Maverick
Aktiv medlem
Gimbal skrev:
Å andra sidan träffas den mindre pixeln inte av lika många fotoner som den större, så om den bli full snabbare/långsammare beror på om "djupet" har krympt i samma proportion som ytan. (vilket det troligen har, och då borde det i princip vara hugget som stucket.)
Enligt Canon så minskar inte djupet och gjorde det det så skulle oversaturation inträffa tidigare och inte senare. Problemet som beskrivs är att det blir för mycket ljus än vad pixeln kan hantera. Vad det skapar för bildmässiga problem vet jag inte, för det står inte. Eller så hittar jag det inte.
En lärare jag hade beskrev pixlar som hinkar och ljuset som vatten. I det här fallet kommer det alldeles för mycket vatten så det rinner över.
Men vad är ration för hur många små pixlar det krävs för att kompensera en stor då?
Och apropå exempel så tycker jag Jepps bildexempel är rätt beskrivande. Två sensorer som inte skiljer sig allt för mycket åt i tid, den ena croppad till samma storlek, give and take some. Det är dubbelt så många pixlar på den ena ungefär. För mig framstår det som rätt självklart vilken bild jag skulle föredra.
Mvh
Maverick