elbe
Avslutat medlemskap
....
Kardinalproblemet är att brusprestanda är nyckelvariabeln som det gått troll i sen länge och referensen man hänger upp allt på är just ISO. Därför är det viktigare att just den variabeln är korrekt kalibrerad om man har ambitionen att göra justa betraktelser. Det vet både vi och inte minst tillverkarna som ser till att agera därefter. Om en testkamera skulle avvika ett helt ISO-steg från en annan så syns det ordentligt i en del fall på marginalen. Om jag jämför hur min egen kamera uppför sig vid 400, 800 resp 1600 så är det verkligt stor skillnad mellan ISO 800 och 1600.
......
Vi är nog i stort sett överens Sten-Åke! Och jag har inget mot att tillverkarna försöker komma närmare de nominella vad gäller iso.
Kardinalproblemet är väl att nästan alla testare bedömer brus helt subjektivt efter den rå-konverterare dom tycker är bäst för eget bruk, dessutom många fortfarande enbart per pixel. Något som nu gott kan stanna inom fyra väggar för just eget bruk och inte spridas på nätet som absoluta sanningar. Nu är DxOMark en helt ny företelse och det tar väl helt naturligt tid för många att börja acceptera DxOMark som en mer rättvis utsaga. Nu säger jag inte att DxOMark levererar den "absoluta" sanningen men dom är nog närmast idag, sen går det ju aldrig att säga att något är absolut. Dom kan naturligtvis oxå kan göra fel, utveckla sin produkt och förhoppningsvis bli ännu bättre.
De tråkiga är väl att vi inte vet vad vi ska resonera om mer...
Utvärderingar av olika rå-konverterare kanske?
Om vi nu i vår egna totalt stockformade konservativitet för mår lyfta den blick som vi alltid kräver att andra självklart och liberalt ska lyfta för utveckling av produkter...
Pessimist? Nä inte det minsta! Bara de att de går käpprätt åt helvete för Tre Kronor just nu!!!