Annons

Voigtländer BESSA III 667 Folding camera

Produkter
(logga in för att koppla)
Ganska vågat, men kul, att skapa en ny bälgkamera i dessa digitala tider. Om jag inte visste att jag inte skulle använda den, skulle jag själv vara sugen på en sån där.

Är det förresten inte lika prylnördigt att gå loss på gamla analoga mekaniska kameror, som digitala elektroniska dito? ;)

/afe

Själv tycker jag nog att det inte är speciellt prylnördigt att gilla den här klassiskt enkla konstruktionen med allt onödigt och trendigt "prylteknikeri" bortskalat. Det här är ju raka motsatsen som jag ser det. En kamera för oss som inte vill ha en massa onödiga tekniska finesser.

Och om man läser ordentligt i mitt inlägg så kan man också se att kamerans slutare är elektroniskt styrd. Kräver alltså batterier för att fungera. Dessutom är kameran inte gammal utan helt ny, inte ens utkommen på marknaden än.

Själv tycker jag nog att det inte är speciellt prylnördigt att gilla den här klassiskt enkla konstruktionen med allt onödigt och trendigt "prylteknikeri" bortskalat. Det här är ju raka motsatsen som jag ser det. En kamera för oss som inte vill ha en massa onödiga tekniska finesser.

Kanske inte just prylnördigt men nördigt är det i alla fall.
Hur som helst verkar det vara en läcker kamera för de som plåtar analogt.

Kanske inte just prylnördigt men nördigt är det i alla fall.
Hur som helst verkar det vara en läcker kamera för de som plåtar analogt.

Inte heller speciellt nördigt, skulle jag vilja säga. Kameran är ju inte direkt något för nördar, som en mera tekniskt avancerad dito lätt kan bli, just för sina sofistikerade finesser och funktioner. Här är allt sånt trams bortskalat, just för att den ska bli så praktisk och enkel som möjligt vid bildskapande. Nörd blir man väl först när kameran och dess finesser etc, i sig blir målet för hobbyn, och inte själva bildskapandet. Och här har vi ett verktyg som är till för bildskapande, inget annat. Men visst, det finns säkert dom som ser andra värden i en kamera som denna, som ett smycke att hänga runt halsen, eller en statuspryl eller liknande. Och då är det lite nördigt, det kan jag hålla med om.

Sedan förstår jag att det finns dom som lätt ser nörderi i att en analog, nyproducerad kamera för ovanlighetens skull diskuteras på fotosidans forum. Det är ju ganska sällan så sker och väcker kanske känslor hos en del då det går mot strömmen? Nördiga trådar om kameror är det ju ganska gott om här annars (om man nu vill klaga på nörderi) och de syns väl inte lika tydligt när de blivit så många?

Väldigt intressant det här! Ska bli spännande att se vad prislappen hamnar på. Voigtländers övriga grejer är ju billiga så med lite tur kan priset bli riktigt bra också. Lutar redan mycket åt ett köp men ska bli intressanta att se vad objektivet leverar först.

/Carl

Om det nu var så känsligt det där med att bli kallad för nörd så tar jag tillbaks. Vi som roar oss med digitala högteknologiska vidunder är nördar - ni andra är kufar ;)

Urtypen av en nörd attraheras ju av enkla avskalade grejer. En riktig nörd kräks om bildskärmen visar annat än text och förkastar alla vardagsaktiviteter som inte går att göra i emacs som onödiga. Så nog kan det vara nördigt att gilla Bessa III.

Jag föll i alla fall pladask direkt när jag såg den!

Skulle det bara vara vidvinkelobjektiv på den så vete fasiken om jag inte skulle övervägt ett köp.

Apropå 220; Många laddar ju två 120-rullar på en framkallningsspole. Antingen efter varandra eller med baksidorna mot varandra. Den sistnämnda metoden torde kräva separat sköljning kan jag tänka mig.

Nu kan jag inte definitionen för nörd, men för mig är en nörd någon som fixeras vid själva prylen och inte det man använder den till. T.ex motorcykelnördar, som är mest intresserade av själva hojen och att visa upp sig med den och skryta med dess prestanda/utseende etc, istället för användningssättet som ett transportmedel att ta sig från plats A till plats B. Eller en fotograf som mera är intresserad av själva kameran som häftigt tekniskt objekt att pilla med eller visa upp sig med i folksamlingar, istället för att se den som ett verktyg i bildskapandet.

Wikipedia skriver om nörd: "Nörd kommer från engelskans slangord nerd och är en stereotypisk, oftast lätt negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde. Nördar intresserar sig ofta för teknik eller naturvetenskap...."

Och vad beträffar kufar så låter det mycket bättre att bli kallad det! Att vara lite underlig, eller konstig i jämförelse mot de som bara flyter med strömmen ser jag enbart som en komplimang. Eller som farbror Strömholm skrev i sina kloka ord: Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Aficionados?

Finns även en en annan beteckning för sån här hängivenhet inför t.ex prylar: Aficionados.

Wikipedia: "A fan, aficionado or supporter is someone who has an intense, occasionally overwhelming liking and enthusiasm for a sporting club, person (usually a celebrity), group of persons, company, product, work of art, idea, or trend. Fans of a particular thing or person constitute its fanbase or fandom. They often show their enthusiasm by starting a fan club, holding fan conventions, creating fanzines, writing fan mail, or promoting the object of their interest and attention.

In a few cases, individual fans may become so fascinated with the objects of their infatuation that they become obsessive. These fans engage in behaviors that are considered extreme or abnormal[1]. This includes idolatry or other forms of worship, such as creating a personal shrine dedicated to the idol at one's home, and can sometimes extend to the point of the fans becoming stalkers. In sports, some fans take their enthusiasm for the team to the point of attacking fans of the opposing team (e.g., football hooliganism)."

Vill minnas att här på fotosidan finns medlemmar som gärna ser sig som just aficionados av Leica-kameror. Och man skäms inte för det. Kanske är det ett bättre valt ord än nörd eller kuf, och med delvis samma innehåll? Afcionados ses ju inte som dumma, men hängivna och entusiastiska. Och det kan man väl erkänna att man är när det presenteras arbetsverktyg som Bessa III, avskalad och enkel, med precis de funktioner som krävs för att kunna fungera. Men behoven är ju olika och det får man förstå.

Har förresten frågat Photax om de kan tänka sig ta hem Bessa III, men de verkade ha svalt intresse för det. Kanske LP-foto är mera intresserade? De säljer ju Cosina-Voigtländers övriga sortiment. Men om priset blir intressant i jämförelse med import från Cameraquest vet man ju inte?

Nej nu tror jag det är dags att krypa ner i halmen. Har varvat ner tillräckligt efter kvällsskiftet för att kunna somna nu.
Ha det bra så länge!

Senast ändrad:
Finns även en en annan beteckning för sån här hängivenhet inför t.ex prylar: Aficionados.

Wikipedia: "A fan, aficionado or supporter is someone like Bengan Björkbom who has an intense, occasionally overwhelming liking and enthusiasm for a sporting club, person (usually a celebrity), group of persons, company, product, work of art, idea, or trend. Fans of a particular thing or person constitute its fanbase or fandom. They often show their enthusiasm by starting a fan club, holding fan conventions, creating fanzines, writing fan mail, or promoting the object of their interest and attention. [...]

Väldigt vacker kamera, roligt att det fortfarande tillverkas anologa kameror, Bessa's kameror är ju väldigt prisvärda också, en R4M med en Voigtlander 35/1.4 Nokton skulle inte heller vara fel att ha runt halsen.

/kent

Jag ser fram emot den kameran. Men som jag ser saknar den blixtsynk. Synd. Det är det jag saknar på min Bessa I som jag använder idag. Mycket trevliga kameror.

Bilagor

• img_001.jpg
    img_001.jpg
    50.9 KB · Visningar: 295
Oj, missade jag det..! Pinsamt men jag letade bara efter synk på objektivet...
Det första man blir blind på är ögonen...
Nu blev jag glad i alla fall!

För den som vill prova en bälgkamera kan jag rekommendera det.
Jag använder som jag skrev min BESSA I och ett par ZEISS IKON 6x6. Ingen av dessa kostade mer än ett par hundra i inköp.

/KN

Oj, missade jag det..! Pinsamt men jag letade bara efter synk på objektivet...
Det första man blir blind på är ögonen...
Nu blev jag glad i alla fall!

För den som vill prova en bälgkamera kan jag rekommendera det.
Jag använder som jag skrev min BESSA I och ett par ZEISS IKON 6x6. Ingen av dessa kostade mer än ett par hundra i inköp.

/KN

Men Bessa I har ju synkuttag även på optiken. I alla fall har min det. Kolla en gång till, men det kan ju vara så att det finns olika varianter där?

Finns olika varianter. Min är den med 105/3.5 och compur slutare 1/400 kortaste tid. Saknar synk...
Men det är en skarp optik.

/KN

Ja, den fanns med olika slutare.
När jag använder blixt så kör jag med min Zeiss IKON. Här med HAGON avståndsmätare option.

/KN

Bilagor

• IMG_7516.jpg
    IMG_7516.jpg
    19.1 KB · Visningar: 283
Jag har en i stort sett oanvänd Zeiss Ikon 6x9 som jag fick av en arbetskamrat. 105/6,3 Novar Anastigmat med Vario slutare, 1/200s som snabbaste tiden. Den har en enkel metallsökare ovanpå kameran. Jag skulle använda den mer, men 6x9 formatet är så trist.

Made in Germany, S 89773 står det på den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar