Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Low level format (Microdrive)

Produkter
(logga in för att koppla)

KNUTTE 70

Aktiv medlem
Någon som vet ett program för att göra en låg nivå formatering på en Hitachi/Ibm micro drive 1 gig direkt i windows xp.

Varför vill du köra en Low Level på den, dom flesta diskar idag behöver ytterst sällan ha det.

Eller har du fått skadade sektorer som du behöver mappa om.

Min Minolta A1:a accepterar inte microdriven nu,
när jag har gjort en formatering i xp (Fat).Det är därför jag vill göra en lågnivå formatering för att noll ställa den om det går.

Från kommandoprompten i XP skriv:

format <disk> /FS:FAT

Gör du det innifrån utforskaren så får disken FAT32, vilket förmodligen då A1 inte stödjer.

Hej

I Xp om du högerklickar på driven och väljer format kan du i dropdownen välja fat.

JAg formatterar alltid mina microdrivar då jag tömmer den. Gör inte en qick utan se till att det valet inte är ikryssat.

Roine

Får du ändå inte din microdrive att fungera så be någon med en Canon att formatera den i kameran...

Varför formatera i datorn ö h t?

Jag gjorde det för att testa i en annan tråd och kortet blev inte läsligt förrän jag fått det omformaterat i en Canon...

/kg som insett nyttan med Canon

Hej igen

Kameran formatterar inte driven, den rensar bara indexspåret.

Ett tidigt fel i X-boxen (en digitalwalletsak) gjorde att man var tvungen att formattera den på "äkta" sätt ibland.

Roine (som också har canon, men som inte formatterar fullt ut)

Skumt.. beror väl på hur man installerat XP kanske?... Jaja.. problemet med microdriven är väl förmodligen att den är formaterad med FAT32 och då kanske inte Aettan känner igen den.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto