Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Aneleh

Avslutat medlemskap
Jag vill så gärna kunna ta månbilder, så nära att man kan se hur månen ser ut.
Vad för utrustning behöver jag?

Vad har du för utrustning nu?

Ett stabilt stativ och ett längre teleobjektiv (300 mm eller mer) är väl att föredra i alla fall

Ett stabilt stativ och ett längre teleobjektiv (300 mm eller mer) är väl att föredra i alla fall

Jag har en Canon EOS450D och inget särskilt objektiv...
Jag har ett billigt stativ som jag inte använt direkt för jag tycker bara det är jobbigt. :)

Oj, den duger helt klart för mig!
Jättefin bild! Det är maffigt att kunna fotografera månen enligt mig. :D

Oj, hur kom du så nära månen? Jag har ett sigma 70-300 jag också men får inget bra resultat :O Är den förstorad i photoshop eller något sådant? :)

Oj, hur kom du så nära månen? Jag har ett sigma 70-300 jag också men får inget bra resultat :O Är den förstorad i photoshop eller något sådant? :)

Det jag minns av fototillfället är att det var helt klart i luften, inte ett moln.
Bilden är tagen "mitt i natten" när det var becksvart ute.
Jag körde med låg ISO (ISO 100) och väldigt kort tid (1/500) och manuell fokusering.
Jag tror jag tog runt 30 bilder kanske varav ungefär EN blev ok.

Den är inte förstorad, men kraftigt beskuren.

Kan jag så kan du/ni - så ut och leta måne!
;-)

Stativ behövs inte nödvändigtvis eftersom månen är belyst av solen, och därmed väldigt ljus. Man kan exponera ungefär som i dagsljus. Stativ kan förstås vara bra om man använder långa telen för att få månen att fylla ut bildytan mer.

Minst 800mm brännvidd behövs för att fota månens detaljer

Mina erfarenheter av att fota månen är att det blir riktigt kul först när man passerat 800mm brännvidd (mätt i 135-termer). Själv har jag ett 300mm tillsammans med en 1.4x telekonverter, vilket på en Olympus/Panasonic-kamera motsvarar 850mm brännvidd (mätt i 135-termer). Har funderat på en 2.0x telekonverter, vilket skulle ta mig till 1200mm (mätt i 135-termer) samt fortfarande med en riktigt bra ljustyrka på ƒ/5.6.

Så gå hellre med i en astronomi-förening om du inte själv planerar att skaffa en egen stjärnkikare. Det finns T-mount adapters som passar de flesta kameror. Panasonic's spegellösa (& vibrationsfriare) modeller DMC-G1 och DMC-GH1 är de kameror som idag har den bästa implementationen av Electronic Viewfinder+LiveView & Autofocus/Manual Focus, så någon av dessa två är min rekommendation tillsammans med kikare för s.k. digiscoping.

Rekommenderar artikeln från www.fourthirdphoto.com, se ref.:
"ASTROPHOTOGRAPHY - short lenses, long lenses, and beyond"

Ref:

Ett rejält teleobjektiv i trakterna av 1200 mm eller bättre så fylls bildytan på en småbildskamera. Även ett teleskop monterat på en kamera bör fungera. Stativ är alltid trevligt.

Ett annat alternativ är att komma närmare, vilket inte speciellt många människor hittills har haft tillfälle till.

Månen reflekterar solljus vilket gör att det är dagsljusstyrka på ljuset som månen avger.

Jag och min son håller på med att skaffa utrustning för att kunna fotografera månen, planeterna och galaxer.
För att göra en lång (och dyr) historia kort så plåtade jag månen i går kväll. Månen var "full" igår och det är olämpligt att plåta den så, då månen ser platt ut. Bättre med släpljus.
Vi har en refraktor (teleobjektiv) på 545 mm tillsammans med en D200 (faktor 1,5).
Detta tycker jag är för lite för månen och planeterna, men duger troligen för galaxer.
Testade även på Venus i går kväll. Skall man vara snäll så kan man nog se på bildskärmen att det är en planet, men inte mer.
Har lyckats att modifiera min T2-adapter så att min telekonverter på 1,7 ggr skall passa. Skall testa detta i kväll om det blir molnfritt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar