Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Människors utseende

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Jag är som sagt nybörjare på att fotografera och använder mig av en enkel digitalkamera. Det finns en sak som jag undrar över, varför blir människor bättre på kort utomhus än inomhus? När jag fotograferar människor utomhus, blir de ofta naturliga. När jag fotograferar inomhus, så blir inte ansiktsformer som de är i verkligheten, ibland blir vissa väldigt olika mot hur de egentligen ser ut. Är det blixten som gör att folk ser konstiga ut inomhus? Hur tar man bra kort inomhus utan att behöva arrangera så mycket? Något att tänka på?

seamonster skrev:
Jag är som sagt nybörjare på att fotografera och använder mig av en enkel digitalkamera. Det finns en sak som jag undrar över, varför blir människor bättre på kort utomhus än inomhus? När jag fotograferar människor utomhus, blir de ofta naturliga. När jag fotograferar inomhus, så blir inte ansiktsformer som de är i verkligheten, ibland blir vissa väldigt olika mot hur de egentligen ser ut. Är det blixten som gör att folk ser konstiga ut inomhus? Hur tar man bra kort inomhus utan att behöva arrangera så mycket? Något att tänka på?

Du nämner att du fotar med en enkel digitalkamera. Det kan ju vara så att den krämar på för mycket, eller att du får slagskuggor från den som gör att det kan se lite konstigt ibland. Idealet är ju om man kan slippa att använda blixten, iallafall på en lite enklare kamera. Om din kamera har möjlighet att ansluta en extern blixt så tycker jag att du ska testa med extern. Det gjorde iallafall stor skillnad för mig.
Jag gjorde ett litet exempel när jag skaffade extern blixt till min förra digitalkamera (Nikon Coolpix 950). Bilder finns
här. Blev ganska stor skillnad tycker jag iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar