** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns skönt att som rå-fotograf slippa spekulera utan bara vänta in DxOMark redovisningar och lämna över tråden till jpeg-fotografernas pixelgluttande i en brusreducerad sörja. :)

Dessutom så är alla DxOMarks mätningar över iso1600 helt onödiga för de visar inte någons kameras verkliga kapacitet där. Bara de sorgliga som händer om man överlåter dom "höga" förstärkningarna till kameran, inte vad som händer om man fixar de själv. Möjligtvis kan man se de som en fingervisning på vad jpeg-fotograferna får lov att stå ut med "däruppe".

Nja, men är det inte bara så Leif, att du vill förbehålla dig rätten att själv soppa till din egen brusreducerade sörja. JPEG-sörja blir väl det mesta till slut ändå om du nu inte mot förmodan nöjer dig med att kolla på ett RAW-bildspel i Lightroom eller någon annan konverterare som har en sådan funktion.

Vad utedassen beträffar är det svårare med standardisering med tanke på hålen där röw-konverteraren appliceras vid naturbehov. Precis som sensorer och pixlar föreligger det ju variationer i storlek, well capacity och fill factor på olika individers akterkastell.

Vänligen konsultera den norske skalden Petar Dass skrifter innan ingrepp utföres då risk för diffraktionsskillnader föreligger om hålen har varierad storlek. Även bokeh vid full öppning är inte oviktig vid bedömning av pixlarnas egenskaper.

Lennart

He he. Hur är det med "fylle factorn" så här på fredagskvällen då?

/K

Jamen det var ju ett sällsynt dåligt exempel. Med standardisering brukar man vanligen mena överenskommelser mellan många olika bolag, och inte en intern arbetsmetod i ett enstaka bolag.

En standard kan vara en defacto-standard andra anslutit eller anpassat sig till, användare som företag. DNG är ett exempel på det och Windows ett annat. .NET är också en standardplattform som är en defacto-standard som många utvecklare valt att ansluta sig till. De flesta väljer mellan antingen .NET eller Java idag.

24,6 miljoner pixlar...

...kommer jag att få leka med några dagar i mitten av nästa vecka om allt klaffar. Får disponera en Sony A900 plus ett Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8 ZA i alla fall så pass länge att jag kan kolla upplösningen noga. Någon som vet hur den står sig jämfört med Canons motsvarande glugg?

Ska bli intressant. Bruset kommer jag inte att lägga några direkta aspekter på utan just upplösningen. Fast jag kan nog inte låta bli att kolla brusbilden ändå. Bara för att se hur pass långt man gå innan det ser för taskigt ut.

Upplösningsmässigt kommer jag att hålla mig till iso 100-400. Känner inte till Zeissgluggen. Hade hellre testat med en fast glugg typ 50 eller 35mm.

Kommer att dela med mig av det jag får fram i alla fall. Ett givet plåtningsobjekt blir ju sjöboden oavsett hur mycket (Br)anders än har sotat ned den.

Lennart

Sten du var bra på DXO.Nikon D300-66.6 poäng. Sony A350-65.4 poäng. En skillnad mindre än 5 går ej att utläsa enligt DXO. Skillnad mellan dessa. 1.2-poäng. Hur kommenterar du detta. Handen på hjärtat Sten-Åke trodde du före på dessa siffror.Vänl./Bengt

Låter på dig som om de genomlyst och analyserat någon av mina ädlare delar Bengt!

Ja det trodde jag faktiskt. Det finns en kille på Dyxum (Jon van der Vandt tror jag han heter) som bytte temporärt till A350 när hans D300 pajade. Efter det blev A350:an hans första kamera , då han tyckte den producerade bilder med bättre färger (Minoltaglas) än hans Nikon. Han såg väldigt få saker som talade för D300 utom bättre brusegenskaper på höga ISO. Han tyckte A350 exponerade bättre och att det inte var någon märkbar skillnad på AF-prestanda heller samt att den var mycket smidigare att hantera, hade bättre Live View och gav bilder med en aning bättre detalj. Men annars kan man ju inte göra någon vettig jämförelse. Man får för det mesta vad man betalar för när det gäller funktionalitet och det är väl ingen som tvivlar på att en D300 är en mer välbyggd, vädertätad och funktionsrik kamera än A350. Men om det är värt ett mer än dubbelt så högt pris kan man ju fråga sig speciellt om man tar fasta på alla aspekter av bildkavlitet.

He he. Hur är det med "fylle factorn" så här på fredagskvällen då?

/K

Tro det eller ej: Jag är faktiskt mer eller mindre nykterist. Fast inte av fri vilja. Kan längta ihjäl mig efter en gin o tonic ibland. Syndade för mycket med flaskinnehållet i ungdomen och när jag blev 28 år hamnade jag i ett läge där det inte gick längre. Så det var många herrans år sedan det blev något annat än ett glas lättöl. Sedan brukar jag lukta på 1 cl whisky någon gång om året.

Men för att citera ett uttryck vad du själv skrev en gång: Måste sova bruset av mig efter att deltagit i denna tråd så ofta och länge.

Annars är fredagskvällen helt okej. Leksand vann och Troja slog Växjö Lakers. Alles in Ordnung!

Lennart

En standard kan vara en defacto-standard andra anslutit eller anpassat sig till, användare som företag. DNG är ett exempel på det och Windows ett annat. .NET är också en standardplattform som är en defacto-standard som många utvecklare valt att ansluta sig till. De flesta väljer mellan antingen .NET eller Java idag.

Visst har Microsoft tillfört en hel del positivt genom sitt de facto monopol.
Och visst har deras de facto standarder positivt effekter med sig.

Men Microsoft (MS) har dessvärre gjort sig skyldiga till några saker som jag ogillar å det skarpaste.
Det kanske bästa exemplet är hur MS har hanterat HTML, där man byggt IE (Internet Explorer) så att IE tolkar kod annorlunda än vad som "rekommenderat", ännu värre är att olika versioner av IE tolkar en och samma kod på olika sätt.
Alla vi som någon gång ägnat oss åt webutveckling och försökt få en och samma sida att bete sig någorlunda lika i olika webläsare är rejält irriterade på detta.

Sedan är det intressant att du tar upp Java, även detta ett område där MS tidigare ägnat sig åt "embrace and extend" och skapat problem för webutvecklare.
Microsoft skärpte sig inte angående Java förrän SUN hade dragit saken till domstol...

Tycker att båda är mycket tydliga exempel på att de facto standarder skapade av de facto monopol är allt annat än optimala, speciellt för slutkunderna.

Själv brinner jag för att verkligt öppna standarder som HTML, ODF m.fl. skall användas, detta då det gör möjligt för oss kunder att välja operativsystem och mjukvara efter smak och tycke, och samtidigt kunna samarbeta med andra utan problem.

För att ingen nu ska missförstå mig, så använder jag emellanåt Microsofts produkter, rekommenderar dem emellanåt till personer och företag som jag ger IT-konsultation, men det är inte helt utan blandade känslor.

Du verkade inte se att det finns ett samband mellan standarder och vår förmåga till och vårt behov av samarbete.
Då läste du nog in mer i vad jag skrev än vad som faktiskt stod där, eller vad jag faktiskt menade.

Att standarder är ett resultat av vår förmåga att samarbeta har jag inte ifrågasatt, men samarbete är mycket, mycket mer än bara standarder.

Det var det jag bemötte i det inlägget du syftade på. Jag bemötte också din inställning till att det skulle hindra utvecklingen att standardisera RAW-format. Jag tror som sagt helt enkelt inte att det är sant.
Jag har väldigt lite insyn i kameratillverkarnas forsknings- och utvecklingsavdelningar (för att uttrycka det milt) så jag har förstås ingen aning om vad de kommer att hitta på den närmaste tiden. Däremot är jag rätt säker på att det kommer att komma innovationer i raskt takt de närmaste åren. Digitalfoto är definitivt ingen mogen teknik, utan det går fortfarande rätt fort. I det läget vill ingen som driver tekniken standardisera, och det med rätta.

Om du har bättre insyn i teknikutvecklingen och kan göra det troligt att utvecklingen inom digital fototeknik har planat ut, så får du gärna redovisa det för det skulle vara ett bra argument för att påbörja ett brett standardiseringsarbete för t.ex. råformat.

Kan man inte standardisera på världsnivå genom politiska beslut i intenationella organisationer så återstår defacto standards (lokala standards kan vi glömma i detta sammanhang). Windows är en sådan. Vi kan tycka vad vi vill om det men det är det bästa vi har.

En liknande utveckling i den digitala fotovärlden vore att Canon totalt dominerade marknaden och att de övriga märkena tynade bort. Vips så har vi vårt standardiserade rawformat, dvs .CR2 från Canon.

Den dag det initiativ till att porta .NET Framework och den s.k. Common Languge Runtime (CLR) till Linux är klar (common betyder ju faktiskt allmän), kommer man att teoretiskt sett att kunna köra alla Microsoft.NET-program på Linux också oavsett om dessa program är skrivna av Microsoft eller inte (hemska tanke tycker säkert en del som skulle se det som en kulturell invasion).

Du syftar på Mono antar jag. Jovars, det kan nog vara bra att kunna köra .NET-program på andra plattformar än Windows. Problemet här är bara att Microsoft när som helst kan ändra "standarden" så att det inte längre fungerar på icke-Windows. En riktig standard är en överenskommelse mellan flera bolag (och eventuellt andra organisationer) där ingen enskild aktör kan bestämma.

Det skulle säkert höja folks intresse for Linux som alternativ till Windows på samma sätt som det höjt folks intresse för Mac när man enkelt kan köra "Windows program" på Mac.
Nu kan man ju inte enkelt köra Windows-program på Mac utan att ha ett program som kör en virtuell Windows-maskin (Som t.ex. VMware Fusion eller Parallells).

.NET funkar precis som Java som idag kan köras på nästan allt med den reservation att de som bygger program är begränsade enbart till Java eftersom det inte på samma sätt är byggt för att fungera som plattform för andra programmeringsspråk.
Inte riktigt sant. Det finns kompilatorer för andra språk än Java som kompilerar till JVM, men det är bara Java som är stort och populärt.

Jag har jobbat 3-4 år på Esselte som produktchef för Microsoft-produkter och under 89-90 jobbade jag med mest med att lansera Windows och Windows-produkter från alla de tillverkare vi hade avtal med. På denna tid var Microsoft ganska små och mycket av detta jobb gjordes av de tre största distributörerna av vilka Esselte var en.

Jag var vid denna tid väldigt imponerad av Macens lösningar och tyckte Windows var riktigt uselt (innan version 3.0 kom som kunde hantera allt minne i PC:n och inte som tidigare bara 640kb och övrigt minne via ett litet minnesfönster och en speciell minneshanterare).

Men man ska komma ihåg att Windows var ett stort steg frammåt trots sin uselhet just genom att det standardiserade hantering av minne, drivrutiner för periferi. Gränssnittet för applikationer standardiserades också och dessa regler följdes av nästan alla (utom Lotus som alltid gjort allt tvärtom av princip). Genom det blev det mycket lättare att lära sig nya program. Programmen kunde dessutom utbyta data sins emellen statiskt via klippbord och dynamiskt via Dynamic Data Exchange (DDE) (oanvändbart innan version 3.0)

Alternativen var så ofantligt mycket sämre innan Windows. Vi satt själva och pillade på vår support med att skriva om skrivardrivrutiner och folk ringde in för de kunde inte få ut diagram från Lotus 1-2-3 liggande (för det måste man skiva in en kryptisk s.k. Escape kod på kommando raden i applikationen. Många vanliga användare fixade inte att hantera PC på den tiden.

Folk köpte också ofta dyra DOS-program som de inte klarade av att använda. Kommer ihåg en som hade köpt Lotus Agenda (s.k. PIM-program för personlig information). Inlärningströskeln var så hög att de ringde supporten och vill skicka tillbaka det. Supporten svarade då att vi inte tog tillbaka produkter där förpackningen brutits. "Jag vill inte ha några pengar", sa killen. "Jag vill bara att ni ska veta ett det där är ett skitprogram och jag vill att ni kastar skiten i en kontainer i er närhet åt mig".

De som inte upplevt hur jäkla dåligt PC-funkade vid denna tid då DOS regerade och programmen var isolerade textbaserade öar med mycket låg användarvänlighet kan inte förstå vad Windows och Mac betydde. Windows var dock fortsatt verkligen uselt fram till version 3.2 innan det började bli lite stil på allt.

Mac åkte cirklar kring allt annat, men tyvärr hade alltför få, åtminstone som jag kände råd att köpa en privat. Alla gnäller på Windows men man hör sällan någon kommentera det veritabla monopol Apple hade på precis allt. De kontrollerade OS, applikationer och periferi - rubbet. Ibland önskade man att Microsoft hade kunna kontrollera mer av den djungel periferi som gjorde livet till ett helvete för många. Mac fick tidigt plug and play som gjorde att man själv slapp sitta och försöka reda ut minneskonflikter mellan drivrutiner som inte fick plats i det minne som styrdes av gamla DOS mellan 640kb och 1 Mb. Det tog lång tid för Microsoft att få till sina lösningar, men deras sitts var mycket mer komplicerad än Mac-killarnas som hade koll på allt praktiskt taget själva.

Alla pratar om hur bra det är med konkurrens (och det är det oftast) men i vissa sammanhang funkar det inte om man inte kan samla ihop sig under en standard. Kan man inte standardisera på världsnivå genom politiska beslut i intenationella organisationer så återstår defacto standards (lokala standards kan vi glömma i detta sammanhang). Windows är en sådan. Vi kan tycka vad vi vill om det men det är det bästa vi har. Alternativet är kaos och det vill vi inte ha tillbaka tro mig.

Jag tycker t.o.m. att det är OK med vissa monopol, förutsatt att de sköter sig hyffsat. Monopol sägs fördyra produkter och det är säkert helt riktigt men det stämmer inte helt i Windowsmonopolets värld. Alla som vill kan utveckla program som går att köra på Windows eller Mac, förutsatt att man underordnar sig de regler som gäller för sådana applikationer. Så paradoxalt blir operativsystemsmonopolet själva förutsättningen för den skarpaste applikationskonkurrens som finns på någon plattform. Man tänker sällan på att en klusterfunktion följer med Windows Servrar som gör att man kan låta två servrar stötta varann om en går ner. På en minidator kan en sådan mjukvara kosta 1 miljon. Replikering ingår ofta om man köper en SQL-databas i Windows-världen. I IBM:s monopol-värld IBM I-series börjar man prata på en prisnivå av 100.000-tals kronor till kanske 1/2 miljon. Ingen pratar speciellt högt om IBM:s skyddade verksatd heller.

Windows finns på över 90% av alla persondatorer och de som utvecklar för Windows får en avsevärt större marknad för sina program än de som skriver för vilket annat operativsystem som helst. Konsumenterna får tillgång till en fullständigt förkrossande mängd applikationer för all typ av användning och det överlägset bästa stödet som går att få för kringutrustning. Tills något bättre kommer upp ska vi nog vara hyffsat glada åt att vi har en gemensam plattform som de flesta använder.

Personligen skiter jag i om det står Microsoft eller något annat på loggan Bengt. Jag jobbade även med att marknadsföra IBM OS/2 och OS/2-produkter. OS/2 var vid denna tid ett samarbete mellan IBM och Microsoft och avsevärt mycket bättre än Windows, men grejen var att det hade varken tillräckligt brett stöd för periferi och applikationer och Microsoft brydde sig aldrig om att flytta över senaste versionen av Word och Excel till OS/2 utan alltid näst senaste. Av dessa skäl tynade OS/2 bort och samarbetet upphörde. Vi kan tycka att det var synd att det bästa alternativet gick i graven men det är inte sällan det är så att de sämre billigare och enklare alternativen vinner men utan en standard som satte användarvänlighet i centrum vare sig den hette Windows eller Mac, hade vi aldrig sett denna snabba spridning av PC till var mans bord. Standard är nästan allt förutsatt att alla kan använda den på hyffsat lika villkor.

Tackar för en intresant läsning. kom att tänka på en situation. om många sitter runt ett bord. och en person vill beskriva vägen till en plats. Han börjar rita vägen på ett papper för att underlätta och förstärka sin förklaring. Några personer i gruppen känner till området lite grann. En var på genomresa för länge sedan. En hade en arbetskamrat som bodde i närheten osv.(tror många börjar att känna igen sig nu.) Nu startar inte så ovanligt en nästan kaos liknande disskusion. Man orkar inte riktigt lyssna på vad han säger. dom flesta runt bordet och även jag börjar blixtsnabbt att tänka ut en egen väg. Det verkar som att nästan varje individ har en redan inprogramerad tankegång, som går igång i samma veva han ritar första strecket. Många undantag finns givetvis. Är det en högre chef som börja rita, och som ingen känner, får han nog prata ostört. han som börjar att beskriva kan ju vara ganska dålig på det så ingen begriper vad han säger. Vad jag vill komma fram till med denna inledning. Är att skapa ett system som Windows heller liknande, som är användarvänligt för att kunna användas av den breda massan,och här är det ingen dålig massa i antal jag tänker på, törs inte skriva ens vad jag tror det rör sig om. Bill Gates enorma makt och styrning över världens Datorer är faktiskt lite otäckt. Han har visserligen avgått nu. Men andra tar över.Bill Gates är väl ett geni inonm området,ställt utan något tvivel. Att här hitta en standard som passar miljoner individer har dom väl lyckats ganska bra med. Men när ett system som xp änligen börjar fungera skall vista lanseras, men det är inte färdigt, då kommer Windows 7. Jag minns för 10 år sen vad många människor ständigt hade problem med sin dator. Och vilken skillnad i stabiliet vi har idag. Men det skulle räcka med någon Form av Firmvare som till våra kameror. För att gradera upp xp med nya fina lösningar. Byta hela system för ofta ställer till så mycke krångel. Märkligt att ingen frågar efter Firmvare till våra typ xp istället. Vänl./Bengt

Att det blev PC'n som "vann" beror inte på Microsoft och någon sorts användarvänlighet. Som redan nämts så var både DOS och de tidiga windowsversionerna rena soppan och en summering av det sämsta som fanns. I stort sett allt annat var bättre.

Men av en slump(?) så var PC'ns grafikkort baserade på en annan princip än både MAC och AMIGA. När väl CPU'erna fick upp farten kunde plötsligt 3D-grafik renderas i realtid på ett mycket snyggare sätt än vad en MAC eller AMIGA klarade. Därefter var det PC som gällde för "alla" data-yngligar, TROTS DOS och WIN3.1.

Nja, men är det inte bara så Leif, att du vill förbehålla dig rätten att själv soppa till din egen brusreducerade sörja. JPEG-sörja blir väl det mesta till slut ändå om du nu inte mot förmodan nöjer dig med att kolla på ett RAW-bildspel i Lightroom eller någon annan konverterare som har en sådan funktion.

Jo de har du nog lite rätt i. Men de finns en frågande figur i mej som ofta vill veta mer och varför för att få ut det mesta och bästa ur skrotet jag har. Skriver inte ut så mycke men eftersom jag genom mitt yrke har en såndär storformatsskrivare med papper på rulle så blir de jag skriver ut ofta stort istället. Rå-formatet är fint och ju "äktare" det är dess bättre tycker jag det är. Ser inga större konstigheter med de råformat jag använder utan man ser alla enskilda pixlar om man vill och inga konstigare artefrakter eller vad det heter.

Och många (flera) pixlar är alltid bra är min lärdom av den här tråden och de enda som står i vägen för de riktiga "pixelmonstren" är dagens datorteknik i kameror och datorer samt nån sjöbod då o då ;-)

Jo de har du nog lite rätt i. Men de finns en frågande figur i mej som ofta vill veta mer och varför för att få ut det mesta och bästa ur skrotet jag har. Skriver inte ut så mycke men eftersom jag genom mitt yrke har en såndär storformatsskrivare med papper på rulle så blir de jag skriver ut ofta stort istället. Rå-formatet är fint och ju "äktare" det är dess bättre tycker jag det är. Ser inga större konstigheter med de råformat jag använder utan man ser alla enskilda pixlar om man vill och inga konstigare artefrakter eller vad det heter.

Och många (flera) pixlar är alltid bra är min lärdom av den här tråden och de enda som står i vägen för de riktiga "pixelmonstren" är dagens datorteknik i kameror och datorer samt nån sjöbod då o då ;-)

Ja vad ska man säga? :)

Låter på dig som om de genomlyst och analyserat någon av mina ädlare delar Bengt!

Ja det trodde jag faktiskt. Det finns en kille på Dyxum (Jon van der Vandt tror jag han heter) som bytte temporärt till A350 när hans D300 pajade. Efter det blev A350:an hans första kamera , då han tyckte den producerade bilder med bättre färger (Minoltaglas) än hans Nikon. Han såg väldigt få saker som talade för D300 utom bättre brusegenskaper på höga ISO. Han tyckte A350 exponerade bättre och att det inte var någon märkbar skillnad på AF-prestanda heller samt att den var mycket smidigare att hantera, hade bättre Live View och gav bilder med en aning bättre detalj. Men annars kan man ju inte göra någon vettig jämförelse. Man får för det mesta vad man betalar för när det gäller funktionalitet och det är väl ingen som tvivlar på att en D300 är en mer välbyggd, vädertätad och funktionsrik kamera än A350. Men om det är värt ett mer än dubbelt så högt pris kan man ju fråga sig speciellt om man tar fasta på alla aspekter av bildkavlitet.
.En följdfråga. Verkade konstigt trots allt med D300 låga bruspoäng den har vissligen fått ny Firmvare som verkade ge en hel del. Men det var nyligen den fick det. Undrar hur mycke värde varje 10-del ger igentligen tex. 21,8-22,1 skillnaden kan ju inte vara stor. Får uppfattningen att brusskalan ger dålig med poäng om inte skillnaden är flera hundra.

...kommer jag att få leka med några dagar i mitten av nästa vecka om allt klaffar. Får disponera en Sony A900 plus ett Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8 ZA i alla fall så pass länge att jag kan kolla upplösningen noga. Någon som vet hur den står sig jämfört med Canons motsvarande glugg?

Ska bli intressant. Bruset kommer jag inte att lägga några direkta aspekter på utan just upplösningen. Fast jag kan nog inte låta bli att kolla brusbilden ändå. Bara för att se hur pass långt man gå innan det ser för taskigt ut.

Upplösningsmässigt kommer jag att hålla mig till iso 100-400. Känner inte till Zeissgluggen. Hade hellre testat med en fast glugg typ 50 eller 35mm.

Kommer att dela med mig av det jag får fram i alla fall. Ett givet plåtningsobjekt blir ju sjöboden oavsett hur mycket (Br)anders än har sotat ned den.

Lennart

De ska bli intressant att se dina rön. Zeissgluggar ska väl hålla en hög klass och gott om sotiga sjöbodar har du om du vill kolla igensotade lågdagrar i högt upplösningstillstånd. Snö ser det ut som du fått oxå för högdagrarna men jag misstänker att även den är i upplösningstillstånd.

Förresten! Vem f_n släppte ut dej?

Att det blev PC'n som "vann" beror inte på Microsoft och någon sorts användarvänlighet. Som redan nämts så var både DOS och de tidiga windowsversionerna rena soppan och en summering av det sämsta som fanns. I stort sett allt annat var bättre.

Men av en slump(?) så var PC'ns grafikkort baserade på en annan princip än både MAC och AMIGA. När väl CPU'erna fick upp farten kunde plötsligt 3D-grafik renderas i realtid på ett mycket snyggare sätt än vad en MAC eller AMIGA klarade. Därefter var det PC som gällde för "alla" data-yngligar, TROTS DOS och WIN3.1.
Det stora anledningen till PC-arkitektuerens dominans beror på att den var (och är) en öppen arkitektur. Det gjordet det möjligt för många konkurrerande firmor att bygga PC-komponenter som var kompatibla med varandra.
Standarder är bra. ;-)

De ska bli intressant att se dina rön. Zeissgluggar ska väl hålla en hög klass och gott om sotiga sjöbodar har du om du vill kolla igensotade lågdagrar i högt upplösningstillstånd. Snö ser det ut som du fått oxå för högdagrarna men jag misstänker att även den är i upplösningstillstånd.

Förresten! Vem f_n släppte ut dej?

Jag är inte utsläppt och frugan är bortrest över dagen till Lund. Skickar röksignaler till närmsta granne som har dator så att han skriver och skickar vidare till FS. Kommer väl ut ikväll, antar jag. Var f-n är Anders när man väl behöver honom. Sätter han bara fyr på rätt ställe kan jag krypa ut under boden.

Har förresten en otäck känsla av att Zeiss gluggar är lite överreklamerade, men såg att deras 24-70/2.8 kostar 18000:- på Scandinavian Photo. EF 24-70/2.8 L usm går att hitta för 11 lakan. Så 7 underlakan och lite örngott extra borde väl ge någon skillnad, hoppas jag. Eller rättare sagt: det hoppas jag inte för jag gillar min egen EF-glugg.

Inga hockeykommentarer från dig? Besynnerligt. Leksand var lite halvilla ute igår kväll.

Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar