Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto - favoritutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Innan jag skaffade min Bessa R2 (M-bajonett) med 35mm/1,2 hade jag lite funderingar på den nya Zeiss Ikon, också med Leica M-bajonett. Det blev dock en R2 eftersom jag lyckades få tag i en begagnad sådan med den ljusstarka Noktonen (och med garanti kvar) mycket billigt. Är det någon som har erfarenhet av Zeiss Ikon och hur den står sig gentemot Leicas moderna mätsökarhus?

Graal skrev:
Undrar vad ni har med er i kameraväskan/fickan och vilken kamera ni föredrar vid gatufotografering? Alltså det ni har med er när ni fotograferar och inte det som ligger hemma. Vilken utrustning tycker ni är optimal för er och varför?

Vid gatufotografering har jag tidigare använt mig av en Minolta 7000i (den har fått gå i pension nu!) och en 35a, samt en helt manuell Konica T3 med 16 mm och svartvit 400 film Tri-X och FOMA 400(HP5). Idag så är det en EOS 5 med 20-35a, laddad med diafilm vilken jag konverterar till svartvitt efter inscanning och en 300D med 24a (38a), självklart kopplar jag bort autofokusen vid gatufoto.

Även om jag tycker om att gå riktigt, riktigt nära med en fisheye, så är det 35an som enligt mig är den ultimata brännvidden för att fånga de snabbt flyende ögonblicken, jag anser att man ska vara mitt i händelsens centrum vid gatufoto och då är det vidvinkel som gäller.

Jag har medvetet valt bort mätsökarkameran och satsat på SLR, då jag tyckte att det blev lite väl mycket jox med en mätsökarkamera vilket ledde till för många missade bilder. Med SLR kan jag koncentrera mig till 100% på bilden, med lite träning så lär man sig att trycka av i precis rätt tid utan att missa ögonblicket.

Benganbus skrev:
Jag visste det!!!!
Det var nåt lurt med den långa fina, verbala inledningen!!! ;) ;)

Har ingen till salu! Tyvärr!!
Behöver mina tolv M Leicor själv! ;) Skämt! :)

Ok, så här är det! Lyssna nu alla juniorer!
Alla under 60 år! ;)

Leica är något speciellt! Leica är för oss aficionados...
det ligger mystik, zen, och mycket annat som man inte kan beskriva i en M Leica....

Och det här förstår man först när man har tagit första rullen.......
då först förstår man! ;) ;) ;)
/B

Ps. Men visst går det bra med selleri! ;)

Ja,.., Leica-ränderna går väl aldrig ur men sellerin är godare än vad man kanske kan tro.

/F

Egentligen spelar det ingen roll vilken typ av kameran man har.
Jag tror att det handlar mer om en personlig inställning om man vill vara diskret när man fotar.
Är man nervös och försöker smyga så sticker man ut i mängden även om man har en liten Leica.
Då är det bättre att vara lugn och avslappnad. "Normal", helt enkelt.

Jag brukar även gatufota med min 10D och 17-40/4.
Kameran hänger på axeln, delvis dold av vänster arm.
Hittar jag något som verkar intressant närmar jag mig i normal promenadtakt, tar upp kameran och tar en bild. Sen vandrar jag därifrån i samma takt.
Oftast är personerna på bilden inte ens medvetna om att de blivit fotade.

Bästa sättet är att inte göra en sån stor grej av det. Oavsett om du fotar med Leica eller storformat.

Graal skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Zeiss Ikon och hur den står sig gentemot Leicas moderna mätsökarhus?

Den nya Zeiss Ikon har väl knappt börjat levereras ännu? Jag läste nånstans att den börjat skeppas ut till återförsäljare för nån vecka sen eller nåt sånt.

Min favvoutrustning just nu är f ö Leica M4 med antingen Summicron 50 eller Color-Skopar 35.

/Klas

Jag har precis skaffat en Konica Hexar. Analoga kameror är billiga nu!
Jag har bara hunnit testa lite smått, men jag tror det kan bli en ny favorit för gatufoto. Den är verkligen otroligt tyst.
Leica och Voigtländer 25mm är också en kombo jag gillar.

klasb skrev:
Den nya Zeiss Ikon har väl knappt börjat levereras ännu? Jag läste nånstans att den börjat skeppas ut till återförsäljare för nån vecka sen eller nåt sånt.

En forsta serie som man fick beställa med ingraverat eget namn har kommit ut men det är väl inte många som har en sån?

Hmm...inte "min" sida. Man registrerar sig och laddar upp. Jag kan inte paverka templaten direkt (mer an att skaffa mig en EGEN sida...men det lar droja). Trevligt att du upskattar mina foton dock. Jag lagger ner en hel del tid pa det dar...

Andreas

Sonnaren skrev:
Just nu väntar jag på en privat flygleverans från Schweiz. De har skickat de fyra alpakamerorna jag beställde. http://www.alpa.ch/en/index.html
Planet kommer att gå ner på min privata landningsbana hemma på godset, jajamensan.
Us

Måste nog påstå att dessa har ett ganska stort imponeringsvärde (åtminstonde på mej) den med trähandtag var bland det snyggaste jag sett, och väckte omedelbart "vill ha" känsla :)

Ja nu har det gått snart två år sedan trådstarten och själv har jag fortfarande kvar min Bessa R2. Den kromade Jupiter-normalen är dock ersatt med en svart, extremliten Skopar 50mm/2,5 som jag är väldigt nöjd med. Alternerar denna med den ljusstarka 35mm-Noktonen då ljuset är sämre, men har dom sällan med samtidigt. Antingen ligger den andra Bessan med 15 eller 21mm i väskan eller så har jag bara R2 med 35 eller 50 på magen. Har dessutom nyss inskaffat en liten Minox 35 GT med 35/2,8-optik som är optiskt helt ok och som jag kan ha i fickan som komplement till Bessa+normal (har även provat en Olympus XA men gillade inte riktigt avtrycket) eller enbart ha med den när man inte vill ha en "lite större" kamera hängandes runt halsen. Den stora och välfungerande sökaren saknar man dock på dessa små kameror men visst fungerar de ganska hyfsat för reportage/gatufoto ändå.

Zorki 4K är en fin gatufotokompanion. Med Jupiter 8 (5cm/2.0) eller mitt nya Jupiter 12 (3,5cm/2.8).

Är dock osäker på om mitt ex av J-12:an är riktigt skarpt, eller om det är jag som slarvat. Ska göra mer noggranna tester under ordnade former.

Och idag, två och ett halvt år senare, då?

Är det "Micro Four Thirds"-formatet från Olympus och Panasonic som regerar, om man föredrar en liten kamera (och inte har råd med en Leica)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar