ANNONS
Annons

Mätsökarfunktion Bessa R2 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick svar på Rangefinderforum från en som verkade veta vad han talade om, i alla fall att döma av hans fina bilder. Han använde en Bessa R2 med Trigger Winder och han tyckte den var väldigt användbar med mjuk gång och den gav tyngd åt kameran vilket han ansåg gav stabilitet vid långa tider. För vänsterögda som jag ansåg han den vara oumbärlig, för det är väl vad "indispensable" ska översättas med? Får nog starkt överväga ett köp efter det svaret. Någon som har en till salu?

Sökarförskjutning 21mm.

Jag skulle vilja ta upp ytterligare en sak gällande nya Voigtländer och Bessa-kamerorna. Jag har nu även införskaffat en 21mm/4 Color-Skopar till mina Bessor och med R2-huset kopplar den till mätsökaren så att man kan titta i den för att ställa avståndet med snittbilden och sedan komponera bilden i tillbehörssökaren, som är ypperlig med ram och parallaxmarkering. Jag ska just framkalla den första filmen med 21mm-optiken på L-huset men slänger ut en fråga ändå. Tillbehörssökaren är inte som 15mm-sökaren centrerad mitt över skon utan förskjuten lite till vänster, förmodligen för att harmonisera rakt över optikfattningen på Bessa R2-huset bl.a. Men jag ämnar använda denna 21mm mest på mitt L-hus för avståndsinställningen är inte så kritiskt noggrann med denna ganska kraftiga vidvinkel. 21mm-sökaren på L-huset ger då en liten förskjutning till vänster i förh. till optiken och frågan är då hur mycket det gör på den bild man ser i sökaren? Behöver man kompensera något i kompositionen med 21mm-sökaren på L-huset?

Av den framkallade filmen att döma verkar förskjutningen vara väldigt liten och i princip försumbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar