Jänkare? Två ton skrot och trumbromsar! Kommer ihåg att raggarna ratade brasset lite yrvaket när det kom: "Ah vaffan brass blir man väl inte full på", sa man och köpte ut en Explorer istället.

Roligt att se dessa tider igen? Jag säger bara Rosengård det är ren deja vu! Varför slår ni sönder Rosengård frågar reportern. "Vi har ju ingen lokal jöh!", ekar svaret. Det var ju precis som när raggarna fick ett gammalt slott utanför Stockholm, efter att ha tjatat ett bra tag. Sen brände dom ner slottet. Ulveson gjorde parodi på detta. "Varför brände ni ner slottet ni fått?" "Äh vi har ingen lokal", svarar raggaren. Det var lite rörigt vad som var orsakan och verkar i det läget.

Skål och en vit Jul!

Ja du Sten-Åke! De va tider de! Kommer ihåg en gång, efter en tripp i en Ford 56a genom Svedala, då jag vaknade upp på ett torg i nånstans... Var är jag nu? Efter lite samtal med chaffisen så kom det fram att torget nog låg i Södertälje... Thats my Life in those days.. Och eg inte så långt ifrån nu heller. Bara de att "tripparna" blir liiite nyktrare nu för tiden och inte så ofta...men lika ofta lika galna när det bär iväg...då bär de sos.

Avslutar med en länk och en hälsning till den gamle rockaren i dom små landen med One Night (men för helvete inte me han..)och das band Larz Kristerz...hele Zveriges kultband just nu! Om två månader har alla band glittrande klädsel och spelar den gamla rocken med samma glimt i ögat :) Så klä om nu Lennart! :)))

http://www.youtube.com/watch?v=M6X5-A30tQY

Play it Len!
 
Senast ändrad:
Larz KristerZ

Skitbra , det gick inte att uppfatta ett smack :) Menar du på allvar att det var 'One night with you' redan från början av detta fantastiska klipp?
 
Ja du Sten-Åke! De va tider de! Kommer ihåg en gång, efter en tripp i en Ford 56a genom Svedala, då jag vaknade upp på ett torg i nånstans... Var är jag nu? Efter lite samtal med chaffisen så kom det fram att torget nog låg i Södertälje... Thats my Life in those days.. Och eg inte så långt ifrån nu heller. Bara de att "tripparna" blir liiite nyktrare nu för tiden och inte så ofta...men lika ofta lika galna när det bär iväg...då bär de sos.

Avslutar med en länk och en hälsning till den gamle rockaren i dom små landen med One Night (men för helvete inte me han..)och das band Larz Kristerz...hele Zveriges kultband just nu! Om två månader har alla band glittrande klädsel och spelar den gamla rocken med samma glimt i ögat :) Så klä om nu Lennart! :)))

http://www.youtube.com/watch?v=M6X5-A30tQY

Play it Len!

Påminner mig mer om våra spelningar i Danmark. Vi hamnade på Falster. Generatorn pajade och minibusskrällets generator lade av. Gicka att köra 2 kma. Sedan stopp o alle man ut och skjuta igång-åka 2 km till.
Alla trötta, drack oss knallfulla för att kunna somna i kylan när det blev mörkt och vaknade omgivna av tjurar i någon jäkla hage. Eller när vi tappade delar av motorn efter ett gig i Broby och bröt oss in i en potatiskällare för att sova (21 minus ute). Nåväl vad Gäller Danmarksturnén med ett antal spelningar fick vi skjuta bussfan i princip över hela Själland. Blev tagna av tullen slutligen i Helsingborg som skruvade isär en massa förstärkare för att leta efter brass. Till råga på allt gick bokningsbolaget i konkurs så vi fick inte ut våra gage för spelningarna heller. Those were the days!

Larz-Kristerz. Jo, men helt okej. Jag fortsätter med AC/DC-linjen dock och fortsätter min tripp på Highway to Hell. Kan bilda ett tributeband till AC/DC. Namnet blir Crazy Iso istället. Klädsel: Svarta trikåer eller svart korsett o c-kupor med tomteluva.

Och, Leif det finns ju en gammal Olrog-låt. "Se Sundbyberg och sedan dö, möt båren i Södertälje" Det var väl så den gick. Har hamnat i Sumpan en massa gånger p g a fellegda koner vid ombyggnad av vägen. jag skulle till Alvik Bromma och lyckades komma fel 3ggr samma dag.

Du kan väl hamna fel och hälsa på mig. Ta med Sten-Åke! Ni kan få logi i sjöboden. Förresten, undrar om Anders bränt upp sig själv. Han har inte synts på forumet på länge. Antagligen bara utbränd.

Frid vare med Eder

Lennart af Sjöhagen
 
Ja du Sten-Åke! De va tider de! Kommer ihåg en gång, efter en tripp i en Ford 56a genom Svedala, då jag vaknade upp på ett torg i nånstans... Var är jag nu? Efter lite samtal med chaffisen så kom det fram att torget nog låg i Södertälje... Thats my Life in those days.. Och eg inte så långt ifrån nu heller. Bara de att "tripparna" blir liiite nyktrare nu för tiden och inte så ofta...men lika ofta lika galna när det bär iväg...då bär de sos.

Avslutar med en länk och en hälsning till den gamle rockaren i dom små landen med One Night (men för helvete inte me han..)och das band Larz Kristerz...hele Zveriges kultband just nu! Om två månader har alla band glittrande klädsel och spelar den gamla rocken med samma glimt i ögat :) Så klä om nu Lennart! :)))

http://www.youtube.com/watch?v=M6X5-A30tQY

Play it Len!

Motorsåg och falukorv var ju inte dålig heller. Ska spela den för min farsa som var skogshuggare i unga år.

Det här med dansband är så landet och inget som folk från Stockholm (som nu inte är inflyttade lantisar) överhuvudtaget begriper sig på. Jag invigdes i denna världen när jag gick på flygteknikerskolan i Västerås 1967/68 nångång. På internatet jag bodde fanns 50-60 killar till och alla utom 3 var lantisar från hela landet. De visste allt om den här kulturen och jag var på folkparker i hela mellan-Sverige under de år jag gick på skolan där. Jag bara gapade och fattade ingenting men makalöst kul var det! Stockholmarna i gemen fattar nog inte vad de har missat.
 
Teknikfaktorn

Verkar som om nya Nikon D90 är klart vassare än äldre D300. Senserstorlek och antal pixlar nästan identiska men D90 är lyft ett snäpp i de flesta parametrar som mäts. Bekräftar väl om man så vill det faktum att med befintlig sensorstorlek och antal pixlar så förbättras tekniska prestanda över tiden, vilket även DxO visat.
 
Verkar som om nya Nikon D90 är klart vassare än äldre D300. Senserstorlek och antal pixlar nästan identiska men D90 är lyft ett snäpp i de flesta parametrar som mäts. Bekräftar väl om man så vill det faktum att med befintlig sensorstorlek och antal pixlar så förbättras tekniska prestanda över tiden, vilket även DxO visat.

Men tror du inte mycket av förbättringarna ligger i konstruktionen av den interna mjukvaran mer än i själva sensorn. Eller har jag missförstått dig?

Lennart
 
Men tror du inte mycket av förbättringarna ligger i konstruktionen av den interna mjukvaran mer än i själva sensorn. Eller har jag missförstått dig?

Lennart

För mig är det egentligen egalt om sensorn eller kringsystemen utvecklats. Det är ju ett system vi pratar om. Det kan nog vara både och både i Nikon-fallet och i det som gäller Sony nedan. Det sker ju förbättringar hela tiden av både sonsorer och kringteknik. Kolla på detta jag ramlade på på KM/Sony-siten Dyxum som gäller förbättringar i de CCD-kameror som kommit efter A700.

Det handlar om en teknik Sony tog fram för CCD-sensorer för att förbättra färgåtergivningen. En del förklarar varför Sony A350 ger så pass bra färgåtergivning att en del tycker den är överlägsen både A700 och D300 ex.vis. Det handlar om att man utvecklat RGB-filtret med en färg till som i detta fall är "Cyan" (man pratar om RGBE där E står för "Emerald"=smaragd).

http://www.dpreview.com/news/0307/03071601sonyrgbeccd.asp

Citatet nedan kommer från denna länk: http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=36866&PN=2

"citat1: Originally posted by jvandegr

The a350 has better overall IQ than the a700. I've shot extensively with both and the a700 is only better for reduced high ISO noise, in terms of IQ. The a350 produces sharper images, has better metering, and greater tonality than the a700. In fact, I don't shoot with the a700 anymore because I like the a350's IQ so much more. I'm not saying the a700 is "bad" because it certainly isn't. For the price, the a350 is absolutely unbeatable. slut citat"

Svar på citat 1: "I'd agree. Years ago Sony did the press release on their new RGBE sensor technology for CCD. They claimed significantly reduced (50%) color errors using the Emerald pixels. They said it would be in upcoming cameras. A200,300,350 use this CCD technology."

Svar från jvandegr igen:"Thanks very much for your comment. I've spent the last few hours reading through everything I can find about the RGBE sensor. I've been banging my head against the wall for months, trying to figure out why the images from my a350 sometimes blow away the same shots from my Nikon D300 and even the D3. I assumed it was the Minolta glass, but I've always suspected something else was going on as well. As a relative newcomer to the Alpha line, I hadn't really paid much attention to Sony's sensor announcement back in 2003. So, thanks to your comment, I feel much more confident about saying it's a combination of great Minolta glass and Sony's RGBE sensor. This really is a magical combination and it's giving me color, contrast, and depth that none of my Nikon cameras with even the best glass can touch. "

Alla Sonys A200, A300 och A350 har CCD-sensorer och inte CMOS.

I fallet D90 är det inte exakt samma sensor som i D300. Det är inte exakt lika många pixlar i alla fall (men skillnaden är marginell i alla fall i det avseendet, om än inte i andra)
 
Senast ändrad:
För mig är det egentligen egalt om sensorn eller kringsystemen utvecklats. Det är ju ett system vi pratar om. Det kan nog vara både och både i Nikon-fallet och i det som gäller Sony nedan. Det sker ju förbättringar hela tiden av både sonsorer och kringteknik. Kolla på detta jag ramlade på på KM/Sony-siten Dyxum som gäller förbättringar i de CCD-kameror som kommit efter A700.

Det handlar om en teknik Sony tog fram för CCD-sensorer för att förbättra färgåtergivningen. En del förklarar varför Sony A350 ger så pass bra färgåtergivning att en del tycker den är överlägsen både A700 och D300 ex.vis. Det handlar om att man utvecklat RGB-filtret med en färg till som i detta fall är "Cyan" (man pratar om RGBE där E står för "Emerald"=smaragd).

http://www.dpreview.com/news/0307/03071601sonyrgbeccd.asp

Citatet nedan kommer från denna länk: http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=36866&PN=2

"citat1: Originally posted by jvandegr

The a350 has better overall IQ than the a700. I've shot extensively with both and the a700 is only better for reduced high ISO noise, in terms of IQ. The a350 produces sharper images, has better metering, and greater tonality than the a700. In fact, I don't shoot with the a700 anymore because I like the a350's IQ so much more. I'm not saying the a700 is "bad" because it certainly isn't. For the price, the a350 is absolutely unbeatable. slut citat"

Svar på citat 1: "I'd agree. Years ago Sony did the press release on their new RGBE sensor technology for CCD. They claimed significantly reduced (50%) color errors using the Emerald pixels. They said it would be in upcoming cameras. A200,300,350 use this CCD technology."

Svar från jvandegr igen:"Thanks very much for your comment. I've spent the last few hours reading through everything I can find about the RGBE sensor. I've been banging my head against the wall for months, trying to figure out why the images from my a350 sometimes blow away the same shots from my Nikon D300 and even the D3. I assumed it was the Minolta glass, but I've always suspected something else was going on as well. As a relative newcomer to the Alpha line, I hadn't really paid much attention to Sony's sensor announcement back in 2003. So, thanks to your comment, I feel much more confident about saying it's a combination of great Minolta glass and Sony's RGBE sensor. This really is a magical combination and it's giving me color, contrast, and depth that none of my Nikon cameras with even the best glass can touch. "

Alla Sonys A200, A300 och A350 har CCD-sensorer och inte CMOS.

I fallet D90 är det inte exakt samma sensor som i D300. Det är inte exakt lika många pixlar i alla fall (men skillnaden är marginell i alla fall i det avseendet, om än inte i andra)

Det är iofs egalt för mig också HUR resultatet förbättras. Vet inte om du följer jämförelsetråden 5D och 5DMKII, men någonstans där tycker jag mig ana att sensorutvecklingen inte varit så revolutionerande. Däremot andra faktorer.

Nu har jag personligen länge önskat mig en så "naken" kamera som möjligt, men det är tydligt att en massa parametrar skickas med rawfilen vilket ju hindrar en standardisering av konverterare (vilket jag också önskade mig, men framförallt en standardiserad rawfil). Har alltså förespråkat och trott att mjukvaran kommer att spela en allt större roll. Och det verkar nog som det går åt det hållet.

Samtidigt lite synd: Tyckte det var spännande med Foveonsensorn och Fujis annorlunda sensor på deras S-serie.

Uppenbarligen har 5DMkII väldigt bra intern mjukvara. Vad vi ser hos D90 tror jag också är en förbättrad mjukvara.

Roligt att man på testsajter numera ser allt fler testare hänvisa till DxOMark.

Efter att idag suttit och kollat på många testsajter börjar det bli uppenbart att många dslr ska ha en speciell rawkonverterare för bästa resultat. Och det var inte riktigt så jag ville ha det. Men det verkar fungera. Inte bara vad gället brus utan också DR.

Har förresten blivit riktigt kär i Sony A900. Man lär sig att plocka fram allt mer detaljer ur filerna. Tycker det är den hittills bästa dslr som gjorts vad gäller detaljåtergivning och DR så länge man inte överskrider iso 800. Troligtvis kommer den att bli ännu bättre när/om det kommer en firmwareuppgradering. Dessutom sätter jag värde på att AF är så pricksäker. Liiite långsammare än de andra pixelmonstren men mycket exakt. Fattar inte att Sony halvsabbat A700, bara.

Men om ska ha en kamera som är verkligt allround tror jag i dagsläget att den nya 5DMkII är den kamera som ger tydligast ansikte åt denna tråds ämne.

Lennart
 
Det är iofs egalt för mig också HUR resultatet förbättras. Vet inte om du följer jämförelsetråden 5D och 5DMKII, men någonstans där tycker jag mig ana att sensorutvecklingen inte varit så revolutionerande. Däremot andra faktorer.

Nu har jag personligen länge önskat mig en så "naken" kamera som möjligt, men det är tydligt att en massa parametrar skickas med rawfilen vilket ju hindrar en standardisering av konverterare (vilket jag också önskade mig, men framförallt en standardiserad rawfil). Har alltså förespråkat och trott att mjukvaran kommer att spela en allt större roll. Och det verkar nog som det går åt det hållet.

Samtidigt lite synd: Tyckte det var spännande med Foveonsensorn och Fujis annorlunda sensor på deras S-serie.

Uppenbarligen har 5DMkII väldigt bra intern mjukvara. Vad vi ser hos D90 tror jag också är en förbättrad mjukvara.

Roligt att man på testsajter numera ser allt fler testare hänvisa till DxOMark.

Efter att idag suttit och kollat på många testsajter börjar det bli uppenbart att många dslr ska ha en speciell rawkonverterare för bästa resultat. Och det var inte riktigt så jag ville ha det. Men det verkar fungera. Inte bara vad gället brus utan också DR.

Har förresten blivit riktigt kär i Sony A900. Man lär sig att plocka fram allt mer detaljer ur filerna. Tycker det är den hittills bästa dslr som gjorts vad gäller detaljåtergivning och DR så länge man inte överskrider iso 800. Troligtvis kommer den att bli ännu bättre när/om det kommer en firmwareuppgradering. Dessutom sätter jag värde på att AF är så pricksäker. Liiite långsammare än de andra pixelmonstren men mycket exakt. Fattar inte att Sony halvsabbat A700, bara.

Men om ska ha en kamera som är verkligt allround tror jag i dagsläget att den nya 5DMkII är den kamera som ger tydligast ansikte åt denna tråds ämne.

Lennart

Jo jag har läst lite kring Canon 5D och Mk II jämförelserna också. Den senare verkar ju vara väldigt lyckad. Ser ut som om Canon börjar komma på banan igen.

Kul att du uppskattar A900. Själv gillade jag handhavandet i den kameran och speciellt hur de hanterar bakdisplayen och inställningen av alla parametrar. Zeiss-objektiven är dessutom hysteriskt ljusstarka en del och tillsammans med den sökaren är det en svårslagen kombo + antiskak med FF. Det är det faktiskt ingen annan som fixat hittills.

A700 hanteringen kan tyckas konstig och inte minst prissättningen. Folk har väntat länge på att den ska droppa i pris nu i slutet av produktcykeln men Sony verkar nobba det.

Kan annars bara hålla med om RAW-resonemanget. Jag vill också ha en standard. Hur länge ska användarna behöva göra tvingas använda kameratillverkarnas egna konverterare bara för att tredjepartstillverkare som Adobe inte har ork att anpassa sig till alla RAW-formatens egenheter. Det har ju inte funnits kameraprofiler till Sony i Lightroom förrän till version 2.0. Valet står mellan stöd för RAW-filens egenheter och sämre funktioner i konverteraren och ofta unika och lysande funktioner i konverteraren men sämre kameraprofiler och stöd för RAW-filsegenheter. Det får vi nog leva med ett bra tag till.
 
Kul o höra så possitiva ord om A900:an Lennart.
Har tittat på/läst mängder av tester om denna kameran men inte riktigt fått grepp om hur den presterar...endel menar på att den brusar rejält över iso400(tex dpreview) endel tycker att den är ok upp till iso800 och andra säger att den är riktigt bra upp till iso800 och ok på iso1600.
Vad är din uppfattning Lennart när det gäller bruset..är den i klass med tex Canon 1Ds MarkIII,Canon 50D o Nikon D300 när det gäller bruset upp till iso800/1600 eller är den sämre?? Alltid mer givande o höra lite åsikter från nån som använt kameran endel.
 
Kul o höra så possitiva ord om A900:an Lennart.
Har tittat på/läst mängder av tester om denna kameran men inte riktigt fått grepp om hur den presterar...endel menar på att den brusar rejält över iso400(tex dpreview) endel tycker att den är ok upp till iso800 och andra säger att den är riktigt bra upp till iso800 och ok på iso1600.
Vad är din uppfattning Lennart när det gäller bruset..är den i klass med tex Canon 1Ds MarkIII,Canon 50D o Nikon D300 när det gäller bruset upp till iso800/1600 eller är den sämre?? Alltid mer givande o höra lite åsikter från nån som använt kameran endel.

Sorry, du kommer inte att få något rakt svar. Men se det så här: I lågisoområdet har den DR och detaljupplösning som motsvarar en mellanformatare med en P25+ bakstycke. Rentav bättre och mer hanterbar. Ställer stora krav på gluggarna, men då blir resultatet så otroligt bra. Den test som mesr motsvarar min egen uppfattning finns på luminous landscape. Den testen är i 2 delar. Den andra gjord en månad efter första testen. Mitt syfte med kameran var aldrig att köra den på mer än iso 800 och i nödfall 1600. Där fungerar den bra, men sedan tar ju 1DsMkIII och som det ser ut nu 5DMkII över. Kameran bör inte jämföras med aps-c sensorkameror eftersom den spelar i en helt annan division. Samplar du upp en bild från Nikon D300 exv till A900 storlek så brusar D300 mer vid 1600. Men kolla även testen på luminous landscape och notera hur testarens första intryck ändras efter att hanterat kameran i fält under en månad. Han kommer att använda den vid en Arktisexpedition. Där finns också tips om vilka gluggar som tar fram det bästa ur kameran. Jag har ju en av dem 135/1.8 Zeiss Sonnar ZA.

Kameran lämnar även olika resultat med olika rawkonverterare. Paradoxalt tycker jag Sonys egen är den sämsta. Men jag älskar kameran och finner den mycket användbar. Kommer sannolikt att behålla den.

Lennart
 
Hej Gubbs!

Roligt att se att tråden lever! :) Själv har jag legat lågt ett par dagar. Mest studerat DxO Mark och räknat hit o dit tillsammans med Lobo Tomi. :)

Jag försökte få fram med vilka parametrar DxO Mark räknar fram sina värden för DxO Mark Sensor. Jag kom fram till att det är nog f_n omöjligt. Därför så lade jag in deras grundvärden rakt av men undantag av Low-Light ISO som jag körde Log2 på och fick lite roliga skapligt jämförbara värden och att leka med. Dock inte samma som DxO Mark www.dxomark.com

Lägger in två bilder som visar kamerorna vid "mitt" LL ISO vid "Screen" och "Print". "Screen" motsvarar alltså 100%-skärmtittande på osamplade bilder. Print motsvarar 100%-tittande på utskrivna bilder i 20x30 cm. Sorterade efter LL ISO.

Lägger in kalkylutsnitt nedan. Först "Screen" och sen "Print".

Är det någon som är lika galen som jag och som dessutom vill ha kalkylen?, skicka ett mail till [email protected]. Kanske lite trevlig sysselsättning under mellandagarna när tanterna är på rea. Lobo-Tomi lovar även att bistå med lämpliga piller och alla annan lämplig utrustning om...ja, ni förstår.
Jo! Kalkylen är naturligtvis GRATIS!
Vad Lobo-Tomi tar för ev vård vet jag inte...konstigt nog ;-)

God Jul! Till att börja med...
 

Bilagor

  • Sensor11.jpg
    Sensor11.jpg
    97.6 KB · Visningar: 178
  • Sensor12.jpg
    Sensor12.jpg
    99.5 KB · Visningar: 175
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.