joand
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
D3-bilden är tagen i DX-läge med AF-S 24-70/2.8 @ 70mm f/8 1/4 ISO400
D60-bilden är tagen med AF-S 24-70/2.8 @ 70mm f/8 1/10 ISO400
Varför säger i så fall Exif-informationen för D60-bilden ISO 1600?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeppe skrev:
D3-bilden är tagen i DX-läge med AF-S 24-70/2.8 @ 70mm f/8 1/4 ISO400
D60-bilden är tagen med AF-S 24-70/2.8 @ 70mm f/8 1/10 ISO400
Maverick skrev:
Med risk för att det whitepaper jag hittade är en hoax eller att canons ingenjörer har fel så står det iaf följande i Canons whitepaper om deras cmos-sensor:
"Regardless of format, full-frame sensors are all about image quality. The most
obvious advantage of full-frame sensors is the ability to combine high resolution
with large pixel sizes. Compare two sensors with the same number of pixels, one a
full-frame unit and one smaller. "
/Maverick
joand skrev:
Varför säger i så fall Exif-informationen för D60-bilden ISO 1600?
Gimbal skrev:
Men de pratar ju om olika stora sensorer, fullframe vs "one smaller". Att en större sensor är bättre än en mindre är så vitt jag vet ALLA överens om?
Jag har läst igenom hela tråden och tycker det är bra att John varit lika envis som Mikael. Jag har också reagerat på detta mantra att större alltid är bättre. Speciellt när det uttrycks just så. Det John ska ha cred för är att han åtminstone för mig satt fingret på just den förvirring som ligger i ditt citat. Det Canon säjer är inte bara att det är bättre med större pixlar (de jämför ju samma antal pixlar där vissa är mindre och andra är större). Men det de indirekt säjer är att de jämför äpplen och päron för samma antal större pixlar innebär en större yta och det är ju just det som jag uppfattat är Johns bidrag till debatten.Maverick skrev:
Med risk för att det whitepaper jag hittade är en hoax eller att canons ingenjörer har fel så står det iaf följande i Canons whitepaper om deras cmos-sensor:
"Regardless of format, full-frame sensors are all about image quality. The most
obvious advantage of full-frame sensors is the ability to combine high resolution
with large pixel sizes. Compare two sensors with the same number of pixels, one a
full-frame unit and one smaller. The pixels of the full-frame sensor are larger. Each
larger pixel has a greater surface area available for gathering light. More light
collected means less amplification needs to be applied to the output signal of each
pixel for the purposes of readout and image processing. Less is better here
because magnifying low-level signals inevitably entails picking up and increasing
noise that will then have to be removed as thoroughly as possible in a later step."
/Maverick
Maverick skrev:
Jo fast om du läser den halva du klippte bort så står det
"More light collected means less amplification needs to be applied to the output signal of each pixel for the purposes of readout and image processing. Less is better here
because magnifying low-level signals inevitably entails picking up and increasing noise that will then have to be removed as thoroughly as possible in a later step"
Dvs att ju mindre du behöver förstärka signalen desto bättre, vilket är det vi, jag, hävdat hela tiden. Det är liksom ointressant ifall sensorn är mindre eller större eftersom den är en summa av sina pixlars antal och storlek.
Sen trodde jag att det var lika stora bildutsnitt snarare än lika stora sensorer som en del tycker att man ska göra jämföreslen på.
Ytterligare en sak som slog mig när jag läste detta whitpaper var att det finns nåt som de kallar "On-Chip noise reduction technology" vilket är vad det låter som. En brusreducerare redan på sensorn. Enligt Canon går det bara på CMOS, men jag gissar att de flesta tillverkare antagligen har system för brusreducering som ligger innan de val som användaren har möjlighet att påverka. Det vill säga, att oavsett om vi stänger av brusreducering så finns där en grundläggande reducering som sker transparant.
Således blir rätt svårt att avgöra enbart via bildtester vad som är sant om vi samtidigt inte känner till vilka eventuella brusreduceringar som respektive tillverkare använder utan att vi normalt vet om det. Det är ju rimligt att anta att denna brusreducering skiljer sig åt beroende på sensorns prestanda. Liksom tillverkarens kunskap. Därav skillnader mellan kameror som till synes har samma sensor, tänker t ex på Sony vs Nikon.
Mvh
Maverick
macrobild skrev:
Det är skilnad på enskild pixels signalnivå beroende på en mängd olika saker, men en större pixel har alltid förutsättningar till högre signalnivå just pga enskilda pixeln är större än den mindre.Skapas det något revolutionerande för en mindre enskild pixel så kan det överföras även till den större pixeln. Den större pixeln genererar fortsättningsvis en högre signal än den mindre. En hög signalnivå ger bättre bildkvalitet.
Visa mig sedan gärna pudeln.
Stänger ner för att återvända till Sverige.
Där är ditt fel. Högre signalnivå och färre pixlar ger inte nödvändigtvis bättre bildkvalitet. Detta är det centrala felet i hela ditt resonemang. Frågan är inte diskuterbar på något sätt. Det är enkel matematik. Titta på mitt photoshop-exempel. Jag kan lätt göra ett exempel där högre signalnivå (dvs bättre signal/brus-förhållande) ger sämre bild.macrobild skrev:
En hög signalnivå ger bättre bildkvalitet.
Jeppe skrev:
Kan vi kanske komma övverens om att det inte spelar någon roll - det kommer ut bilder oavsett ur kameran och att det mer är fotografen som har den avgörande rollen om en bild skall bli bra eller inte?
- If you don´t know where you are going - any road will do.
Gimbal skrev:
Den ultimata pixelstorleken hänger helt på hur brusfria förstärkare och hur bra microlinser man klarar av att göra. Det är ju där "förlusterna" av inkommande ljusinformation ligger. Så länge den tekniken utvecklas så tror jag pixlarna fortsätter krympa. Att sen varje pixel får allt färre fotoner på sig allteftersom de krymper är endast ett problem för förstärkare och microlinser. Har vi redan nått minimistorleken på pixlarna? Nej knappast.
Maverick skrev:
Fast enligt Canon kan en pixel drabbas av något som kallas "oversaturation" när vi har gott om ljus. Så om jag tolkar det rätt så är inte små pixlar att föredra ens när vi har gott om ljus.
Maverick skrev:
Fast om vi nu ska jämföra en stor mot fyra små så vet jag inte om jag kan tycka att det är en rättvis jämförelse. Se mitt tidigare inlägg om just den saken.
Vidare blir det ju ointressant så länge vi inte vet hur många små pixlar det ska gå på en stor. Det räcker ju med att det ska vara två små på en stor för att en liten kamera ska upp i 20MP för att kunna konkurrera. Den eventuella förbättring som då visar sig beror inte på att de små pixlarna är bättre utan att interpoleringstekniken ges bättre förutsättningar att skapa en bild. Fast fortfarande så kommer en kamera med samma upplösning fast med större pixlar ge ett bättre resultat.
Troligt är att dessutom skiljer hur många små pixlar det krävs för att kompensera en stor beroende på tillverkarens kunskaper i signalbehandling och interpolering. Så påståendet att fler men mindre pixlar skulle vara bättre känns då väldigt missledande.
/Maverick
Sten-Åke Sändh skrev:
Varför denna konflikträdsla Jesper? Det är mycket bra att någon orkar utmana vedertagna "sanningar" och cementerade åsikter någon gång ibland lika tjurskalligt som sina motståndare.