Annons

Mätsökarfunktion Bessa R2 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
För att försöka förklara mera kan det här exemplet med flera bilder av samme fotograf åskådliggöra det jag menar.
Jäklar vilka bilder, de hade jag varit glad över om jag hade tagit. Det är den här typen av bilder jag själv är ute efter, och en kamera som inte stör och som man kan ha med sig överallt.

Finns det inget vaccin mot MAS???
 
Graal skrev:
Förstod du verkligen vad jag menade? Det var inte känslan av av att framkalla film och bilder eller fixdoften jag menade med känslan, utan känslan i det svartvita bildresultatet. Den lite grova bildkaraktären som ett resultat av 400 ISO filmen (ofta pressad) i kombination med skarpa objektiv typ Leitz, Zeiss, Voigtländer m.fl. Svårt att efterlikna detta med kliniskt rena och kornlösa digitalfiler. Men är man skicklig med datorn kanske det går? Föredrar dock själv "äkta vara".

Det var menat lite skämtsamt. Därav ;-)

Har relatvt nyligen själv skaffat en Dursr 6XX för mellanformat samt småbild. Tar till exempel bilder med en Yashica A och sjävklart är det en annan grej. Mina bilder hemma i hallen med "riktigt foto-papper" eller "äkta vara" som du säger skiljer sig från de med D70:an. Jag lägger ingen värdering i det utan försöker känna för bilden hur den än är framkallad. För mig är inte det ena eller andra mer rätt. Men helt klart är att det digitala skapar en fantastisk helhet i arbetsflödet med en snabb feedback på en foto-tur. Man får en inlärningskurva som är mkt bra.

Hälsningar - från en som ska bygga vidare på mitt mellanformats labb i källaren ;-)
 
Vill inte göra detta till någon vs-diskussion. Ligger ju under "Kringutrustning och tillbehör (analogt)" och inte under VS. Testet eller kanske rättare "omdömet" som refererades för Noktonen var ju inte så positivt vad gäller de största bländarna men de gav ändå ett acceptabelt bildresultat som jag uppfattade det hela. Med grovkornig film som Tri-X kompenserades mjukheten i kantskärpan som fanns på bl. 1,2-2,0 om jag uppfattade det hela rätt? Ska bli kul att själv få bilda sig en uppfattning om detta inom några dagar. Fick mejl i dag att kamera + optik är på väg. Jag ämnar använda dem i första hand till gatufoto/ögonblicksbilder på frihand med högkänslig film som t.ex Tri-X. Men även annan fotografering, som t.ex landskap, kan komma på fråga. Kanske blir jag så förtjust i R2:an att jag helt byter ut min Contax SLR med optik mot denna med M-optik? Vem vet?
 
Har nu fått min R2 med Nokton 35/1,2. Mitt första intryck av kamerahus och optik är mycket gott. Ger ett mera gediget intryck än min Bessa L som har plast i överkåpan. R2 är i metall. Noktonen är en halvkilostung bit av glas och metall, ungefär i storlek och vikt som min Zeiss Distagon 25mm. Kamera med optik ligger väldigt stabilt i handen. Noktonen skymmer mycket riktigt nedre högra hörnet av 35mm-ramen i sökaren och det är en märkbar bit också. Vid 3m och längre inställningar skymms inte lika mycket pga att den focuserar in och att parallaxjusteringen flyttar ramen uppåt. Tror dock att jag kan förlika mig med denna egenhet men det återstår att se vid praktiskt användande.

Lägger in en bild också som visar storleken. Inte så väldigt stort tycker jag? Med motljusskyddet blir den dock lite längre.
 

Bilagor

  • r2+nokton.jpg
    r2+nokton.jpg
    31.1 KB · Visningar: 189
Graal skrev:
Har nu fått min R2 med Nokton 35/1,2. Mitt första intryck av kamerahus och optik är mycket gott. Ger ett mera gediget intryck än min Bessa L som har plast i överkåpan. R2 är i metall. [...]

Lägger in en bild också som visar storleken. Inte så väldigt stort tycker jag? Med motljusskyddet blir den dock lite längre.

"Inled oss icke i frestelse..."

Sluta Nils, jag vill inte höra mer nu! Jag vill också ha en Bessa!
 
Mer frestelser (dock inte en Bessa men väl Voigtländeroptik):
M4_Nokton50.jpg
 
Nu har jag tagit de första bilderna med min Bessa R2 och Noktonen. Har en utställning med bilder här på fotosidan. Knappt hälften av bilderna är tagna med 35:an, ja ni ser nog själva vilka för den andra optiken var en 15mm Heliar. Bilderna på tjejerna i den mörka utställningshallen hade jag t.ex inte klarat utan ljusstyrka 1,2. Det stämmer nog med den "mjukhet" det talades om i testen på den största bländaren men det är nog inte lätt att se om det var de långa slutartiderna eller ljust detta som gorde att mina bilder inte blev helt knivskarpa. Men jag är nöjd över förväntan. Noktonen är ett förstklassigt redskap, liksom R2:an. Jag förstod nu för första gången att en mätsökare ibland kan vara överlägsen en spegelreflex, bl.a vad gäller den ljusa sökaren och att bilden inte försvinner i tagningsögonblicket.
 
Jag har mer funderingar kring Bessa R2. Det finns en Trigger Winder till denna som fungerar manuellt utan motor eller batterier som jag förstått det? När min Contax 137MA med inbyggd motor fungerade var jag väldigt förtjust över att jag slapp ta ögat från kameran när jag drog fram, jag är nämligen vänsterögd. Funderar nu på att skaffa en Trigger Winder till R2:an och undrar om vad som händer när avtrycket hålls nere kontinuerligt? Blir det sekvensbilder då? Vill ha funktion med enbart enbildstagningar och frammatning efter avtryck. Men om det går att ställa om till sekvensbilder så gör ju inte det något, bara enbildstagningen finns. Sedan funderar jag om man "pumpar/spänner" upp windern och hur många bilder en upppumpning räcker för att mata fram?
Hälsn, Nils.
 
Vad jag har förstått så fungerar den så att du genom att "pumpa" på spaken drar fram en bild. Dvs det finns ingen fjäder eller motor utan ett pump ger en frammatning.
 
carpelux skrev:
Vad jag har förstått så fungerar den så att du genom att "pumpa" på spaken drar fram en bild. Dvs det finns ingen fjäder eller motor utan ett pump ger en frammatning.

Men då kan man ju lika gärna mata fram med befintligt vred? Det måste ju gå att pumpa upp så att man slipper mata fram varje gång. Annars är den ju helt onödig?
 
I och för sig är det ju i så fall en fördel för mig som vänsterögd ändå att kunna mata fram med spaken under windern, men att lägga 1695:75 (som den kostar rabatterad på lp) är då kanske lite väl mycket?
 
Det skall ju gå snabbare att mata fram med trigger windern, på cameraquest står det upp till 3 bilder i sekunden. Personligen använder jag inte bessan där det krävs sådan hastighet så det känns lite overkill tycker jag.
Däremot är det nog inte helt fel om man är vänsterögd. Man slipper ju få ett finger i högerögat varje gång man matar fram då :)
 
Jag är ju mest intresserad av att alltid ha en ruta frammatad, som med min nu icke fungerande 137:a, och då spelar sekvenstagningsmöjlighet ingen roll. Men hur ska man kunna hinna ta tre bilder på en sekund när man matar manuellt med spaken under kameran? Verkar lite väl optimistiskt, tycker jag.
 
Jo, nog låter det optimistiskt.

Men det står faktiskt här

Som sagt finns inte behovet hos mig, jag tycker det går lika bra att mata fram med den vanliga frammatningen. En annan sak att tänka på är att windern väger en del, jag läste på rangefinderforum att kameran blev väl tung med windern monterad.

Annars får jag säga att Bessa R2 är en underbar kamera. Fast nu har jag möjlighet att köpa en Leica M3, så jag blir lite sugen att sälja min och gå "the Leica way" istället. Men frågan är vad som blir bättre då egentligen...
 
Vikten har inte någon betydelse för mig. Hellre lite tyngd som ger stabilitét. Att en Trigger Winder endast har enbildsframmatning och i princip endast är en extra manuell frammatningsmekanism verkar ju klart då. Och att det med lite träning ska gå att få ut tre bilder per sekund med denna extra frammatning verkar ju inte omöjligt. För mig som vänsterögd kan den alltså vara intressant, för en högerögd mindre intressant.

Frågan är nu hur pass trögt/lätt armen på Triggern går? Om man ska kunna mata fram tre bilder och hinna trycka av dessa inom en sekund bör den vara ganska lättmatad och den bör heller inte ha för lång slaglängd. Men dessa båda saker bör ju inte logiskt sett gå riktigt bra ihop? Kort slaglängd bör ge trögare gång och lättare gång bör rimligtvis ge längre slaglängd. Är det någon här på fotosidan som har erfarenhet av denna winder eller ev en Leicavit för motsvarande på Leicakameror och kan dela med sig av sina erfarenheter? 1695 kr är ju ganska mycket pengar för en sådan här pryl och då vill man ju att den ska ha tillräckligt bra funktionalitét och verkligen göra att man kan ta bilder snabbare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.